Auto dla studenta
None
Samochody za 2-3 tys. zł
Wchodząc powoli w dorosłe życie, często w pierwszej kolejności decydujemy się na zakup samochodu. Niestety w zdecydowanej większości przypadków, brak nam odpowiednich funduszy do nabycia pojazdu ze sfery marzeń. Wtedy z pomocą przychodzi rynek aut używanych i dobre rady kolegów. Często jednak na bankowym koncie widnieje kwota nie większa niż 2-3 tysiące złotych, przez co posiadanie własnych "czterech kółek" staje się coraz trudniejsze.
Najtańszych pozycji nie polecamy, ale niewiele droższe znajdują już logiczne uzasadnienie. Istotnym jest też fakt łatwości napraw. Pełnoletnie modele nie są zbyt skomplikowane w swojej budowie, zatem nawet domorośli majsterkowicze nie powinni mieć problemów z najprostszymi czynnościami serwisowymi.
Zdecydowanie gorzej przedstawia się kwestia wyposażenia standardowego. Na początku lat 90., nikt nie myślał o rozbudowanym systemie audio, elektrycznym sterowaniu wszystkimi szybami, czy chociażby komputerze pokładowym. To rarytasy niedostępne wcale, lub za bardzo dużą dopłatą, dlatego też trudne je uświadczyć na rynku leciwych aut używanych. W gąszczu setek rozmaitych propozycji, udało nam się wyłowić kilka interesujących, które naszym zdaniem zasługują na poświęcenie choć odrobiny uwagi.
BMW E30
Trójka debiutująca w 1982, od razu zyskała sobie przychylność bogatej klienteli niemal na całym świecie. Sprzedawano ją w czterech odmianach nadwoziowych, dzięki czemu każdy znajdzie dla siebie odpowiedni egzemplarz. Niestety spora część pojazdów znajduje się już u kresu swojej wytrzymałości, dlatego należy na oględziny wybierać się z osobą zaznajomioną w temacie.
Do dyspozycji mamy silniki benzynowe, a także wysokoprężne. Najmocniejsze odmiany oznaczone symbolem M3 rozwijały nawet 200 koni mechanicznych, ale o oryginał niezwykle trudno. W cenie 2-3 tysięcy złotych, możemy połasić się na pojazdy z dużym bagażem doświadczeń i w ubogich wersjach wyposażeniowych. Radzimy mieć się na baczności w przypadku turbodoładowanych Diesli.
Audi 80 B3
Popularny konkurent wcześniej wspomnianej trójki, to wciąż częsty bywalec krajowych dróg. Jego obłe kształty skutecznie walczą z szybko upływającym czasem, a benzynowe silniki wykazują wysoką podatność na montaż instalacji LPG. Niska cena, odporność na korozję (ocynkowana karoseria), wysoka wytrzymałość poszczególnych elementów konstrukcyjnych na trudy eksploatacyjne, czynią z tego Niemca rozsądny zakup.
Najwięcej emocji wzbudza odmiana dwudrzwiowa, która w fabrycznej kondycji może cieszyć właściciela jeszcze przez wiele lat. Odradzamy natomiast jednostki wysokoprężne o pojemności 1.9 i 1.6, gdyż ich dynamika z pewnością nie zaspokoi niczyich oczekiwań. Ciekawostkę stanowi ogromny, 70-litrowy zbiornik paliwa. Pozwala on przejechać nawet 1000 kilometrów bez tankowania.
Daewoo Nexia
To propozycja dla niewybrednych osób, szukających jedynie taniego w eksploatacji środka transportu. Ten mocno zmodyfikowany Opel Kadett E bardzo szybko tracił na wartości, więc można kupić stosunkowo młode egzemplarze w atrakcyjnych cenach. Pod maską znajdziemy silnik o pojemności 1.5 litra w dwóch wariantach mocy. Pierwszy rozwija 75 zaś mocniejszy 90 KM. Oba dobrze znoszą instalację gazową, czym istotnie obniżają koszty utrzymania.
Koreańskie auto przemawia również dość bogatym wyposażeniem. W wielu pojazdach odnajdziemy klimatyzację manualną, elektrycznie sterowane cztery szyby, centralny zamek, a w skrajnych przypadkach nawet skórzaną tapicerkę.
Fiat Seicento
Ten mieszczuch idealnie sprawdzi się w rękach dziewczyny. Produkowany w Tychach, zastąpił równie popularne Cinquecento. Niewiele ponad 330 centymetrów długości i 1.5 metra szerokości, czynią z niego mistrza wykorzystania dostępnej przestrzeni na zatłoczonych parkingach pod uczelniami. Nie przeszkadza nawet brak wspomagania układu kierowniczego. Poza tym, Fiat nie rozpieszcza też wykończeniem wnętrza i ofertą jednostek napędowych.
Silniki o mocy 39 lub 54 KM okażą się ledwie wystarczające w mieście. Przed wyruszeniem w drogę z kompletem pasażerów na pokładzie, należy wypić duży kubek melisy. Co ciekawe, Seicento uzyskało tylko 1.5 punktu (5 możliwych) w testach zderzeniowych przeprowadzanych przez EuroNCAP.
Ford Fiesta Mk4
To jeden z najbardziej rozpoznawalnych samochodów na świecie. Produkowany jest od 1976 i sprzedawany aktualnie niemal na całym świecie. Obecnie mamy do czynienia już z siódmą generacją, zaś my postanowiliśmy wziąć pod lupę odmianę numer cztery. Jej żywot trwał jedynie przez 3 lata. Po tym okresie, auto doczekało się gruntownej modernizacji.
Pod maską odnajdziemy trzy silniki benzynowe o mocach 50, 60, 75 i 90 koni mechanicznych. Najmocniejszy Diesel generował 75 KM i wspomagany był turbosprężarką. Ceny większości egzemplarzy nie przekraczają 3 tysięcy złotych, więc możemy uznać Forda za korzystną propozycję.
Honda Civic V
To samochód legenda. Uznawany jako pełnowartościowy konkurent Golfa, cieszy się świetną opinią wśród użytkowników. Większość przykleiła mu łatkę auta "nie do zdarcia". W przyszłym roku zadebiutuje najnowsza odsłona, zaś nas może interesować jedynie piąta generacja i to ograniczona do egzemplarzy z początku produkcji.
Szeroki wybór silników i podatność na tuning, mocno spopularyzowały ten model wśród młodych osobników płci męskiej. Najmocniejsze odmiany rozwijają nawet 170 KM, dostarczając tym samym iście sportowych wrażeń. Na serwisach aukcyjnych otrzymamy mnóstwo tuningowych akcesoriów, przez co z łatwością zindywidualizujemy nasz egzemplarz. Civic V występował jako 3-drzwiowy hatchback, coupe oraz rodzinny sedan. Produkcję zaczęto w 1991, a zakończono w 1996.
Lancia Delta II
Włoszka ze sportowym rodowodem. Niegdyś dystansowała rywali na rajdowych trasach, zaś dziś wymaga jedynie czułej opieki podczas codziennej eksploatacji i często pomocy błyskotliwego mechanika. Wciąż wygląda ciekawie i nieźle się prowadzi, więc docenią ją miłośnicy południowego piękna.
Druga generacja nie wygląda już tak efektownie jak pierwsza, ale wciąż może się podobać. Dzieli płytę podłogową z Fiatem Tipo i Temprą. Pod maską pracują silniki benzynowe o mocach zawierających się w przedziale 75-190 KM. Ten najmocniejszy wspomaga turbosprężarka. Obecna Delta uchodzi za synonim piękna i wyraźnie odcięła się od legendarnej poprzedniczki.
Mazda 323F BG
Auto dla osób ze sportowym zacięciem. Charakterystyczne, chowane w masce lampy przednie stanowią element rozpoznawczy japońskiej przedstawicielki klasy kompaktowej. Bezawaryjność, nietuzinkowy wygląd oraz trwałe jednostki benzynowe, stanowią o jej dużej popularności i niezłej opinii wśród miłośników motoryzacji.
Egzemplarze z początku lat 90., otrzymały silniki o pojemności 1.3, 1.6 i 1.8. Ostatni w najmocniejszej specyfikacji generuje aż 131 KM i stanowi najciekawszą ofertę. Niestety w granicach 2-3 tysięcy złotych, dostaniemy jedynie najsłabsze wersje pozbawione ciekawszych udogodnień pokładowych. 68 KM pozwoli rozpędzić auto w niecałe 13 sekund do 100 km/h i osiągnąć 159 km/h prędkości maksymalnej. W sam raz do miasta.
Opel Astra I
To najdłużej produkowana generacja Astry. Egzemplarze z początku lat 90., dostaniemy już za niewiele ponad 2 tysiące złotych, więc jest się nad czym zastanawiać. Konstrukcja silników benzynowych ułatwia montaż LPG, zaś diesle cechują się wysoką trwałością i odpornością na niską jakość stosowanego paliwa.
Zarówno hatchbacki jak i wersje kombi, oferują użytkownikom satysfakcjonującą praktyczność i niezły poziom wygody nawet podczas dłuższych zamiejscowych wycieczek. Łagodne kształty wciąż mogą się podobać, a wersje dwulitrowe odmiany GSi nawiązywać walkę z młodszymi konkurentami. Wytrwali w poszukiwaniach, mogą natknąć się na odmianę cabrio, która potrafi przysporzyć najwięcej problemów. Niezależnie od rodzaju nadwozia, radzimy uważać na postępującą korozję.
VW Golf Mk2
W naszym zestawieniu nie mogło zabraknąć króla klasy kompaktowej. Co prawda, większość "dwójek" wymarła już śmiercią naturalną, ale wciąż możemy spotkać godne uwagi egzemplarze. Ich ceny tak bardzo nie odstraszają, więc warto się im bliżej przyjrzeć.
VW jest poddawany tuningowi równie często jak BMW serii 3, zatem trzeba mieć się na baczności. Najwięcej pozytywnych emocji wzbudza specyfikacja GTI, jednak trudno będzie w granicach 2-3 tysięcy znaleźć upragniony model. Polecamy odmianę z silnikiem benzynowym o pojemności 1.8 litra. Rozwija on 90 KM i łatwo zaprzyjaźnia się z LPG. Do tego sprawnie przyspiesza i wytrzymuje duże obciążenia.
Piotr Mokwiński