Citroën C3 kontra Ford Fiesta

Obraz

Samochody segmentu B w 2005 r. stanowiły 33 proc. europejskiego rynku nowych pojazdów osobowych. Citroën C3 i Ford Fiesta to jedne z ciekawszych przedstawicieli tej kategorii.

Auta tego segmentu także u nas cieszą się dużą popularnością z kilku zasadniczych powodów: są uniwersalne, zazwyczaj z nadwoziami dwubryłowymi typu hatchback, nadają się do eksploatacji w mieście i na dalsze wyjazdy, a ich cena – w porównaniu do reprezentantów segmentu C – jest umiarkowana. | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10883/citroen-c3-1-b.jpeg',500,333) ) |
| --- | Wymienione zalety wynikają z niewielkich wymiarów zewnętrznych tych pojazdów w stosunku do pojemności użytecznej i wygody jazdy.

WIĘCEJ ZDJĘĆ CITROENA W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ CITROENA W GALERII

Do porównania wybraliśmy modele Citroëna i Forda. Wprawdzie obie firmy w segmencie B mają też i innych przedstawicieli (Citroën C2 i Ford Fusion)
, ale bliższe sobie są C3 i Fiesta.
Pierwszy z wymienionych trafił na rynki zbytu w 2002 r., drugi w 2001 r., ale jego polska premiera odbyła się rok później. Tak więc oba modele u nas pojawiły się równocześnie. Citroën od razu w czterech wersjach silnikowych, natomiast Ford z dwoma silnikami do wyboru.
Do porównania wybraliśmy pojazdy 5-drzwiowe gdyż Citroën nie oferuje wersji 3-drzwiowej modelu C3 (taka dotyczy modelu C3 Pluriel). Natomiast Fiesta jest dostępna z nadwoziem 3-drzwiowym, nieznacznie tylko tańsza, ale mniej funkcjonalna jako samochód rodzinny. | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10883/ford-focus-2-b.jpeg',500,335) ) |
| --- | Ze względu na cenę wybraliśmy też pojazdy z silnikami benzynowymi o podobnej pojemności skokowej i mocy.
Oba porównywane pojazdy w swojej konstrukcji nie mają wybitnych cech szczególnych, jeśli takie są, to dotyczą one nadwozi.

Nadwozie

W obu pojazdach nadwozie opracowano z uwzględnieniem bezpiecznej i wieloletniej ich eksploatacji. Zadbano o bezpieczeństwo traktując je jako najważniejsze w budowie niewielkiego przecież pojazdu, a więc trudniej osiągalne niż w większych nadwoziach. Tym trudniej, że C3 i Fiesta mają nadwozia o dużej powierzchni przeszklonej. W C3 zastosowano podłużnice wzmacniające płytę nośną, które z przodu i tyłu zakończono elementami pochłaniającymi energię zderzenia, a progi, przednie i środkowe słupki oraz poprzeczkę dachową wykonano ze stali o dużej wytrzymałości. W Fieście również zastosowano profile szkieletu nadwozia wykonane ze stali o podwyższonej wytrzymałości i o zróżnicowanej grubości blach.
Nadwozia obu pojazdów dobrze zabezpieczono przed działaniem korozji, m.in. stosując blachy ocynkowane i wielokrotnie nakładane powłoki ochronne. Zadbano też o łatwość wykonywania napraw powypadkowych obniżających ich koszt, np. w nadwoziach obu pojazdów przednie błotniki są mocowane śrubami.
Wnętrze obu pojazdów jest funkcjonalne, dostępne przez pięcioro drzwi. W C3 bagażnik jest większy, natomiast w Fieście pasażerowie z tyłu mają dużo miejsca na nogi.

Silniki

Jak już wspomniano do porównania wybraliśmy samochody napędzane silnikami benzynowymi. | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10883/citroen-c3-2-b.jpeg',500,333) ) |
| --- | Są to jednostki o tradycyjnych rozwiązaniach konstrukcyjnych układu rozrządu z pojedynczym wałkiem umieszczonym w głowicy, sterującym dwoma zaworami przy każdym z czterech cylindrów.
W obu silnikach wał korbowy osadzono na pięciu łożyskach, ale od niego przenoszony napęd na wałek rozrządu odbywa się innym elementem: w C3 paskiem zębatym, w Fieście łańcuchem. Inaczej też wykonano bloki cylindrów - w C3 jest to blok żeliwny, w Fieście blok ze stopów lekkich, natomiast głowice są ze stopów lekkich. Oba silniki mają sterowany elektronicznie układ wielopunktowego wtrysku benzyny.
| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10883/ford-focus-01-b.jpeg',500,336) ) |
| --- | Zaletami silników napędzających C3 i Fiestę jest równomierna, cicha i elastyczna praca. Wykazują się też niezawodnością w pracy, ale silnik Fiesty nadaje jej mierną dynamikę.

WIĘCEJ ZDJĘĆ FORDA W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ FORDA W GALERII

Wrażenia z jazdy

W ubiegłym roku samochody poddano niewielkiej modernizacji. W stylizacji wnętrza spokojniejsza jest Fiesta, bardziej awangardowy C3. Francuski pojazd ma też korzystniej ukształtowane fotele przednie, lepiej podtrzymujące tułów podczas jazdy na łukach. W przypadku Fiesty uznano, że fotele mogą być bardziej płaskie bo samochód wykazuje dużą stabilność na zakrętach - znacznie mniej pochyla się niż C3.
Pod względem osiąganej dynamiki z dużą przewagą wygrywa C3, po prostu silnik Fiesty jest jakby „ospały” i zadowoli tylko tych, którzy lubią spokojniejszą jazdę. A jechać w Fieście można wygodnie z tyłu, tam jest dużo miejsca na nogi, oczywiście w porównaniu z samochodami segmentu B.

Podsumowanie

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10883/citroen-c3-3-b.jpeg',500,332) ) |
| --- | Już sam wygląd zewnętrzny Citroëna C3, nawiązujący do legendarnej „kaczuchy” - 2CV wskazuje na samochód o oryginalnym wzornictwie nadwozia; zarówno zewnętrznym jak i wewnętrznym. | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10883/ford-focus-3-b.jpeg',500,332) ) |
| --- | Ci odbiorcy, którzy lubią tradycyjne rozwiązania, np. wnętrza nadwozia, znajdą je w Fieście.
Samochód niemieckiej konstrukcji jest też „stateczny” w ruchu, dobrze stabilizowany. Z silnikiem 1,3-litra ustępuje rywalom pod względem dynamiki, ale ma skuteczniejsze hamulce. Co prawda niewiele, ale jest tańszy od lepiej wyposażonego francuskiego rywala.

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

Model pojazdu Citroën C3 1.4i Ford Fiesta 1.3
Przestronność wnętrza remis
Poziom hałasu remis
Hamulce +
Dynamika +
Zużycie paliwa (średnio) remis
Wyposażenie +
Cena +

Wybrane dane techniczne

| Model pojazdu | Citroën C3 1.4i | Ford Fiesta 1.3 |
| --- | --- | --- |
| Liczba cyl./zaworów | 4/8 | |
| Pojemność skokowa(cm3 ) | 1360 | 1299 |
| Moc maksymalna (KM – obr/min)
| 75-5400 | 70-5600 |
| Maks. moment obr. (Nm – obr/min) | 118-3300 | 106-2600 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 167 | 161 |
| Rozpędzanie 0-100 km/h (s) | 12,4 | 17,3 |
| Droga hamowania 100 - 0 km/h (m) | 43,0 | 39,5 |
| Długość/szer./wysokość pojazdu (mm) | 3860/1667/1510 | 3918/1685/1464 |
| Rozstaw osi (mm) | 2460 | 2486 |
| Pojemność bagażnika (l) | 305-1310 | 284-947 |
| Pojemność zbiornika paliwa (l) | 47 | 45 |
| Zużycie paliwa: miasto/poza miastem (dm3 /100 km) | 8,2/4,9 | 8,1/4,9 |
| Gwarancja: mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2 (bez limitu km)/12 | |
| Cena – nadwozie 5-drzwiowe (zł.)*) | 35650 | 32500 |

*) cena z rabatem

Wybrane wyposażenie seryjne

Model pojazdu Citroën C3 1.4 i Furio Ford Fiesta 1.3
Wspomaganie ukł. kierowniczego + +
Układ ABS + -
Poduszki bezpieczeństwa 2 1
Klimatyzacja - -
Elektr. sterowanie szyb w drzwiach 2 -
Centralny zamek + -
Radio z CD - -

Autor: Zdzisław Podbielski

Obraz
Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy