Drgania na kierownicy podczas jazdy często świadczą o niewyważeniu kół, więc trzeba jak najszybciej odwiedzić serwis. Jednak w wielu przypadkach wyważanie nic nie zmienia i wówczas jedynym ratunkiem jest doważenie kół na samochodzie, bez odkręcania ich z piasty.
Drgania na kierownicy nie muszą występować przy każdej prędkości, mogą się pojawiać tylko w pewnym zakresie prędkości. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11124/wazenie-kol-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Zdarza się, że ponowne wyważanie nie przynosi żadnej poprawy, gdyż koło założone na wyważarkę stacjonarną jest prawidłowo wyważone. Powodem takiego stanu może być sposób mocowania koła na wyważarce i w samochodzie. Na wyważarce felga jest mocowana przez stożek, natomiast w samochodzie śrubami i jeśli felga jest nieco krzywa, wystarczy to do powstania niewielkiego niewyważenia. Jeśli np. nastąpi przesunięcie osi obrotu o 0,1 mm spowoduje to niewyważenie około 10 gramów, a przy prędkości powyżej 100 km/h urasta ono już do kilku kilogramów!
Również nierównomiernie dokręcone koło powoduje efekt niewyważenia. Aby zniwelować te wszystkie błędy trzeba doważyć koło przykręcone już w samochodzie. Należy pamiętać, że doważanie jest czynnością uzupełniającą klasyczne wyważanie, gdyż likwiduje tylko niewyważenie pionowe, a więc eliminuje błędy dokręcenia i brak współosiowości.
W ten sposób usuwa się także niewyważenie tarczy hamulcowej i piasty koła. Natomiast metodą tą nie można zlikwidować niewyważenia bocznego, które z kolei skutecznie likwiduje się na statycznych wyważarkach.
Doważanie ma swoich zwolenników jak i przeciwników. Pierwsi mówią, że tylko doważenie koła zapewnia im właściwy komfort jazdy, natomiast drudzy twierdzą, że jest to zbędna czynność i niepotrzebnie wydane pieniądze.
W jadącym samochodzie oprócz koła wirują jeszcze tarcza hamulcowa lub bęben, piasta i kołpak. Jeśli niewyważenie tych elementów się zsumuje, to powstaje duża masa, która rośnie wraz ze wzrostem prędkości jazdy. Im większa prędkość tym niewyważenie większe. A to oprócz pogorszenia komfortu jazdy powoduje także zmniejszenie bezpieczeństwa jazdy, gdyż spada przyczepność kół, zwłaszcza jeśli amortyzatory są już zużyte. Ponadto cierpi na tym także podwozie, następuje szybsze zużycie opon, łożysk i zawieszenia.
Wadą doważania jest konieczność powtarzania tej czynności po każdym ściągnięciu koła z piasty, nawet jeśli koło zostało założone w to samo miejsce.
Autor: Grzegorz Burda