Czy w miastach czeka nas rewolucja?

None

Obraz

/ 13Smart Car2Go

Obraz

Projekt Car2Go, zakłada udostępnienie na terenie miasta floty samochodów Smart. Mogą one być wynajmowane od ręki lub po wcześniejszej rezerwacji, użytkowane przez dowolnie długi okres, a gdy dojdziemy do celu - pozostawiane na dowolnym parkingu w obrębie miasta. Jedynym wymogiem uczestnictwa w wynajmowaniu pojazdów, jest przystąpienie do systemu Car2Go i jednorazowa rejestracja.
[Fot. Bogusław Korzeniowski]

/ 13Smart Car2Go

Obraz

Okres używania nie jest niczym ograniczony, a wynajem odbywa się spontanicznie - w chwili, gdy potrzebujemy środka transportu, np. w trakcie robienia zakupów, nagłej konieczności wyjazdu do innej części miasta, na dworzec, itp. Tak brzmią teoretyczne założenia projektu. Aby sprawdzić jego praktyczne zastosowanie, 24 października w miejscowości Ulm rozpoczęto nowatorską (na skalę światową) próbę. W mieście dostępnych jest 50 aut marki Smart ForTwo, a uczestnikami programu są pracownicy, mającego tam siedzibę koncernu Daimler AG.
[Fot. Bogusław Korzeniowski]

/ 13Smart Car2Go

Obraz

Klient otrzymuje elektroniczny chip, dołączony do jego prawa jazdy i gdy znajdzie „wolnego” Smarta, przytrzymuje prawo jazdy na wysokości czytnika umieszczonego za szybą auta, co pozwala na identyfikację użytkownika. Po pozytywnym sprawdzeniu następuje otwarcie pojazdu.
[Fot. Bogusław Korzeniowski]

/ 13Smart Car2Go

Obraz

Użytkownikowi pozostaje wsiąść, wprowadzić swój numer PIN aby odblokować immobiliser, przekręcić kluczyk w stacyjce (w zamkniętym samochodzie jest on schowany w schowku na rękawiczki) i już można jechać.
[Fot. Bogusław Korzeniowski]

/ 13Smart Car2Go

Obraz

Użytkownikowi pozostaje wsiąść, wprowadzić swój numer PIN aby odblokować immobiliser, przekręcić kluczyk w stacyjce (w zamkniętym samochodzie jest on schowany w schowku na rękawiczki) i już można jechać.
[Fot. Bogusław Korzeniowski]

/ 13Smart Car2Go

Obraz

Kierownik projektu w dziele innowacji Daimlera, Robert Henrich, tak tłumaczył nam wprowadzenie floty w małym miasteczku: „Pozwoli to zebrać praktyczne doświadczenia z korzystania z systemu Car2Go. Będziemy, na przykład, analizować kwestie techniczne, serwisowe i zachowanie osób testujących usługę. Kolejna faza realizacji projektu rozpocznie się wiosną przyszłego roku. Wtedy znacznie zwiększymy park maszynowy na terenie miasta Ulm, zaś grupa potencjalnych użytkowników systemu obejmie wszystkich mieszkańców i osoby odwiedzające miasto”.
[Fot. Bogusław Korzeniowski]

/ 13Smart Car2Go

Obraz

Zabezpieczono się przed nieuczciwymi użytkownikami. Po pierwsze: wynajmujący samochód, dzięki identyfikatorowi, nie jest osobą anonimową. Po drugie: obsługa, regularnie sprzątająca samochody i dbająca o ich stan techniczny, szybko zauważy każde uszkodzenie lub ewentualne braki wyposażenia. To pozwoli precyzyjnie zidentyfikować grupę osób używających danego egzemplarza. Po trzecie: wsiadający do samochodu informuje centralę o ewentualnych brakach. Po czwarte: każdy pojazd wyposażony jest w GPS, umożliwiający jego lokalizację.
[Fot. Bogusław Korzeniowski]

/ 13Smart Car2Go

Obraz

Dostęp do zintegrowanego systemu nawigacji nie jest jednak jedynie ochroną samochodu. Za pomocą specjalnego monitora, w samochodach Car2Go można korzystać z map miejscowości, co ułatwi przemieszczanie turystom. System pozwala również klientom nawiązać łączność telefoniczną z centrum obsługi, gdyby pojawiły się jakieś pytania związane z użytkowaniem pojazdu. Projekt Car2Go jest także interesujący ze względu na przejrzysty system opłat. Nie opiera się on na przejechanym dystansie, lecz na czasie użytkowania rozliczanym co do minuty, podobnie jak w telefonach komórkowych.
[Fot. Bogusław Korzeniowski]

/ 13Smart Car2Go

Obraz

Klient korzysta z usługi Car2Go w Ulm za 19 centów za minutę, a w opłatę wliczone są wszystkie koszty, związane z użytkowaniem samochodu, takie jak paliwo, ubezpieczenia i podatki (do pojazdu przypisana jest karta paliwowa). Dłuższy okres wynajmu to korzystne stawki godzinne lub dzienne. Od klientów nie wymaga się zaciągnięcia jakiegokolwiek długoterminowego zobowiązania umownego, nie istnieje także konieczność złożenia zastawu czy gwarancji opłaty za użytkowanie pojazdów. Klient płaci za faktyczne korzystanie z auta w formie miesięcznego rachunku.
[Fot. Bogusław Korzeniowski]

10 / 13Smart Car2Go

Obraz

Pierwszy etap zapoczątkowano w miasteczku Ulm. Drugim ma być rozszerzenie floty samochodów i zwiększenie liczby uczestników systemu. Trzecim etapem –jak prognozują pomysłodawcy projektu - będzie zapewne rewolucja mobilności w wielu dużych miastach, zważywszy na Smarta o napędzie hybrydowym i elektrycznym, rewolucja będzie także w centrach miast w których obowiązuje zakaz wjazdu samochodów. Jak dowiedzieliśmy się w centrali, wprowadzanie systemu idzie zgodnie z planem. Więcej na temat możliwości rozpropagowania systemu, po półrocznej próbie w Ulm, Robert Henrich przekaże na początku marca w Genewie.
[Fot. Bogusław Korzeniowski]

11 / 13Smart Car2Go

Obraz

Projekt Car2Go, zakłada udostępnienie na terenie miasta floty samochodów Smart. Mogą one być wynajmowane od ręki lub po wcześniejszej rezerwacji, użytkowane przez dowolnie długi okres, a gdy dojdziemy do celu - pozostawiane na dowolnym parkingu w obrębie miasta. Jedynym wymogiem uczestnictwa w wynajmowaniu pojazdów, jest przystąpienie do systemu Car2Go i jednorazowa rejestracja.
[Fot. Bogusław Korzeniowski]

12 / 13Smart Car2Go

Obraz

Okres używania nie jest niczym ograniczony, a wynajem odbywa się spontanicznie - w chwili, gdy potrzebujemy środka transportu, np. w trakcie robienia zakupów, nagłej konieczności wyjazdu do innej części miasta, na dworzec, itp. Tak brzmią teoretyczne założenia projektu. Aby sprawdzić jego praktyczne zastosowanie, 24 października w miejscowości Ulm rozpoczęto nowatorską (na skalę światową) próbę. W mieście dostępnych jest 50 aut marki Smart ForTwo, a uczestnikami programu są pracownicy, mającego tam siedzibę koncernu Daimler AG.
[Fot. Bogusław Korzeniowski]

13 / 13Smart Car2Go

Obraz

Dostęp do zintegrowanego systemu nawigacji nie jest jednak jedynie ochroną samochodu. Za pomocą specjalnego monitora, w samochodach Car2Go można korzystać z map miejscowości, co ułatwi przemieszczanie turystom. System pozwala również klientom nawiązać łączność telefoniczną z centrum obsługi, gdyby pojawiły się jakieś pytania związane z użytkowaniem pojazdu. Projekt Car2Go jest także interesujący ze względu na przejrzysty system opłat. Nie opiera się on na przejechanym dystansie, lecz na czasie użytkowania rozliczanym co do minuty, podobnie jak w telefonach komórkowych. Więcej na temat możliwości rozpropagowania systemu, po półrocznej próbie w Ulm, Robert Henrich przekaże na początku marca w Genewie.
[Fot. Bogusław Korzeniowski]

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła