Fabryki motoryzacyjne w Polsce

W Polsce produkuje się nie tylko samochody, autobusy i ciężarówki, ale też niemal wszystkie podzespoły do tych pojazdów.

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/DPA/Martin Schutt

/ 8Mercedes

Obraz
© PAP/DPA/Martin Schutt

Mercedes poinformował o planach otwarcia w Jaworze fabryki nowoczesnych silników czterocylindrowych. Będzie to pierwszy tego typu zakład poza granicami Niemiec. Ma on dostarczać jednostki napędowe do niemal wszystkich modeli Mercedesa - od kompaktowej Klasy A po luksusową Klasę S.

Nowa fabryka Daimlera (koncernu, do którego należy marka Mercedes) to ogromna inwestycja, której koszt ma wynieść 500 mln euro, a zatrudnienie w nowym zakładzie ma znaleźć kilkaset osób. Fabryka produkująca silniki benzynowe i wysokoprężne ma zacząć pracę w 2019 roku.

A gdzie jeszcze w Polsce produkuje się samochody i najważniejsze części do nich? Nasz kraj może nie należy do liderów pod względem liczby wytwarzanych aut, ale jeśli chodzi o podzespoły, to nie mamy się czego wstydzić. Na kolejnych stronach przedstawiamy najważniejsze motoryzacyjne fabryki znajdujące się w Polsce.

/ 8Fiat

Obraz
© mat. prasowy

Od lat zdecydowanie największą fabryką samochodów w Polce jest zakład Fiata znajdujący się w Tychach. Aktualnie wytwarzane jest tam miejskie auto 500 i jego bliźniacze modele, czyli sportowa wersja Abarth i pięciodrzwiowa Lancia Ypsilon. Co więcej, również Ford Ka bazuje na Fiacie 500 i jeszcze przez 2016 rok będzie wyjeżdżał z tyskiej fabryki. Dopiero wprowadzenie nowej generacji, zaprojektowanej niezależnie, będzie oznaczało koniec Forda z Polski.

Fiat posiada w Polsce jeszcze jedną fabrykę - jest to zakład w Bielsku-Białej, gdzie wytwarzane są silniki i skrzynie biegów. Produkowana jest tam jednostka wysokoprężna 1,3 MultiJet, która trafia nie tylko pod maski samochodów włoskiego koncernu, ale też do Opli i Suzuki.

/ 8Opel

Obraz
© PAP/Andrzej Grygiel

W Gliwicach znajduje fabryka General Motors, w której powstaje Opel Astra oraz blisko spokrewniony z jego poprzednią generacją kabriolet Cascada. Choć ten ostatni model jest raczej niszowy, to jest też najciekawszy - chociażby dlatego, że jest on produkowany jedynie w Polsce i z Gliwic wysyłany jest na cały świat. Cascada sprzedawana jest nie tylko jako Opel, ale też Vauxhall w Wielkiej Brytanii, Buick w Ameryce Północnej i Chinach oraz Holden w Australii i Nowej Zelandii.

Podobnie jak Fiat, tak też Opel posiada drugą fabrykę, gdzie produkowane są silniki. W zakładzie w Tychach wytwarzane są jednostki Diesla o pojemności 1,6 l, które trafiają między innymi do Astr z Gliwic. Łącznie w obu fabrykach zatrudnionych jest ponad 3500 osób.

/ 8Volkswagen

Obraz
© PAP/Jakub Kaczmarczyk

Koncernem, który w ostatnich latach najbardziej rozwija produkcję w Polsce, jest Volkswagen. Poznańska fabryka tej firmy posiada trzy oddziały - w jednym znajdują się odlewnie, w drugim spawalnia, lakiernia i montażownia, a w trzecim tworzone są zabudowy specjalne do samochodów dostawczych. W Wielkopolsce aktualnie produkowane są dwa modele użytkowe - mniejszy Caddy i większy Transporter. Natomiast w odlewniach powstają głowice do silników, które później trafiają do wielu modeli koncernu - od Volkswagena Upa po Audi A6. Na tym nie koniec.

Nowa fabryka Volkswagena powstaje we Wrześni, gdzie w drugiej połowie 2016 roku zostanie uruchomiona produkcja nowego Craftera - jeszcze większego vana w ofercie niemieckiej marki.

/ 8Toyota

Obraz
© PAP/Adam Hawałej

Japońska marka nie produkuje u nas gotowych samochodów, ale i tak posiada dwie duże fabryki. Zakład znajdujący się w Wałbrzychu wytwarza manualne i półautomatyczne skrzynie biegów oraz silniki benzynowe do modeli Toyoty montowanych w zakładach koncernu w Europie, a także w Afryce. Jednostki napędowe produkowane w Polsce powstają od zera, a fabrykę opuszczają w pełni gotowe podzespoły. Oznacza to, że zakład posiada nie tylko montażownię, ale też kuźnię i odlewnię.

