Kupując używany samochód możemy mieć dylemat, jaki silnik wybrać. Zdecydować się na benzynowy, czy może niewiele droższy, ale za to oszczędniejszy silnik diesla. W przypadku aut 10. letnich i starszych zakup powinien być poprzedzony solidną diagnozą.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12024/ben-wys-01.jpeg',500,375) ) |
| --- | Na rynku nowych samochodów różnice cen pomiędzy silnikiem wysokoprężnym, a benzynowym są bardzo duże, więc jeśli nie jeździmy zbyt dużo, to wybór jest prosty. Natomiast w przypadku samochodów używanych różnice cen maleją, a w niektórych przypadkach nawet się zacierają.
Jest to mocny argument, aby zdecydować się na diesla, który może nie będzie tak nowoczesny jak obecnie produkowane, ale na pewno oszczędniejszy od silnika benzynowego.
Zakup starego diesla jest jednak wielką niewiadomą i istnieje duże ryzyko, że silnik okaże się mocno wyeksploatowany. A remont jednostki wysokoprężnej jest bardzo drogi i w wielu przypadkach konieczny, gdyż ze względu na duże zużycie mogą wystąpić problemy z uruchomienia silnika w zimie.
Na niekorzyść diesla z dużym przebiegiem przemawia również turbosprężarka, która jest potencjalnym źródłem dodatkowych i wysokich wydatków. Gdy na liczniku jest ponad 200 tys. km, to należy się liczyć z koniecznością jej naprawy. Nie należy się łudzić, że samochód 10- czy 15-letni ma przebieg 120 tys. km. Wystarczy założyć, że samochód rocznie pokonuje około 20 do 25 tys. km, a jest to minimalny przebieg, przy którym opłaca się zakup nowego auta z silnikiem diesla, aby uzyskać przybliżony rzeczywisty przebieg naszego samochodu.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12024/ben-wys-02.jpeg',500,375) ) |
| --- | Natomiast silnik benzynowy ma taką przewagę nad wysokoprężnym, że nawet jeśli jest nieco zużyty, a ma sprawny akumulator i układ zapłonowy, to i tak uda się go uruchomić. Ponadto remont silnika benzynowego i części do niego są znacznie tańsze. Również zakup używanego „benzyniaka” jest znacznie tańszy, gdyż zapłacimy około 30 proc. mniej niż za diesla.
Części zamienne do silnika benzynowego także będą tańsze: filtry, sprzęgło, przeguby napędowe itp. Za benzynowym przemawia również mniejsza pojemność skokowa, a więc i niższe opłaty. Ponadto popularność instalacji gazowych jest tak duża, że bez większych kłopotów można kupić auto z taką instalacją, a wówczas koszty eksploatacji będą jeszcze niższe niż z silnikiem diesla.
Tak więc decydując się na leciwy samochód używany bezpieczniej wybrać auto z silnikiem benzynowym, gdyż ewentualna naprawa i koszty będą na pewno niższe niż w przypadku silnika wysokoprężnego.
Autor: Grzegorz Burda |
|
| --- |