Mazda 323 BJ (1998-2003) – polecamy
Ostatnia generacja Mazdy 323, która potem została zastąpiona przez model 3, to jednocześnie najpewniejsze auto japońskiego producenta, z tego okresu, jakie można obecnie kupić. Niezawodna jak Honda, tania w eksploatacji jak Toyota, a przestronna jak auto klasy średniej. Do tego prosta technicznie i przyjemna do jazdy.
Wrogiem tego modelu jest oczywiście korozja, ale trzeba przyznać, że 323 jest lepiej zabezpieczona niż nowsze modele. Dawniej budziła spore wątpliwości, bo trudno było o części, stąd też sporo aut wymaga pewnych nakładów, by doprowadzić je do ładu. Dziś nie jest wcale lepiej, ale nawet w ASO można kupić niektóre elementy w stosunkowo przystępnej cenie. Typowe części eksploatacyjne są dostępne w postaci zamienników, więc nie ma się czego obawiać.
Jeżeli znajdziecie egzemplarz z niezaawansowaną korozją, Mazdę 323 można brać bez większego zastanowienia. Ładniejsze egzemplarze – szczególnie z importu – są wciąż wysoko cenione, ale w przeciwieństwie do konkurencyjnego Civica, warto za ten model zapłacić 7 tys. zł. Najtańsze, a wciąż w przyzwoitym stanie kupicie za 3-4 tys. zł.