Ford Focus (1998-2005) - polecamy
Dawniej bodaj najbardziej stylowy kompakt z najlepszym układem jezdnym, dziś widok zardzewiałych, zaniedbanych egzemplarzy nie napawa optymizmem. Mimo to, dobrze utrzymany ford focus pierwszej generacji prezentuje się bardziej atrakcyjnie niż o dekadę młodszy golf czy astra, jeździ naprawdę dobrze i ma porządne silniki benzynowe. Problem w tym, że te zagazowane często są bliskie swojego kresu eksploatacji.
Zakup używanego focusa należy poprzedzić dokładnymi oględzinami nadwozia. Jeżeli nie jest mocno skorodowane, można brać w ciemno. Najlepiej z silnikiem benzynowym 1,6 lub 1,8. Wersja ST170 powoli staje się klasykiem, ale znalezienie ładnego egzemplarza jest bardzo trudne, dlatego jeśli już, to najlepiej kupić auto z nastawieniem na remont.
Dobrze utrzymane focusy kosztują ok. 8-10 tys. zł, ale to sporo jak na tak stary i mały samochód. Warto na niego wydać do 8 tys. zł. Najtańsze sztuki można kupić za 2 tys. zł. Nie polecam instalacji gazowej, zatem dobrze jest się nastawić na jazdę na benzynie. Wielowahaczowe zawieszenie tylne może budzić lęk u osób ceniących sobie własne pieniądze, ale w praktyce okazuje się bezproblemowe – lepiej zrobić jeden solidny remont na kilka lat niż oszczędzać, wymieniając pojedyncze elementy.