DK61
Oznaczenie DK61 jest przydzielone drodze krajowej, która łączy północny wschód Polski ze stolicą kraju, Warszawą. W przyszłości duża część drogi krajowej nr 61 zostanie zastąpiona przez drogę ekspresową S61. Długość DK61 póki co wynosi 257 km (stan na październik 2017 r.).
DK61 – opis trasy
Droga krajowa nr 61 przebiega przez dwa województwa: mazowieckie oraz podlaskie. Początek DK61 znajduje się w Warszawie, natomiast ostatnim miastem, do którego dociera ta trasa, jest Augustów, położony niespełna 100 km od Białegostoku (w linii prostej).
Pozostałymi ważnymi miejscowościami, które łączy droga krajowa nr 61, są:
- Jabłonna;
- Legionowo;
- Serock;
- Pułtusk;
- Ostrołęka;
- Łomża,
- Piątnica;
- Stawiski;
- Szczuczyn;
- Grajewo.
Co ciekawe DK61 jest trasą równoległą do drogi krajowej nr 8 i drogi ekspresowej S8, które również stanowią łącznik pomiędzy Warszawą oraz Augustowem.
Dawniej zamiast DK61 istniała droga państwowa nr 11 o identycznym przebiegu na linii Warszawa - Augustów, którą zlikwidowano w 1985 r. w wyniku reformy.
DK61 – remont
Od jesieni 2018 r. do sierpnia 2020 r. według umowy zawartej pomiędzy Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oraz wykonawcą potrwa przebudowa DK61 w Legionowie, która ma się odbyć w związku z powstaniem w tym mieście wiaduktu (stan na październik 2017 r.).
W tym czasie drogowcy powinni ukończyć 1,8-kilometrowy fragment drogi krajowej nr 61 od wiaduktu do skrzyżowania z ul. Wolską. W ramach prac na tym odcinku DK61 powstaną dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu o szerokości 3,5 m, jak również osobnymi, 3-metrowymi pasami przeznaczonymi wyłącznie do skręcania.
DK61 – cena
Ponieważ DK61 to droga krajowa, za korzystanie z niej nie muszą płacić osoby prowadzące pojazdy, których masa całkowita nie przekracza 3,5 tony (czyli np. samochody osobowe, motocykle).
To samo tyczy się kierowców pojazdów o masie większej niż 3,5 t, którzy co prawda podlegają opłatom na wielu drogach krajowych, ale nie na DK61 (stan na październik 2017 r.). W ich przypadku prawdopodobnie zmieni się to w momencie, gdy znaczna część drogi krajowej nr 61, w tym obwodnica Stawisk i obwodnica Szczuczyna, wejdzie w skład trasy szybkiego ruchu S61. Powód? Na większości dróg ekspresowych w Polsce, do których zalicza się S61, osoby kierujące ponad 3,5-tonowymi pojazdami mają obowiązek płacić za przejazd.
Komentarze