Euro NCAP zmienia reguły gry. Teraz sprawdzi dbałość o rowerzystów

W najnowszym teście Euro NCAP Nissan Leaf otrzymał pięć gwiazdek. Nie byłoby w tej informacji niczego szczególnego, gdyby nie fakt, że jest to pierwszy samochód, który został przebadany nową metodą.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Aktywne systemy bezpieczeństwa to przyszłość poprawy bezpieczeństwa samochodów
Aktywne systemy bezpieczeństwa to przyszłość poprawy bezpieczeństwa samochodów (Materiały prasowe, Fot: Euro NCAP)
WP

W ciągu ostatnich 30 lat w przemyśle samochodowym nastąpiła prawdziwa rewolucja pod względem bezpieczeństwa. Auta stały się o wiele sztywniejsze, a otulające pasażerów zewsząd poduszki powietrzne potrafią sprawić, że nawet z dużych tarapatów można wyjść cało. To jednak nie koniec drogi, a początek nowego etapu. Od kilku lat furorę robią aktywne systemy bezpieczeństwa, których zadaniem jest uniknąć kolizji lub zminimalizować jej skutki.

Zaczęło się od układów, które były w stanie wykryć hamowanie samochodu poruszającego się przed nami i uniknąć zderzenia bez udziału kierowcy. Dziś to wszechstronne systemy, które potrafią być skuteczne również przy częściowym pokryciu linii maski i tyłu poprzedzającego auta. Reagują one także na pojazdy nadjeżdżające ulicą przy wyjeżdżaniu tyłem z miejsca parkingowego i rozpoznają pieszych. Do tych umiejętności elektroniki, które były sprawdzane już wcześniej, dołącza nowa. Euro NCAP zaktualizowała swój program testów i sprawdza również zachowanie aktywnych systemów bezpieczeństwa względem rowerzystów.

Test polega na przecięciu przez rowerzystę-manekina toru jazdy samochodu. Druga próba to zbliżanie się auta do rowerzysty jadącego wzdłuż trasy pojazdu. To testy tożsame z praktykowanymi już wcześniej przez Euro NCAP próbami z pieszymi. Tyle tylko, że w przypadku rowerzysty nie przewidziano prób nocnych. Jak całość wygląda w praktyce, można przekonać się, oglądając film z testów Nissana Leafa.

WP

Aktywne systemy bezpieczeństwa są coraz ważniejsze dla nabywców samochodów. Nic dziwnego. Mogą uchronić kierowcę przed spowodowaniem wypadku, a w konsekwencji obrażeniami i sporymi nieprzyjemnościami. Niewykluczone, że niebawem staną się one nowym, obowiązkowym elementem wyposażenia aut sprzedawanych w Unii Europejskiej. Wtedy ich skuteczność będzie jeszcze bliżej centrum uwagi.

Polub WP Moto
WP
WP
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.
WP