Customowe BMW R 1200 GS od Roland Sands Design jak dakarowy motocykl sprzed lat

Roland Sands Design słynie z ciekawych customowych projektów. Ich ostatnie dzieło to BMW R 1200 GS, którego właściciel chciał maszynę lepiej sprawdzającą się w terenie. W efekcie dostał motocykl będący hołdem dla BMW GS, które w 1986 r. startowało w Rajdzie Dakar.

RSD Dakar RSRSD Dakar RS
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Jose Gallina
Szymon Jasina
oprac.  Szymon Jasina

Motocykl nazwany RSD Dakar GS na zdjęciach zaczął jako zwykłe BMW R 1200 GS z 2008 r., ale zmienił się nie do poznania. Swoim wyglądem nawiązuje do dakarowego BMW GS z 1986 r., które do udziału w słynnym rajdzie zostało przygotowane przez specjalistów z HPN, a którym w zawodach wystartował utytułowany Gaston Rahier.

W oczy od razu rzuca się w oczy zmieniony zbiornik paliwa, który pochodzi z oryginalnego GS-a z 1986 r. Został on dostosowany do zamontowania na dużo nowszej maszynie. Na bardziej oldschoolowe przerobiono też błotniki. Rama została poddana tylko minimalnym modyfikacjom, a z przodu zamontowano zrobioną z aluminium owiewkę.

Prawdziwym wyzwaniem okazało się przerobienie przedniego zawieszenia. Oryginalny 41-milimetrowy widelec postanowiono zamienić na mierzący 45 mm element z Hondy Africa Twin z częściami Ohlins. Mechanicy z Roland Sands Design szybko przekonali się, że nie będzie to łatwym zadaniem. Aby móc dokonać takiej modyfikacji całą przednią ramę wymieniono na pochodzącą z BMW R nineT z 2018 r. Później cała operacja tego skomplikowanego przeszczepu wymagała jeszcze trochę pracy, ale udało się osiągnąć zamierzony efekt.

RSD Dakar GS
RSD Dakar GS © Materiały prasowe

Z przodu nie da się nie zauważyć też dużego LED-owego światła. Tutaj zdecydowano się na najnowszą technologię, a nie rozwiązanie retro. Dzięki temu nawet jazda po najciemniejszej pustyni ma nie być problemem. Natomiast w razie zgubienia się na takich bezdrożach, będzie można skorzystać nawigacji GPS Lowrance Elite-5 Ti. Zadbano też o takie smaczki, jak klamki hamulca i sprzęgła wykonane z włókna węglowego.

Roland Sands Design zdecydowało się na szprychowe felgi – 21-calową z przodu i 18-calową z tyłu – obute w opony Dunlop D908RR. Wydech dostarczył Akrapovic, dzięki czemu maszyna wygląda i brzmi bardziej rasowo.

RSD Dakar GS

Źródło artykułu: WP Moto

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę