Audi TT RS Plus: wiosna będzie ognista

Obraz
Źródło zdjęć: © Piotr Mokwiński

Już za kilka dni nadejdzie wiosna, a wraz z nią wyraźne ocieplenie. Za oknem coraz wyższa temperatura, podobnie jak w salonach Audi, gdyż wkrótce wejdzie do sprzedaży specjalna wersja TT oznaczona jako RS Plus. Auto zadebiutuje w wersjach nadwoziowych Coupe i Roadster.

Z zewnątrz poznamy sportowego "niemca" po wydatnym spojlerze w tylnej części pojazdu zwiększającym docisk tylnej osi, obudowie lusterek wykonanych z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym, a także charakterystycznej osłonie chłodnicy nazwanej przez producenta Singleframe. Reszta elementów to detale typowe dla najnowszych produktów zza Odry. Biksenonowe reflektory otrzymały energooszczędne diody, w nadkolach umieszczono 19-calowe felgi z niskoprofilowymi oponami o rozmiarze 255/35, za którymi możemy dostrzec perforowane tarcze hamulcowe z czterotłoczkowymi zaciskami, zwiększającymi wydajność całego układu.

Czteromiejscowe wnętrze TT nie pozostawia wiele do życzenia. Przednie fotele zostały na tyle mocno wyprofilowane, że sprawdzą się nawet na bardzo wymagającym torze. W ich górnej części wyszyto oznaczenie prezentowanego modelu. Z tyłu miejsca jest zdecydowanie mniej. Dwa siedziska przedzielone tunelem środkowym, należy traktować jedynie awaryjnie. Deska rozdzielcza to kwintesencja elegancji i perfekcyjnej ergonomii.

Bardzo wysoka jakość materiałów wykończeniowych i solidne spasowanie, uchodzą za znak rozpoznawczy Audi od wielu lat. Nieco gorzej przedstawia się liczba detali zarezerwowanych dla najmocniejszej odmiany. Poza emblematem na obrotomierzu i kierownicy oraz aluminiowych pedałach i podstopnicy, trudno mówić o jakichkolwiek przejawach wyjątkowości. Niemniej, na pokładzie odnajdziemy szereg udogodnień podwyższających komfort codziennej eksploatacji. Multimedialny zestaw z nawigacją satelitarną, czy dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, to tylko niektóre z nich.

Odmianę TT RS Plus kupuje się z uwagi na parametry techniczne i dopracowany układ trakcyjny. Pod maską najnowszego coupe zagościł pięciocylindrowy silnik o pojemności 2,5 litra. Przy udziale turbosprężarki, udało się uzyskać z niego 360 KM i 465 Nm. Gdyby powyższe parametry trafiały na przednie koła, jazda Audi byłaby bardzo trudna. Dzięki zastosowaniu stałego napędu na obie osie i dodatkowo usztywnionego zawieszenia, "niemiec" stał się bardziej stabilny i zwyczajnie bezpieczniejszy. Do wyboru klientów pozostawiono dwie skrzynie biegów. Manualna liczy sobie 6 stopni, zaś automatyczną S-Tronic, wyposażono w dwa sprzęgła i możliwość sekwencyjnego przechodzenia między przełożeniami za pomocą łopatek przytwierdzonych do kolumny kierowniczej.

Obraz
© (fot. Piotr Mokwiński)

W przypadku skrzyni dwusprzęgłowej, auto przyspiesza do pierwszej setki w 4,1 sekundy, a wskazówka prędkościomierza zatrzymuje się dopiero na wartości 280 km/h (ograniczono ją elektronicznie). Ciekawie kształtuje się również średnie zużycie paliwa deklarowane przez producenta. 8,5 litra w cyklu mieszanym to świetny rezultat, który zapewne ciężko będzie osiągnąć podczas codziennej eksploatacji. Duży udział w tak dobrym wyniku ma lekkie nadwozie. W przedniej części zastosowano elementy wykonane z aluminium. Dwudrzwiowa karoseria liczy sobie jedynie 1450 kilogramów.

TT RS Plus pojawi się w katalogach lokalnych przedstawicielstw po kilku tygodniach od zakończenia wystawy w Genewie. Importer nie podał jego cen, ale nie powinniśmy spodziewać się okazyjnej oferty. To idealna propozycja dla bezkompromisowych kierowców żądnych mocnych wrażeń.

Piotr Mokwiński

Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3