Układ zawieszenia należy do najważniejszych w aucie. Aby w pełni realizował wszystkie założenia techniczne wymaga stałej kontroli a w razie potrzeby - interwencji serwisowej, m. in. regulacji geometrii.
Są takie samochody, które wyróżniają się spośród innych bardzo dobrymi właściwościami jezdnymi. Doskonale trzymają się drogi, zarówno na prostych odcinkach jak i ostrych zakrętach. Jest to zasługa układu zawieszenia, który zazwyczaj jest bardzo złożony konstrukcyjnie. Bez względu na to, jakim pojazdem jeździmy zawieszenie zawsze powinno być pod szczególną opieką, gdyż źle działające nie tylko obniża komfort podróży, ale przede wszystkim negatywnie wpływa na poziom bezpieczeństwa.
Problemów z zawieszeniem może być bardzo wiele, ale sprawny mechanik zazwyczaj jest w stanie szybko usterkę zdiagnozować i naprawić. Bywa jednak tak, że pomimo w pełni sprawnych podzespołów zawieszenia odczuwamy w trakcie jazdy, że auto zachowuje się tak jak nie powinno - na prostym odcinku ściąga na bok, na ruchy kierownicą reaguje z opóźnieniem czy podczas wchodzenia w zakręty daje się słyszeć piszczenie opon. Może być to wyraźny znak, że mamy do czynienia z rozregulowaną geometrią. Inną ważną wskazówką jest także nieregularne zużywanie się opon.
- Geometria zawieszenia jest często bagatelizowana zarówno przez samych kierowców i niektórych mechaników oraz dość powszechnie mylona ze zbieżnością kół, która jest tylko jedną z jej składowych. Geometria to zbiór parametrów określających położenie oraz ruch koła. Nie jest tak, że koła samochodu ustawione są równo w pionie i poziomie, bo jazda wówczas nie byłaby możliwa. Oprócz wspomnianej zbieżności do wskaźników geometrii należą również kąt pochylenia kół, kąt pochylenia sworznia zwrotnicy oraz kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy - mówi Artur Szydłowski, ekspert Motointegrator.pl.
Przeciętnemu kierowcy powyższe terminy niewiele mówią, a szczegółowe ich poznanie o tyle nie ma większego sensu, że i tak samodzielnie zupełnie nie jesteśmy w stanie na nie wpływać. Ważne jednak, aby wiedzieć, że geometria zawieszenia ma ogromny wpływ na stabilność samochodu i jego kierowalność, a to jak jest ustawiona decyduje o właściwym przenoszeniu sił na styku opon i podłoża.
Doświadczeni mechanicy twierdzą, że geometrię zawieszenia należy profilaktycznie kontrolować raz do roku. Jeśli jednak zdarzy się nam nawet niewielka kolizja, mocne uderzenie kołami w wysoki krawężnik lub wjechanie w większą drogową dziurę to powinniśmy udać się do wyspecjalizowanego warsztatu lub diagnostyka. Niestety nie jest w zwyczaju i planach kontrolowanie poprawności ustawienia geometrii podczas standardowych przeglądów co 70 000 km. Dlatego sami powinniśmy poprosić o tę ważną czynność serwisową. - Jeśli decydujemy się na zakup używanego samochodu, a nie jesteśmy pewni co do jego historii to warto zrobić przegląd, w tym geometrię. Może się dzięki temu okazać, że auto ma na swoim koncie nieprzyjemne przygody, co może uchronić nas przed źle wydanymi pieniędzmi - dodał Szydłowski.
Aby kontrola i ustawienie geometrii przyniosły pożądany efekt to musi być poprzedzone kilkoma czynnościami diagnostycznymi. Najważniejsze z nich to sprawdzenie stanu metalowo-gumowych elementów łączących wahacze z nadwoziem pospolicie zwanymi silentblokami. Następnie weryfikuje się sworznie wahaczy, które jeśli mają luzy to powodują m. in. wyraźne stuki przy pokonywaniu nierówności. Ponadto ocenie poddaje się sprawność drążków kierowniczych i ich końcówek również pod względem występowania nadmiernych luzów.
Koszt ustawienia geometrii w zależności od złożoności konstrukcji zawieszenia może wynieść ok. 150 - 200 zł. Mając jednak na uwadze fakt naszego bezpieczeństwa, nie powinno stanowić to bariery.
Źródło: Motointegrator.pl
ll/moto.wp.pl