Czy w miastach czeka nas rewolucja?

None

Obraz

/ 13Smart Car2Go

Obraz

Projekt Car2Go, zakłada udostępnienie na terenie miasta floty samochodów Smart. Mogą one być wynajmowane od ręki lub po wcześniejszej rezerwacji, użytkowane przez dowolnie długi okres, a gdy dojdziemy do celu - pozostawiane na dowolnym parkingu w obrębie miasta. Jedynym wymogiem uczestnictwa w wynajmowaniu pojazdów, jest przystąpienie do systemu Car2Go i jednorazowa rejestracja.
[Fot. Bogusław Korzeniowski]

/ 13Smart Car2Go

Obraz

Okres używania nie jest niczym ograniczony, a wynajem odbywa się spontanicznie - w chwili, gdy potrzebujemy środka transportu, np. w trakcie robienia zakupów, nagłej konieczności wyjazdu do innej części miasta, na dworzec, itp. Tak brzmią teoretyczne założenia projektu. Aby sprawdzić jego praktyczne zastosowanie, 24 października w miejscowości Ulm rozpoczęto nowatorską (na skalę światową) próbę. W mieście dostępnych jest 50 aut marki Smart ForTwo, a uczestnikami programu są pracownicy, mającego tam siedzibę koncernu Daimler AG.
[Fot. Bogusław Korzeniowski]

/ 13Smart Car2Go

Obraz

Klient otrzymuje elektroniczny chip, dołączony do jego prawa jazdy i gdy znajdzie „wolnego” Smarta, przytrzymuje prawo jazdy na wysokości czytnika umieszczonego za szybą auta, co pozwala na identyfikację użytkownika. Po pozytywnym sprawdzeniu następuje otwarcie pojazdu.
[Fot. Bogusław Korzeniowski]

/ 13Smart Car2Go

Obraz

Użytkownikowi pozostaje wsiąść, wprowadzić swój numer PIN aby odblokować immobiliser, przekręcić kluczyk w stacyjce (w zamkniętym samochodzie jest on schowany w schowku na rękawiczki) i już można jechać.
[Fot. Bogusław Korzeniowski]

/ 13Smart Car2Go

Obraz

Użytkownikowi pozostaje wsiąść, wprowadzić swój numer PIN aby odblokować immobiliser, przekręcić kluczyk w stacyjce (w zamkniętym samochodzie jest on schowany w schowku na rękawiczki) i już można jechać.
[Fot. Bogusław Korzeniowski]

/ 13Smart Car2Go

Obraz

Kierownik projektu w dziele innowacji Daimlera, Robert Henrich, tak tłumaczył nam wprowadzenie floty w małym miasteczku: „Pozwoli to zebrać praktyczne doświadczenia z korzystania z systemu Car2Go. Będziemy, na przykład, analizować kwestie techniczne, serwisowe i zachowanie osób testujących usługę. Kolejna faza realizacji projektu rozpocznie się wiosną przyszłego roku. Wtedy znacznie zwiększymy park maszynowy na terenie miasta Ulm, zaś grupa potencjalnych użytkowników systemu obejmie wszystkich mieszkańców i osoby odwiedzające miasto”.
[Fot. Bogusław Korzeniowski]

/ 13Smart Car2Go

Obraz

Zabezpieczono się przed nieuczciwymi użytkownikami. Po pierwsze: wynajmujący samochód, dzięki identyfikatorowi, nie jest osobą anonimową. Po drugie: obsługa, regularnie sprzątająca samochody i dbająca o ich stan techniczny, szybko zauważy każde uszkodzenie lub ewentualne braki wyposażenia. To pozwoli precyzyjnie zidentyfikować grupę osób używających danego egzemplarza. Po trzecie: wsiadający do samochodu informuje centralę o ewentualnych brakach. Po czwarte: każdy pojazd wyposażony jest w GPS, umożliwiający jego lokalizację.
[Fot. Bogusław Korzeniowski]

