2,5 TDI - Volkswagen
Ogromną, sztandarową zaletą silników Diesla konstruowanych w latach 80. była prostota i wynikająca z niej bezawaryjność. Nikogo nie dziwiły przebiegi przekraczające pół miliona kilometrów bez większych awarii i kosztownych usterek. Niektóre z perfekcyjnie dopracowanych jednostek przetrwały do naszych czasów. Jeszcze kilka lat temu w ofercie Volkswagena Transportera/Multivana znaleźć mogliśmy ostatniego pięciocylindrowego diesla tego koncernu.
Kariera rynkowa 2,5 TDI rozpoczęła się pod maską Audi 100 C3, wówczas dysponował mocą 120 KM. W późniejszych latach silnik przechodził szereg modernizacji podnoszących jego moc, moment obrotowy i obniżających emisję szkodliwych spalin. W finalnej wersji ten pięciocylindrowy ropniak dysponował mocą 174 KM i 400 Nm. W połączeniu z sześciobiegową przekładnią manualną lub automatyczną zapewniało to wzorową dynamikę. Co więcej, jednostka charakteryzowała się aksamitną pracą i relatywnie niskim zużyciem oleju napędowego.