DK74
Symbolem DK74 jest oznaczona droga krajowa, która prowadzi ze środkowej Polski na wschód, aż do granicy z Ukrainą. Długość DK74 wynosi 514 km.
Docelowo większa część drogi krajowej nr 74 zostanie zastąpiona przez drogę ekspresową S74, która jest w budowie i będzie ukończona w całości po 2023 r. (stan na październik 2017 r.).
DK74 – opis trasy
DK74 zaczyna się w województwie łódzkim, na połączeniu z drogą ekspresową S8 (węzeł Wieluń w pobliżu miejscowości Walichnowy), a kończy w Zosinie na Lubelszczyźnie, gdzie znajduje się polsko-ukraińskie przejście graniczne. Ponadto droga krajowa nr 74 przebiega też przez województwo świętokrzyskie, a najważniejsze miejscowości, które obejmuje jej trasa, to:
Ponadto DK74 przebiega przez Miedzianą Górę (woj. świętokrzyskie), a jej tamtejszy odcinek stanowi cześć tzw. Toru Kielce, na którym odbywają się wyścigi samochodów i motocykli.
DK74 – przebudowa
Droga krajowa nr 74 przechodzi duże zmiany zwłaszcza w województwie lubelskim. Do 2025 r. ma tam powstać obwodnica Janowa Lubelskiego, która stworzy nowy, prawie 9-kilometrowy odcinek DK74. W ramach tej inwestycji powstaną m.in. wiadukty, most na rzece Białka, a także nowe drogi dojazdowe do trasy nr 74 (z kolei istniejące zostaną zmodernizowane).
Inną obwodnicą, która zostanie wybudowana na Lubelszczyźnie w ciągu drogi krajowej nr 74, jest obejście Gorajca. To ważna inwestycja dla kierowców TiR-ów zmuszonych przez lata jeździć okrężną drogą z Frampola, przez Zamość, do przejścia granicznego w Zosinie. Nie wiadomo jednak, w jakim terminie powstanie ten odcinek DK74 (stan na październik 2017 r.).
To jednak nie wszystko, bo niektóre fragmenty drogi krajowej nr 74 w województwie lubelskim zostaną rozbudowane. Są to:
- odcinek DK74 Klemensów – Zamość;
- odcinek DK74 Zamość – Miączyn;
- odcinek DK74 Horyszów – Hrubieszów.
Najwcześniej, w 2022 r., powstanie część drogi krajowej nr 74 pomiędzy Zamościem i Miączynem. Pozostałe odcinki DK74 zostaną oddane do użytku w 2024 r. (stan na październik 2017 r.). Łączna długość tych fragmentów wyniesie ponad 40 km, a każdy z nich będzie mieć jezdnię o szerokości 7 m, która zostanie wzmocniona i przystosowana do pojazdów z naciskiem 11,5 t/oś.
DK74 – czy jest płatna?
Droga krajowa nr 74 nie figuruje na liście płatnych odcinków systemu viaTOLL, który w Polsce jest wykorzystywany do pobierania należności za przejazd od kierowców. Oznacza to, że za darmo po DK74 mogą poruszać się zarówno osoby prowadzące pojazdy o masie całkowitej do 3,5 t, jak i cięższe środki transportu (stan na październik 2017 r.). Jednak z czasem płatne dla kierowców ponad 3,5-tonowych pojazdów mogą stać się te fragmenty drogi krajowej nr 74, które wejdą w skład nowej "ekspresówki" S74.
Komentarze