/ 13Smart Car2Go

Obraz

Dostęp do zintegrowanego systemu nawigacji nie jest jednak jedynie ochroną samochodu. Za pomocą specjalnego monitora, w samochodach Car2Go można korzystać z map miejscowości, co ułatwi przemieszczanie turystom. System pozwala również klientom nawiązać łączność telefoniczną z centrum obsługi, gdyby pojawiły się jakieś pytania związane z użytkowaniem pojazdu. Projekt Car2Go jest także interesujący ze względu na przejrzysty system opłat. Nie opiera się on na przejechanym dystansie, lecz na czasie użytkowania rozliczanym co do minuty, podobnie jak w telefonach komórkowych.
[Fot. Bogusław Korzeniowski]

/ 13Smart Car2Go

Obraz

Klient korzysta z usługi Car2Go w Ulm za 19 centów za minutę, a w opłatę wliczone są wszystkie koszty, związane z użytkowaniem samochodu, takie jak paliwo, ubezpieczenia i podatki (do pojazdu przypisana jest karta paliwowa). Dłuższy okres wynajmu to korzystne stawki godzinne lub dzienne. Od klientów nie wymaga się zaciągnięcia jakiegokolwiek długoterminowego zobowiązania umownego, nie istnieje także konieczność złożenia zastawu czy gwarancji opłaty za użytkowanie pojazdów. Klient płaci za faktyczne korzystanie z auta w formie miesięcznego rachunku.
[Fot. Bogusław Korzeniowski]

10 / 13Smart Car2Go

Obraz

Pierwszy etap zapoczątkowano w miasteczku Ulm. Drugim ma być rozszerzenie floty samochodów i zwiększenie liczby uczestników systemu. Trzecim etapem –jak prognozują pomysłodawcy projektu - będzie zapewne rewolucja mobilności w wielu dużych miastach, zważywszy na Smarta o napędzie hybrydowym i elektrycznym, rewolucja będzie także w centrach miast w których obowiązuje zakaz wjazdu samochodów. Jak dowiedzieliśmy się w centrali, wprowadzanie systemu idzie zgodnie z planem. Więcej na temat możliwości rozpropagowania systemu, po półrocznej próbie w Ulm, Robert Henrich przekaże na początku marca w Genewie.
[Fot. Bogusław Korzeniowski]

11 / 13Smart Car2Go

Obraz

Projekt Car2Go, zakłada udostępnienie na terenie miasta floty samochodów Smart. Mogą one być wynajmowane od ręki lub po wcześniejszej rezerwacji, użytkowane przez dowolnie długi okres, a gdy dojdziemy do celu - pozostawiane na dowolnym parkingu w obrębie miasta. Jedynym wymogiem uczestnictwa w wynajmowaniu pojazdów, jest przystąpienie do systemu Car2Go i jednorazowa rejestracja.
[Fot. Bogusław Korzeniowski]

12 / 13Smart Car2Go

Obraz

Okres używania nie jest niczym ograniczony, a wynajem odbywa się spontanicznie - w chwili, gdy potrzebujemy środka transportu, np. w trakcie robienia zakupów, nagłej konieczności wyjazdu do innej części miasta, na dworzec, itp. Tak brzmią teoretyczne założenia projektu. Aby sprawdzić jego praktyczne zastosowanie, 24 października w miejscowości Ulm rozpoczęto nowatorską (na skalę światową) próbę. W mieście dostępnych jest 50 aut marki Smart ForTwo, a uczestnikami programu są pracownicy, mającego tam siedzibę koncernu Daimler AG.
[Fot. Bogusław Korzeniowski]

13 / 13Smart Car2Go

Obraz

Dostęp do zintegrowanego systemu nawigacji nie jest jednak jedynie ochroną samochodu. Za pomocą specjalnego monitora, w samochodach Car2Go można korzystać z map miejscowości, co ułatwi przemieszczanie turystom. System pozwala również klientom nawiązać łączność telefoniczną z centrum obsługi, gdyby pojawiły się jakieś pytania związane z użytkowaniem pojazdu. Projekt Car2Go jest także interesujący ze względu na przejrzysty system opłat. Nie opiera się on na przejechanym dystansie, lecz na czasie użytkowania rozliczanym co do minuty, podobnie jak w telefonach komórkowych. Więcej na temat możliwości rozpropagowania systemu, po półrocznej próbie w Ulm, Robert Henrich przekaże na początku marca w Genewie.
[Fot. Bogusław Korzeniowski]

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka