*Pierwszy egzemplarz BMW 3 fabryki opuścił w 1975 r., od tego czasu na ulice miast całego świata wyjechało więcej niż 12 milionów egzemplarzy tego modelu. F30, bo takie oznaczenie nosi szósta generacja kompaktowego sedana BMW trafi do sprzedaży już 11 listopada 2011 r. *
Zgodnie z przewidywaniami, F30 upodobniło się do pozostałych modeli marki. Stonowana i stanowcza stylistyka najnowszej odsłony auta z pewnością znajdzie wielu fanów. Dzięki podobieństwu do nowej "piątki" i "szóstki" samochód wygląda bardziej dojrzale i masywnie.
Najnowsza odsłona serii 3 całkiem sporo urosła w porównaniu do poprzedniczki. Długość nadwozia wzrosła o 93 mm, przy jednoczesnym zwiększeniu rozstawu osi o 50 mm - do 2 810 mm. Dzięki temu w aucie jest o 15 mm więcej miejsca na nogi. Powiększył się również rozstaw kół - z przodu o 37 mm, z tyłu o 47 mm. Co ciekawe Niemcom, mimo znacznego powiększenia auta udało się uniknąć wzrostu masy całkowitej. Co więcej samochód jest teraz lżejszy od poprzednika - nawet o 40 kg.
Najlepiej sprzedający się model BMW będzie dostępny z czterema różnymi silnikami w technologii TwinPower (wysokociśnieniowy wtrysk, zmienne fazy rozrządu oraz turbina ze zmienną geometrią łopatek). Będą to dwie jednostki benzynowe oraz dwa silniki wysokoprężne. Napęd, tak jak przystało na BMW, będzie przekazywany na tylną oś. W obu przypadkach za pomocą sześciobiegowej przekładni manualnej lub ośmiostopniowej skrzyni automatycznej.
Oferta silników o zapłonie iskrowym będzie obejmować dwa modele oznaczone, jako 328i oraz 335i. Mniejszy i słabszy model, 328i będzie wyposażony w doładowany 2-litrowy motor benzynowy o mocy 240 KM i 350 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Wystarczy to by rozpędzić auto do setki w 5,9 sek. Jak przystało na niemieckie auto – jego prędkość ograniczono do 250 km/h. BMW zapowiada, że model 328i będzie średnio spalał około 6,3 l benzyny na 100 km.
Pod maską 335i drzemie doładowany silnik z sześcioma cylindrami ułożonymi w rzędzie. Auto w tej wersji dysponuje mocą 306 KM i momentem obrotowym o wartości 400 Nm. Dzięki temu przyspiesza od 0-100 w 5,5 sek. Prędkość maksymalna jest ograniczona do 250 km/h. Średnie spalanie ma wahać się między 7,2 a 7,9 l/100 km.
Jednak większość aut w Europie i zapewne w Polsce będzie wyposażonych w silniki wysokoprężne. W każdym przypadku będzie to motor o pojemności 2 litrów. Model z takim silnikiem będzie oznaczony, jako 302d i będzie dostępny w dwóch konfiguracjach mocy - 184 i 163 KM. Mocniejsza trójka będzie rozpędzać się do setki w 7,5 sek, a prędkość maksymalna wyniesie 235 km/h. Największą zaletą będzie spalanie na poziomie 4,5 l/100 km. Osiągi słabszej wersji będą odpowiednio wynosić: 0-100 km/h - 8 sek., prędkość maksymalna - 230 km/h, spalanie 4,1 l/100 km.
Wiosną 2012 r. do palety silników Niemcy dołączą jeszcze trzy jednostki napędowe. Jednym z nich będzie silnik benzynowy o pojemności 2-litrów. Model oznaczony, jako 320i będzie miał 184 KM i 270 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Kolejne dwa motory będą wysokoprężne. Jak na razie niewiele wiadomo. Słabszy, oznaczony jako 316d będzie miał 116 KM i 260 Nm, zaś mocniejszy - 318d będzie dysponował mocą 143 KM i 320 nm. Jak zapowiada BMW to nie koniec. Pośród wielu wersji silnikowych, trójki będą dostępne również z sześciocylindrowym dieslem, z napędem na wszystkie koła, a nawet z napędem hybrydowym.
"Trójki" zawsze słynęły ze swoich właściwości jezdnych. Nie inaczej jest tym razem. Jak powiedział sam Norbert Reithofer - CEO w BMW - nowa serai 3 jest najbardziej sportowym samochodem w segmencie, a do tego oferuje przyjemność z jazdy na najwyższym poziomie. Z tego zapewne powodu zawieszenie w nowym modelu zostało przekonstruowane. Z przodu zamontowano nowe podwójne wahacze wykonano z aluminium. Podobnie jak elementy wielowahaczowego układu z tyłu auta.
Wszystko wskazuje na to, że BMW pokłada znaczne nadzieje w nowym aucie. Niemcy zainwestowali aż miliard euro w rozpoczęcie jego produkcji. Nowe BMW3 będzie składane w trzech różnych fabrykach. W Niemczech będą to zakłady w Monachium oraz w Regensburgu oraz w RPA w Roslyn.
Cennik w Niemczech nowego BMW3 w wersji 320d będzie się zaczynał od 35 350 euro. Zaś za model 335i trzeba będzie zapłacić 43 600 euro.
WP: Lopez