| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1360/panda-coty-01.jpg',362,245) ) |
| --- | ...and the winner is: FIAT PANDA!
Tegorocznym zwycięzcą najbardziej prestiżowego konkursu samochodowego w Europie jest Fiat Panda.
Radość rozpiera serce bardziej chyba, niż po skokach Adama Małysza. Choć Panda nie jest powodem do dumy Polaków, bo nie my ją zaprojektowaliśmy, to z całą pewnością jest powodem do autentycznej radości tysięcy ludzi, którzy tę Pandę budują, bo Panda produkowana jest wyłącznie w Polsce!
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1177/panda-02.jpg',600,384) ) |
| --- | Jurorzy podkreślali, że Panda zachowując wymiary samochodu miejskiego jest funkcjonalna i pojemna jak auta z wyższych segmentów. Opinia Fiata jako producenta małych, prostych w konstrukcji i praktycznych w eksploatacji samochodów była także atutem Pandy. Silniki benzynowe (1.1 i 1.2 litra) pozostawiono praktycznie bez komentarza, wiele jednak pochwał zyskała jednostka wysokoprężna. Ten mały (1.3 litra) dieselek jest bardzo nowoczesny, a więc oszczędny, trwały i dynamiczny. ...a choć common rail przywrócił do łask diesle, to wciąż niewiele silników tego typu montuje się w tak niewielkich autach.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1177/panda-03.jpg',600,394) ) |
| --- | Finalistami tegorocznego konkursu byli oprócz Pandy:
BMW serii 5
Mazda3
Nissan Micra
Opel Meriva
Toyota Avensis
Volkswagen Golf
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1177/panda-04.jpg',600,434) ) |
| --- | Tytuł „Car of the Year” przyznawany jest począwszy od 1964 roku, kiedy laureatem nagrody został Rover 2000. Obecnie, Jury konkursu stanowi 58 dziennikarzy motoryzacyjnych z 22 krajów europejskich (jest wśród nich dwóch Polaków). W eliminacjach poprzedzających wyłonienie samochodu roku biorą udział samochody, których sprzedaż rozpoczęto w ciągu 12 miesięcy poprzedzających finał. Auta muszą być dostępne przynajmniej w 5 europejskich krajach, a sprzedaż musi przekroczyć liczbę 5 tysięcy egzemplarzy. Regulamin precyzuje przy tym, że auta muszą być całkiem nowymi konstrukcjami, a nie tylko odnowionymi stylistycznie modelami sprzed lat.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1177/panda-05.jpg',600,344) ) |
| --- | Przypomnijmy laureatów z ostatnich 10 lat:
1994 - Ford Mondeo
1995 – Fiat Punto
1996 – Fiat Bravo/Brava
1997 – Renault Megane Scenic
1998 – Alfa Romeo 156
1999 – Ford Focus
2000 – Toyota Yaris
2001 – Alfa Romeo 147
2002 – Peugeot 307
2003 – Renault Megane II
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1177/panda-07.jpg',600,511) ) |
| --- | Zwycięstwo Pandy jest dużym osiągnięciem Fiata, któremu sukces potrzebny jest teraz jak powietrze. Koncern ma poważne problemy finansowe i dawno już nie udało mu się wprowadzić na rynek szlagierowego modelu, którego sprzedaż mogłaby uzdrowić finanse producenta. Tytuł „Car of the Year” jest bardzo znaczącą, bo przekładającą się na sprzedaż nagrodą. Jak pokazuje doświadczenie, nagradzane nim auta sprzedawały się z reguły jak świeże bułki.