Citroen to jedna z niewielu marek na naszym rynku, która w zeszłym roku notowała wzrost sprzedaży. Czy zainteresowanie Citroenami wynika ze znacznych obniżek ceny czy rzeczywistych walorów samochodów, zastanawialiśmy się, jeżdżąc C3.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9384/citroen-c3-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Citroena C3 zaprezentowano w 2001 r. Wyróżniał się oryginalnym nadwoziem, w którym dostrzegano podobieństwo do modelu 2 CV z lat 50. Pod koniec 2005 r. C3 został poddany subtelnemu face liftingowi. Jeździliśmy autem napędzanym benzynowym silnikiem 1,6 l o mocy 110 KM, który oferowany jest wyłącznie z najbogatszą wersją wyposażenia Exclusive.
Cechy szczególne
Zmiany w C3 najłatwiej zauważyć na nieco innej tablicy przyrządów, pozbawionej teraz wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej. Pozostawiono jednak oryginalny design – prędkość jazdy jest wyświetlana w postaci liczby, a obroty silnika wskazuje czerwona wskazówka. Kierowca może więc poczuć się dowartościowany, nie zwracając uwagi na zbyt wąskie siedzisko „sportowego” fotela. W najbogatszej wersji wyposażenia mamy komputer pokładowy i klimatyzację automatyczną, a także łatwe w obsłudze radio. Przyciski elektrycznego otwierania okien znajdują się przy dźwigni kierownicy, a lusterka można, również elektrycznie, wyregulować pokrętłem z lewej strony kolumny kierownicy. Niepraktyczna jest regulacja kąta pochylania oparcia przednich foteli mechanizmem zapadkowym. Kabina pasażerska C3 jest dość przestronna, co uzyskano dzięki wysokiemu nadwoziu. Na tylnej kanapie wysokim osobom może jednak brakować miejsca na nogi. C3 jest nieco krótszy od np. Skody Fabii hatchback, ale ma zbliżony rozstaw osi. Zaletą Citroena jest
duży bagażnik o objętości 305 l. Dla porównania – Skoda Fabia hatchback – 260 l, Fiat Grande Punto – 275 l, Seat Ibiza – 267 l. Bagażnik Citroena jest dość głęboki i by zrównać jego powierzchnię z dolną krawędzią tylnej pokrywy, zamontowano składaną półkę dzielącą przestrzeń bagażową na dwie części.
Silnik
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9384/citroen-c3-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Nie bacząc na koszty, wybraliśmy najmocniejszy z oferowanych benzynowych silników. Z pojemności 1,6 l osiąga on moc 110 KM i okazał się świetnym źródłem napędu dla tego modelu. Podczas spokojnej jazdy w mieście zużyliśmy 8,2 l na 100 km, gdy według fabrycznej normy – 8,6 l/100 km. To rzadkość, gdyż z reguły pojazd zużywa więcej paliwa niż podaje jego producent. Wyższe zużycie paliwa można bez trudu uzyskać, wykorzystując pełne możliwości jednostki napędowej.
ZAPRASZAMY DO GALERII CITROENA C3ZAPRASZAMY DO GALERII CITROENA C3
Wrażenia z jazdy
Przyjemność jazdy C3 podnosi dobra dynamika, również na wyższych biegach. Komfort jazdy jest zupełnie wystarczający, na miarę typowego w tej klasie układu zawieszenia – z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna. Podczas szybko pokonywanych zakrętów dość wysokie nadwozie ma tendencję do przechylania się. W porównaniu z poprzednią wersją C3 poprawiono układ hamulcowy. Pojazd z prędkości 100 km/h zatrzymuje się teraz na drodze 40,2 m i podczas gwałtownego hamowania włączają się samoczynnie światła awaryjne. Powoduje to zrozumiałe zainteresowanie kierowców pojazdów jadących z tyłu. Jazdę w mieście utrudnia spory promień zawracania pojazdu. Za to jadąc poza miastem, nie męczymy się hałasem, który nie jest znaczny. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9384/citroen-c3-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- |
Podsumowanie
Dzięki dobrej dynamice i oszczędnemu zużycia paliwa, świat zza szyb C3 wydaje się piękny. Satysfakcję może popsuć cena - 62 tys. zł. To największy mankament C3. Nawet, jeśli uzyskamy wysoki rabat, pozostaje żal, że modelu C3 z tym silnikiem nie można kupić w nieco uboższej, a więc tańszej wersji. Aktualnie rabat na ten model wynosi 11 tys. zł.
Wybrane dane techniczne:
| Typ silnika | Benzynowy |
| --- | --- |
| Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
| Pojemność skokowa (cm3): | 1587 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
: | 110/5750 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 147/4000 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 10,0 |
| Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 10,1 |
| Prędkość maksymalna (km/h): | 190 |
| Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 68 |
| Droga hamowania od 100 km/h (m): | 40,2 |
| Pojemność bagażnika (dm3): | 305 |
| Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 47 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 5,2/8,6 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm): | 385 x 167 x 152 |
| Rozstaw osi (cm): | 246 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 |
| Cena (zł): | 62 000 | * - pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przestronność wnętrza | Jak na pojazd o długości 3,8 m wnętrze jest dość przestronne. | |
---|---|---|
Silnik | * | Oszczędny silnik o przyzwoitej kulturze pracy. |
Poziom hałasu | Jak na tę klasę aut w C3 jest dość cicho. | |
Hamulce | Typowa długość drogi hamowania. | |
Dynamika | Dobra dynamika na każdym biegu. | |
Zużycie paliwa | Przy spokojnej jeździe silnik jest oszczędny. | |
Nowoczesność konstrukcji | * | Konstrukcja C3 zaczyna się starzeć. |
Wyposażenie podstawowe | * | Bogate wyposażenie podstawowe. |
Wyposażenie seryjne: Citroen C3 Exclusive
| Poduszki powietrzne | 4 |
| --- | --- |
| Układ ABS | S |
| System wspomagania nagłego hamowania | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S |
| Centralny zamek | S |
| Elektrycznie regulowane szyby przednie | S |
| Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka | S |
| Radio CD | S |
| Komputer pokładowy | S |
| Klimatyzacja automatyczna | S |
| Obręcze kół ze stopów lekkich | S |
| Schładzany schowek | S |
| Automatyczne wycieraczki przednie | S |
| Automatyczne światła przednie | S | s - wyposażenie seryjne
Autor: Ryszard Polit