Druga fabryka Toyoty znajduje się w Jelczu-Laskowicach i zajmuje się produkcją silników wysokoprężnych. Jednostki te trafiają do zakładów japońskiego koncernu w Wielkiej Brytanii, Francji, Turcji i RPA.

/ 8Polska autobusami stoi

Obraz
© PAP/Jakub Kaczmarczyk

Choć jeśli chodzi o wolumen, to produkcja autobusów jest w Polsce zdecydowanie mniejsza niż samochodów osobowych, to jednak liczba fabryk marek wytwarzających swoje pojazdy w naszym kraju jest większa. Jednym z najważniejszych wytwórców autobusów w Polsce jest Solaris - nasza rodzima firma, która święci coraz większe sukcesy na wielu zagranicznych rynkach. Produkuje nie tylko tradycyjne modele spalinowe, ale też hybrydowe, elektryczne, trolejbusy, a nawet tramwaje.

Duże zakłady w Polsce posiada niemiecki MAN. Podwozia i szkielety autobusów powstają w fabryce w Starachowicach, natomiast montaż końcowy oraz odbiór pojazdów ma miejsce w zakładach w Sadach pod Poznaniem.

Swoje fabryki w naszym kraju mają również marki szwedzkie. Scania wytwarza autobusy w Słupsku, natomiast Volvo posiada zakład we Wrocławiu. Na mniejszą skalę swoje małe autobusy produkuje firma Kapena znajdująca się w miejscowości Włynkówko koło Słupska. Kolejną polską marką jest Solbus z Solca Kujawskiego, który wytwarza zarówno autobusy miejskie, jak i autokary. Na koniec warto jeszcze wspomnieć najstarszego polskiego producenta autobusów, czyli firmę Autosan z Sanoka. Choć ostatnio przeszła ona przez upadłość i restrukturyzację, to można mieć nadzieję, że najnowsze inwestycje przywrócą blask tej sięgającej 1958 roku marce.

/ 8Samochody ciężarowe

Obraz
© PAP/Grzegorz Momot

Polska stała się europejskim potentatem jeśli chodzi o przewóz towarów. Nic zatem dziwnego, że również w naszym kraju znajduje się jedna z większych fabryk wytwarzających samochody ciężarowe - w tym ciągniki siodłowe, auta pod zabudowę oraz pojazdy z napędem na wszystkie koła. Są one montowane w różnych konfiguracjach jako pojazdy 2-, 3- i 4-osiowe. Mowa tu o fabryce MAN-a, znajdującej się w Niepołomicach koło Krakowa. Mimo iż najważniejszymi odbiorcami polskiego zakładu jest właśnie region Starego Kontynentu, to samochody te trafiają również do Europy Zachodniej, na Bliski Wschód, do Azji i Afryki.

/ 8Produkcja podzespołów

Obraz
© PAP/Maciej Kulczyński

Wspomniane wcześniej fabryki to największe i najbardziej znane zakłady, jednak to tylko czubek góry lodowej, jaką jest branża motoryzacyjna w Polsce. Znaczną jej część obejmuje produkcja podzespołów do niemal wszystkich marek na całym świecie.

Polska firma Groclin z Grodziska Wielkopolskiego to duży wytwórca foteli samochodowych i tapicerek. Dostarcza on elementy do takich marek jak BMW, Opel, VW, Renault, Ford, Mitsubishi, Audi Volvo, Smart, Suzuki, Mercedes i Porsche. Oprócz polskiego zakładu posiada też fabryki w Niemczech i na Ukrainie.

ZF TRW, czyli jeden z największych koncernów na świecie, zajmujący się produkcją części samochodowych, posiada w Polsce aż pięć zakładów. W Częstochowie produkowane są pasy bezpieczeństwa i poduszki powietrzne trafiające do samochodów wielu marek na całym świecie. W tym samym mieście znajduje się też centrum rozwojowe, gdzie projektowane są nowe airbagi i pasy. Oprócz tego firma ta posiada oddziały produkcyjne w Czechowicach-Dziedzicach oraz w Bielsku-Białej (wytwarzające układy kierownicze), w Gliwicach (układy hamulcowe) i w Pruszkowie (zamki do drzwi, stacyjki, przełączniki itp.).

Trzy fabryki w Polsce posiada firma Ronal, która produkuje felgi - przede wszystkim te seryjnie montowane do samochodów wielu światowych koncernów. Dwa zakłady znajdują się w Wałbrzychu, a jeden w Jelczu-Laskowicach. Ten ostatni jest największą fabryką firmy. Zatrudnionych tam jest 750 pracowników i wytwarza się 3 mln felg rocznie.

To tylko niektóre przykłady firm z branży motoryzacyjnej produkujących podzespoły w Polsce. W naszym kraju znajdują się dziesiątki takich fabryk, dzięki którym staliśmy się jednym z potentatów na tym rynku. Produkowane są u nas niemal wszystkie elementy samochodów - od opon (Michelin, Goodyear, Bridgestone) po liczne urządzenia elektroniczne montowane w nowoczesnych autach.

sj, moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła