Ekojazda: sposób na oszczędność

Obraz
Źródło zdjęć: © moto.wp.pl

*Stale rosnące ceny paliw sprawiły, że ekologiczny styl jazdy staje się coraz bardziej popularny. Nic dziwnego, oszczędzamy tym sposobem pieniądze, zwiększamy bezpieczeństwo i jednocześnie chronimy środowisko.. Stosując się do kilku zasad ekojazdy, można zaoszczędzić nawet do 20 proc. paliwa i jednocześnie osiągać satysfakcjonujące czasy przejazdu. *

Płynna jazda

Jeśli chcemy jeździć ekonomicznie, przede wszystkim powinniśmy pamiętać o podstawowej i fundamentalnej umiejętności – płynnej jeździe. - Wielu kierowców ma tendencję do gwałtownego ruszania i hamowania, zapominając przy tym, że wpływa to znacząco na koszty zużycia paliwa – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.
Umiejętne posługiwanie się pedałami gazu i hamulca zmniejsza spalanie naszego samochodu. Nie zatrzymujmy samochodu, kiedy nie jest to konieczne – do startu zatrzymanego pojazdu potrzeba ok. 20 proc. więcej energii niż toczącego się z prędkością 5 km/h. Kiedy natomiast ruszamy ze świateł, nie eksploatujmy nadmiernie silnika na niskich biegach. Ilość zużytego w ten sposób paliwa mogłaby wystarczyć nam na przejechanie kilku kilometrów drogi przy stałej prędkości 50-60 km/h. Jeśli jednak gwałtowne przyspieszenie jest niezbędne, warto pamiętać, by wciskać gaz maksymalnie do 3/4 głębokości.

Obserwuj i przewiduj

Jazda ekonomiczna wymaga przewidywania i obserwacji tego, co dzieje się na drodze. Kiedy dojeżdżając do skrzyżowania zauważymy, że zielone światło dla pieszych mruga, lepiej wcześniej odpuścić pedał gazu niż gwałtownie hamować w ostatniej chwili lub – co gorsza – przyspieszyć i dociskać gaz do oporu. Przewidywać można też zachowania innych uczestników ruchu i stosując zasadę „ograniczonego zaufania” uniknąć nerwowego hamowania oraz przyspieszania. W wyniku takich gwałtownych manewrów ruszania i zatrzymywania się zużycie paliwa wzrasta nawet o 40 proc.

Chłód pod kontrolą

W lecie niejednokrotnie zbawieniem dla kierowców jest klimatyzacja. Niestety powoduje duże zużycie paliwa, dlatego najlepiej korzystać z niej z umiarem. Przy mniejszych prędkościach (do 50 km/h) starajmy się – w miarę możliwości – otwierać szyby. Pamiętajmy też, by ustawiać temperaturę o kilka, a nie kilkanaście stopni niższą niż panująca na zewnątrz. Wpłynie to korzystnie zarówno na nasze zdrowie, jak i stan naszego portfela.

Umiejętnie korzystaj z biegów

Niższe biegi zapewniają większą moc, co niestety wiąże się z większym spalaniem. Wbrew powszechnej opinii hamowanie silnikiem za pomocą stopniowej redukcji biegów pochłania mniej paliwa niż jazda na biegu jałowym, inaczej znana jako jazda „na luzie”. Planując zatrzymanie lub spowolnienie ruchu powinniśmy toczyć się na biegu bez naciskania pedału gazu. Kiedy zaś chcemy się rozpędzić, np. po zatrzymaniu przed światłami, pamiętajmy, żeby włączać wyższy bieg najpóźniej po osiągnięciu 2500 obrotów w silniku benzynowym lub 2000 obrotów w silniku wysokoprężnym. Najbardziej ekonomiczna jest jazda na najwyższym możliwym biegu przy najniższych możliwych obrotach.

Parkuj z głową

To, jak zostawiamy samochód też przekłada się na spalanie. Jeśli wybieramy się do centrum handlowego, zostawmy samochód na najbliższym wejściu miejscu, jakie uda nam się dostrzec po wjeździe na parking. Dalsze szukanie miejsca przekłada się na straty paliwa, a najczęściej również czasu. Jeśli wyznaczono prostopadłe miejsca postojowe, warto zaparkować tyłem. Manewr ten wykonamy na ciepłym silniku, a więc spalimy nieco mniej paliwa, niż cofając tuż po uruchomieniu jednostki napędowej.

Stosowanie zasad ekojazdy przekłada się nie tylko na zmniejszenie spalania, ale też poprawę bezpieczeństwa i mniejsze zmęczenie kierowcy. Nic więc dziwnego w tym, że niebawem stanie się to elementem egzaminu na prawo jazdy.

tb/

Wybrane dla Ciebie
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne