Samochody segmentu B w 2005 r. stanowiły 33 proc. europejskiego rynku nowych pojazdów osobowych. Citroën C3 i Ford Fiesta to jedne z ciekawszych przedstawicieli tej kategorii.
Auta tego segmentu także u nas cieszą się dużą popularnością z kilku zasadniczych powodów: są uniwersalne, zazwyczaj z nadwoziami dwubryłowymi typu hatchback, nadają się do eksploatacji w mieście i na dalsze wyjazdy, a ich cena – w porównaniu do reprezentantów segmentu C – jest umiarkowana. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10883/citroen-c3-1-b.jpeg',500,333) ) |
| --- | Wymienione zalety wynikają z niewielkich wymiarów zewnętrznych tych pojazdów w stosunku do pojemności użytecznej i wygody jazdy.
WIĘCEJ ZDJĘĆ CITROENA W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ CITROENA W GALERII
Do porównania wybraliśmy modele Citroëna i Forda. Wprawdzie obie firmy w segmencie B mają też i innych przedstawicieli (Citroën C2 i Ford Fusion)
, ale bliższe sobie są C3 i Fiesta.
Pierwszy z wymienionych trafił na rynki zbytu w 2002 r., drugi w 2001 r., ale jego polska premiera odbyła się rok później. Tak więc oba modele u nas pojawiły się równocześnie. Citroën od razu w czterech wersjach silnikowych, natomiast Ford z dwoma silnikami do wyboru.
Do porównania wybraliśmy pojazdy 5-drzwiowe gdyż Citroën nie oferuje wersji 3-drzwiowej modelu C3 (taka dotyczy modelu C3 Pluriel). Natomiast Fiesta jest dostępna z nadwoziem 3-drzwiowym, nieznacznie tylko tańsza, ale mniej funkcjonalna jako samochód rodzinny. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10883/ford-focus-2-b.jpeg',500,335) ) |
| --- | Ze względu na cenę wybraliśmy też pojazdy z silnikami benzynowymi o podobnej pojemności skokowej i mocy.
Oba porównywane pojazdy w swojej konstrukcji nie mają wybitnych cech szczególnych, jeśli takie są, to dotyczą one nadwozi.
Nadwozie
W obu pojazdach nadwozie opracowano z uwzględnieniem bezpiecznej i wieloletniej ich eksploatacji. Zadbano o bezpieczeństwo traktując je jako najważniejsze w budowie niewielkiego przecież pojazdu, a więc trudniej osiągalne niż w większych nadwoziach. Tym trudniej, że C3 i Fiesta mają nadwozia o dużej powierzchni przeszklonej. W C3 zastosowano podłużnice wzmacniające płytę nośną, które z przodu i tyłu zakończono elementami pochłaniającymi energię zderzenia, a progi, przednie i środkowe słupki oraz poprzeczkę dachową wykonano ze stali o dużej wytrzymałości. W Fieście również zastosowano profile szkieletu nadwozia wykonane ze stali o podwyższonej wytrzymałości i o zróżnicowanej grubości blach.
Nadwozia obu pojazdów dobrze zabezpieczono przed działaniem korozji, m.in. stosując blachy ocynkowane i wielokrotnie nakładane powłoki ochronne. Zadbano też o łatwość wykonywania napraw powypadkowych obniżających ich koszt, np. w nadwoziach obu pojazdów przednie błotniki są mocowane śrubami.
Wnętrze obu pojazdów jest funkcjonalne, dostępne przez pięcioro drzwi. W C3 bagażnik jest większy, natomiast w Fieście pasażerowie z tyłu mają dużo miejsca na nogi.
Silniki
Jak już wspomniano do porównania wybraliśmy samochody napędzane silnikami benzynowymi. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10883/citroen-c3-2-b.jpeg',500,333) ) |
| --- | Są to jednostki o tradycyjnych rozwiązaniach konstrukcyjnych układu rozrządu z pojedynczym wałkiem umieszczonym w głowicy, sterującym dwoma zaworami przy każdym z czterech cylindrów.
W obu silnikach wał korbowy osadzono na pięciu łożyskach, ale od niego przenoszony napęd na wałek rozrządu odbywa się innym elementem: w C3 paskiem zębatym, w Fieście łańcuchem. Inaczej też wykonano bloki cylindrów - w C3 jest to blok żeliwny, w Fieście blok ze stopów lekkich, natomiast głowice są ze stopów lekkich. Oba silniki mają sterowany elektronicznie układ wielopunktowego wtrysku benzyny.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10883/ford-focus-01-b.jpeg',500,336) ) |
| --- | Zaletami silników napędzających C3 i Fiestę jest równomierna, cicha i elastyczna praca. Wykazują się też niezawodnością w pracy, ale silnik Fiesty nadaje jej mierną dynamikę.
WIĘCEJ ZDJĘĆ FORDA W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ FORDA W GALERII
Wrażenia z jazdy
W ubiegłym roku samochody poddano niewielkiej modernizacji. W stylizacji wnętrza spokojniejsza jest Fiesta, bardziej awangardowy C3. Francuski pojazd ma też korzystniej ukształtowane fotele przednie, lepiej podtrzymujące tułów podczas jazdy na łukach. W przypadku Fiesty uznano, że fotele mogą być bardziej płaskie bo samochód wykazuje dużą stabilność na zakrętach - znacznie mniej pochyla się niż C3.
Pod względem osiąganej dynamiki z dużą przewagą wygrywa C3, po prostu silnik Fiesty jest jakby „ospały” i zadowoli tylko tych, którzy lubią spokojniejszą jazdę. A jechać w Fieście można wygodnie z tyłu, tam jest dużo miejsca na nogi, oczywiście w porównaniu z samochodami segmentu B.
Podsumowanie
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10883/citroen-c3-3-b.jpeg',500,332) ) |
| --- | Już sam wygląd zewnętrzny Citroëna C3, nawiązujący do legendarnej „kaczuchy” - 2CV wskazuje na samochód o oryginalnym wzornictwie nadwozia; zarówno zewnętrznym jak i wewnętrznym. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10883/ford-focus-3-b.jpeg',500,332) ) |
| --- | Ci odbiorcy, którzy lubią tradycyjne rozwiązania, np. wnętrza nadwozia, znajdą je w Fieście.
Samochód niemieckiej konstrukcji jest też „stateczny” w ruchu, dobrze stabilizowany. Z silnikiem 1,3-litra ustępuje rywalom pod względem dynamiki, ale ma skuteczniejsze hamulce. Co prawda niewiele, ale jest tańszy od lepiej wyposażonego francuskiego rywala.
Model pojazdu | Citroën C3 1.4i | Ford Fiesta 1.3 |
---|---|---|
Przestronność wnętrza | remis | |
Poziom hałasu | remis | |
Hamulce | + | |
Dynamika | + | |
Zużycie paliwa (średnio) | remis | |
Wyposażenie | + | |
Cena | + |
Wybrane dane techniczne
| Model pojazdu | Citroën C3 1.4i | Ford Fiesta 1.3 |
| --- | --- | --- |
| Liczba cyl./zaworów | 4/8 | |
| Pojemność skokowa(cm3 ) | 1360 | 1299 |
| Moc maksymalna (KM – obr/min)
| 75-5400 | 70-5600 |
| Maks. moment obr. (Nm – obr/min) | 118-3300 | 106-2600 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 167 | 161 |
| Rozpędzanie 0-100 km/h (s) | 12,4 | 17,3 |
| Droga hamowania 100 - 0 km/h (m) | 43,0 | 39,5 |
| Długość/szer./wysokość pojazdu (mm) | 3860/1667/1510 | 3918/1685/1464 |
| Rozstaw osi (mm) | 2460 | 2486 |
| Pojemność bagażnika (l) | 305-1310 | 284-947 |
| Pojemność zbiornika paliwa (l) | 47 | 45 |
| Zużycie paliwa: miasto/poza miastem (dm3 /100 km) | 8,2/4,9 | 8,1/4,9 |
| Gwarancja: mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2 (bez limitu km)/12 | |
| Cena – nadwozie 5-drzwiowe (zł.)*) | 35650 | 32500 |
*) cena z rabatem
Model pojazdu | Citroën C3 1.4 i Furio | Ford Fiesta 1.3 |
---|---|---|
Wspomaganie ukł. kierowniczego | + | + |
Układ ABS | + | - |
Poduszki bezpieczeństwa | 2 | 1 |
Klimatyzacja | - | - |
Elektr. sterowanie szyb w drzwiach | 2 | - |
Centralny zamek | + | - |
Radio z CD | - | - |
Autor: Zdzisław Podbielski