Trwa ładowanie...
wiadomości
09-06-2008 09:45

Eko-wyścigówki

Eko-wyścigówki
d3xvvwh
d3xvvwh

Światowa premiera w sporcie motorowym: w 24-godzinnym wyścigu Le Mans 2008 w dniach 14-15 czerwca wystartują trzy Audi R10 TDI zespołu Audi Sport Team Joest napędzane biopaliwem następnej generacji, produkowanym z odpadów roślinnych. Stosowanie tego paliwa umożliwia redukcję emisji dwutlenku węgla nawet o 90%.

Od 2006 roku Audi wystawia w wyścigach samochodów sportowych swoje R10 TDI o mocy 650 KM, które już dwukrotnie wygrało znany długodystansowy wyścig na torze Le Mans. Od początku model R10 napędzany jest paliwem do silników wysokoprężnych Shell V-Power, wyprodukowanym przez firmę Shell, partnera koncernu w dziedzinie rozwoju. To wyjątkowo wydajne paliwo syntetyczne powstaje z gazu ziemnego w procesie o nazwie Gas to Liquids (GTL). Paliwa zawierające ten składnik są już dzisiaj dostępne na stacjach benzynowych.

Przy trzecim starcie Audi R10 TDI w Le Mans obok znanego już składnika GTL do paliwa dodana będzie niewielka ilość biopaliwa następnej generacji o nazwie BTL (Biomass To Liquids). Paliwo to jest uzyskiwane z odpadów pochodzenia biologicznego, które nie mogą być wykorzystywane jako żywność, na przykład z odpadów drewna. BTL zapewnia zmniejszenie emisji CO2 nawet do 90% w porównaniu z tradycyjnym olejem napędowym.

d3xvvwh

Mimo że paliwa alternatywne BTL i GTL wyprodukowano z różnych surowców, oba są praktycznie bezzapachowe i nie zawierają siarki. Łączą w sobie wysoką jakość i efektywne spalanie z niewielką emisją substancji szkodliwych.

- Audi wcześnie zdecydowało się na zastosowanie biopaliwa następnej generacji w Le Mans - tłumaczy Michael Dick, Członek Zarządu Audi AG ds. Rozwoju Technicznego. - Podkreśla to naszą filozofię, aby wykorzystywać Le Mans jako pole testowe dla nowych technologii, które później udostępnimy naszym klientom w samochodach seryjnych. Regulamin Automobile Club de l’Ouest (ACO) dopuszcza stosowanie paliw alternatywnych. I my to konsekwentnie wykorzystujemy.

Znany ze swojej efektywności silnik V12 TDI z Audi R10 TDI przeszedł już pomyślnie próby na stanowisku kontrolnym i podczas jazd testowych na nowym paliwie.

Źródło: Samar.pl

d3xvvwh
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3xvvwh
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj