Pod koniec 2013 roku Audi przedstawiło zmodernizowaną wersję swojego flagowego modelu A8. To nie przelewki. Choć nie ma zawieszenia na którym jeździ się jak na "magicznym dywanie" oraz legendy, która tak mocno - jak w przypadku Mercedesa - wzmacnia wizerunek, w rzeczywistości odnowione Audi A8 bez kompleksów może rywalizować z flagowym okrętem ze Stuttgartu. Topowa limuzyna z Ingolstadt ma nowe systemy bezpieczeństwa, mocniejsze silniki i techniczną nowinkę, która w przyszłości trafi zapewne do wszystkich samochodów. Diodowe reflektory Matrix LED.
Projektanci zdecydowali się na bardziej wyrazistą stylistykę. Maska silnika, pojedynczo obramowana osłona chłodnicy Singleframe i zderzak mają teraz mocniej zarysowane kontury, a przednie lampy wydają się bardziej płaskie. Na życzenie, odnowione Audi A8 może być wyposażone w reflektory Matrix LED. Światła drogowe składają się w nich z kilkudziesięciu diod, które można włączać niezależnie. Dzięki takiemu rozwiązaniu system oświetlenia drogi może precyzyjnie reagować na nadjeżdżające z naprzeciwka lub jadące przed nami pojazdy. Chwilowe zgaszenie jednej lub więcej diod sprawi, że nadjeżdżający z przeciwka samochód lub idący poboczem pieszy nie będzie oślepiony. Natomiast kierowca Audi A8 wciąż będzie widzieć drogę, oświetloną „długimi” światłami. Również tylne lampy zostały przeprojektowane i przebudowane. W każdej z nich zamontowano zestaw 94 diod LED.
Ujściem układu wydechowego są dwie duże, trapezowate końcówki rur. Klienci mają do wyboru 12 kolorów lakieru, w tym 5 nowych. Odświeżone Audi A8 to największy dostępny obecnie na rynku model segmentu luksusowych limuzyn. Jego długość to 5,14 m, szerokość - 1,95 m, wysokość - 1,46 m, a rozstaw osi to 2,99 m. Odmiana L jest jeszcze dłuższa i ma większy o 13 cm rozstaw osi. Pojemność bagażnika to - w zależności od wariantu - do 520 l.
Producent z Ingolstadt otwiera nowy rozdział w samochodowej technice oświetleniowej. Diodowe reflektory Matrix LED są najbardziej zaawansowanym rozwiązaniem, debiutującym w odmłodzonym Audi A8. Doskonale oświetlają drogę, a jednocześnie nie oślepiają innych uczestników ruchu. Jeden moduł światła drogowego składa się z 25 pojedynczych diod, pogrupowanych po pięć wiązek w każdym reflektorze.
Po ustawieniu włącznika świateł w pozycji "Auto" i włączeniu świateł drogowych w terenie niezabudowanym, przy prędkości powyżej 30 km/h, uaktywnia się automatyczny system sterujący ich pracą. Gdy tylko umieszczona z przodu kamera rozpozna inne pojazdy, reflektory w ułamku sekundy wyłączają lub przyciemniają poszczególne diody.
System pracuje bardzo precyzyjnie. Nadjeżdżające z przeciwka lub jadące przed nami pojazdy nie są objęte wiązką światła, a przez to ich kierowcy nie są oślepiani. Jednak odcinek drogi między Audi A8 a innymi pojazdami pozostaje przez cały czas maksymalnie oświetlony. Gdy samochód jadący z naprzeciwka nas minie, światło drogowe ponownie rozbłyskuje z pełną mocą.
Dodatkową funkcją reflektorów Matrix LED jest tzw. światło oznaczające pieszych, połączone z dostępnym za dopłatą asystentem jazdy nocą. Kiedy ta funkcja, w ściśle określonej strefie przed naszym pojazdem rozpozna postać człowieka, to pojedyncze diody trzykrotnie na krótko rozbłysną, wyraźnie w ten sposób oddzielając rozpoznaną osobę od otoczenia, ostrzegając równocześnie ją i kierowcę. Dodatkowo, asystent jazdy nocą jest w stanie rozpoznać znajdujące się na drodze zwierzęta. Jednak w takim przypadku nie reaguje błyskami diod.
Diody świateł drogowych Matrix LED doświetlają również zakręty, w odpowiedni sposób rozjaśniając lub przyciemniając centralny punkt świecenia, zgodnie z kierunkiem przebiegu zakrętu. Wykorzystując dane o drodze z nawigacji, reagują zanim jeszcze kierowca rozpocznie odpowiedni manewr kierownicą. Kolejna nowość to dynamiczne kierunkowskazy. Diody włączają się kolejno, co 150 milisekund, od wewnętrznej do zewnętrznej krawędzi kierunkowskazu. To rozwiązanie po raz pierwszy zastosowano w Audi R8.
Kolejny zaawansowany technicznie system w odnowionym Audi A8 to asystent jazdy nocą, który rozpoznaje i oznacza pieszych oraz zwierzęta. Działająca w podczerwieni kamera o dalekim zasięgu, umieszczona w osłonie chłodnicy, reaguje na ciepło emitowane przez obiekty znajdujące się w dużej odległości przed autem. Komputer przetwarza informacje na czarno-białe obrazy i pokazuje je na siedmiocalowym wyświetlaczu na tablicy zegarów. Chłodniejsze otoczenie jest zaciemnione, a ludzie i zwierzęta są wyraźnie widoczni. Oprogramowanie przetwarza obrazy zarejestrowane w odległości nawet do 130 m, a rozpoznane żywe obiekty oznacza na wyświetlaczu żółtą linią.
Gdy komputer rozpozna potencjalnie niebezpieczną sytuację, obiekt oznaczany jest na czerwono i rozlega się ostrzegawczy gong. Ostrzeżenie pojawia się także w obrazie z wyświetlacza head-up, na przedniej szybie. Równocześnie wzrasta ciśnienie w układzie hamulcowym by, w razie konieczności nagłego zatrzymania, działanie hamulców było jeszcze szybsze. Kamera podczerwieni, obejmująca w poziomie kąt 24 stopni i 18 stopni w pionie, monitoruje przestrzeń do 300 m przed samochodem, a więc znajduje się poza zasięgiem świateł drogowych. Wytrzymały klosz chroni ją przed uderzeniami kamieni. Przy niskiej temperaturze otoczenia kamera jest podgrzewana, a w razie zabrudzenia, czyszczona wraz z reflektorami.
<a href="http://moto.wp.pl/audi-a8-powazny-rywal-s-klasy-6068444068893825a">CZYTAJ DALEJ: Audi A8 - poważny rywal S-klasy</a>
Aby tak wielki samochód mógł być szybki, trzeba go było odchudzić. Ciężar modelu z silnikiem 3,0 TFSI Quattro to 1830 kg. Znikomy procent stanowi masa karoserii, którą niemal w całości wykonano z aluminium. Przestrzenna rama (Audi Space Frame) waży 231 kg.
Karoserię zbudowano z zastosowaniem techniki spawania laserowego. Powstałe z jej użyciem łączenia są szczególnie trwałe i twarde. Pozwalają też na precyzyjne zespolenie dużych powierzchni blaszanych z ramą. Największą zaletą jest to, że aluminiowy spaw dachu, długości 1,8 m, łączący dach z bokiem pojazdu jest całkowicie niewidoczny. W przypadku warstwy zewnętrznej karoserii, tolerancja wymiarów może wynosić maksymalnie zaledwie 0,1 mm. Także w przypadku elementów dodatkowych karoserii, konstruktorzy usunęli każdy zbędne kilogramy.
Zajrzyjmy do wnętrza. Tu od lat Audi udowadnia, że jest mistrzem. Najlepiej widać to właśnie we flagowym modelu A8. Wszystkie elementy wyposażenia są idealnie spasowane, a przedział pasażerski wykończono z użyciem najwyższej jakości skóry, tworzyw sztucznych, aluminium i metalu. Nowości to m. in. zastosowanie drewna topolowego i jesionowego, uszlachetnionego srebrem lub złotem. Fotele, które można stawiać za wzór ergonomii mają trójstopniową regulację i pięć funkcji masażu z pięciostopniową regulacją intensywności. A8 może mieć dwa oddzielne, elektrycznie regulowane, wentylowane i podgrzewane siedzenia tylne. W wersji przedłużanej, mogą być dodatkowo rozkładane i wyposażone w funkcję masażu oraz rozbudowany panel sterowania pokładowymi multimediami. Jeśli wciąż nam mało, możemy jeszcze zamówić jonizator powietrza i lodówkę.
W środkowej konsoli, między kierowcą i pasażerem znajduje się panel sterujący systemem MMI z dużym pokrętłem. W pojazdach z systemem Navigation Plus panel ma dodatkowo touchpada, z pomocą którego można sterować funkcjami nawigacji i multimediów. Uzupełnieniem MMI Navigation plus jest system Audi Connect z telefonem pokładowym. Samochód w maksymalnym stopniu wyręcza kierowcę z pomocą licznych systemów wsparcia. W wyposażeniu znajduje się, działający w pełnym zakresie prędkości tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami, aktywny asystent toru jazdy i poruszania się nocą, wyświetlacz head-up i funkcja rozpoznawania otoczenia, która przejmuje podczas parkowania kontrolę nad manewrami.
<a href="http://moto.wp.pl/audi-a8-powazny-rywal-s-klasy-6068444068893825a">CZYTAJ DALEJ: Audi A8 - poważny rywal S-klasy</a>
Wyjątkowy klimat we wnętrzu tworzą pasma diod i pojedyncze diody LED. Za pomocą systemu MMI można zmieniać odcień białego oświetlenia. Do wyboru jest: kość słoniowa”, „polarny” i „rubinowo polarny”. Kierowca może również sterować jasnością diod w czterech strefach przedziału pasażerskiego.
System nagłośnienia Bose Surround Soundsystem jest montowany standardowo w modelach A8 hybrid i A8 L W12. Cyfrowy wzmacniacz steruje 14 głośnikami - w tym subwooferem - o mocy ponad 600 W. System umożliwia odtwarzanie nagrań w pięciokanałowym formacie surround. Topowy system HiFi dla Audi A8 dostarcza jednak firma Bang & Olufsen. Jej sprzęt pracuje z wykorzystaniem algorytmu, umożliwiającego stworzenie efektu akustycznego sali koncertowej. Sercem tego zestawu są dwa wzmacniacze o mocy ponad 1400 W. Za pomocą cyfrowych wyjść, sterują 19 głośnikami, w tym subwooferem. Głośniki wysokotonowe są schowane po lewej i prawej stronie tablicy rozdzielczej. Po włączeniu systemu, wysuwają się automatycznie. Osłony głośników wykonano z polerowanego aluminium. Akustyczna izolacja samochodu sprawia, że dźwięk nie wydostaje się na zewnątrz.
Dla wszystkich wersji silników i karoserii - z wyjątkiem modelu A8 hybrid - dostępny jest system rozrywki dla pasażerów drugiego rzędu foteli. Z tyłu oparć foteli kierowcy i pasażera zamontowano dwa wyświetlacze o przekątnej 10,2 cala. Można je ustawić pod kątem, a obraz może być na nich prezentowany niezależnie.
System Rear Seat Entertainment ma własny napęd DVD, zmieniarkę płyt, dwa wejścia kart SD i oddzielny interfejs do podłączania przenośnych odtwarzaczy. System rozrywki jest sprzężony z zestawem audio, tunerem TV i nawigacją MMI Navigation plus. Sterować nim można z pomocą wbudowanego w podłokietnik panelu, a w wersji A8 L - z pomocą pilota. Całość uzupełniają dwa zestawy słuchawek przewodowych i słuchawki bezprzewodowe bluetooth.
Uzupełnieniem nawigacji MMI Navigation plus jest system Audi Connect, umożliwiający dostęp do szybkiego internetu. To standardowe wyposażenie modeli S8 i A8 L W12. Tam, gdzie transmisja danych w standardzie UMTS nie jest możliwa, Audi Connect pracuje w standardzie EDGE. Korzystając z pokładowego hotspotu, pasażerowie mają możliwość podłączenia ośmiu mobilnych urządzeń. Kierowca może korzystać z Google Earth i Google Street View oraz internetowego radia i otrzymywać informacje drogowe online. Jest też wyszukiwarka miejsc parkingowych. Standard szyfrowania WPA2 ma zapewnić bezpieczną transmisję danych.
Odnowione Audi A8 może być wyposażone w jedną z czterech jednostek benzynowych: 3,0 TFSI (310 KM) doładowaną sprężarką, V8 Biturbo 4,0 TFSI (435 KM) oraz topowe W12 o pojemności 6,3 l i mocy 500 KM lub 4,0 TFSI o mocy 520 KM, zarezerwowane dla sportowej wersji S8. Do wyboru są jeszcze dwa silniki wysokoprężne: 3,0 TDI (258 KM), zużywająca średnio 5,9 l ON/100 km oraz 4,2 TDI (385 KM/850 Nm). W prawie wszystkich wzrosła moc, a w każdym z nich o ok. 10 proc. obniżono zużycie paliwa.
Pod maską topowej wersji Audi A8 L z wydłużonym rozstawem osi znajduje się benzynowy silnik W12 o mocy 500 KM i maksymalnym momencie 625 Nm (przy 4750 obr./min.). Jest w stanie rozpędzić tę potężną limuzynę do setki w zaledwie 4,7 sekundy. Jej prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 250 km/h. Silnik W12 ma pojemność 6299 cm sześć., a przy tym zaledwie 50 cm długości i 70 cm szerokości. Składa się czterech rzędów cylindrów, ułożonych po trzy. Każde dwa rzędy przesunięto względem siebie i umieszczono naprzeciw, pochylone o 15 stopni. Obie grupy cylindrów tworzą rozwidlenie w kształcie litery V o kącie 72 stopni. Skrzynię korbową wykonano z twardego i lekkiego stopu aluminiowo-krzemowego.
<a href="http://moto.wp.pl/audi-a8-powazny-rywal-s-klasy-6068444068893825a">CZYTAJ DALEJ: Audi A8 - poważny rywal S-klasy</a>
Wyposażone w jednostkę W12 Audi A8 L zużywa średnio według producenta 11,7 l/100 km. Dla zwiększenia oszczędności paliwa, zastosowano system odłączania cylindrów. Przy niskim i średnim obciążeniu, do ok. 250 Nm i 3 000 obr./min system odłącza cztery górne cylindry lewego lub prawego rzędu, zamykając zawory i deaktywując wtrysk oraz zapłon. Jeśli faza odłączenia trwa dłużej, cylindry odłączonego rzędu są ponownie zapalane, by nie ostygł katalizator. W ten sposób, podczas dłuższej jazdy z aktywnym systemem „cylinder on demand”, rzędy cylindrów odłączane są na przemian.
To jednak nie jest najmocniejszy silnik, montowany pod maską topowego Audi. Ten zarezerwowano dla sportowej wersji S8. Pod jej maską znajdziemy jednostkę 4.0 TFSI V8 biturbo o 20 KM mocniejszą (520 KM) i dysponującą maksymalnym momentem obrotowym 650 Nm (przy 1700 - 5500 obr./min.). Do setki przyspiesza w 4,1 sekundy. Spalanie z tym silnikiem to - według danych producenta 9,6 l/100 km. Ta jednostka ma specjalnie zaprojektowany układ głowic cylindrów, których wewnętrzna strona pozostaje gorąca, turbosprężarki typu Twinscroll oraz system „cylinder on demand”, odłączający cztery z ośmiu cylindrów przy mniejszych obciążeniach. Dodatkowo w S8 znajdziemy aktywny system redukcji hałasu Active Noise Cancellation i aktywne amortyzatory silnika, tłumiące niepożądane hałasy i wibracje.
Jest jeszcze jedna propozycja: wersja hybrydowa z silnikiem spalinowym 2,0 TFSI i silnikiem elektrycznym. Łączna moc tego zestawu jest szacowana na 245 KM. Chłodzony powietrzem akumulator litowo-jonowy umożliwia osiągnięcie prędkości 100 km/h z napędem elektrycznym lub pokonanie 3-kilometrowego odcinka ze stałą prędkością 60 km/h. Ta odmiana spala średnio (według danych producenta) 6,3 l/100 km.
Napęd w nowym A8 przenosi 8-stopniowa, automatyczna skrzynia Tiptronic, która szybko i łagodnie przełącza biegi. Elektronicznie sterowana przekładnia współpracuje ze stałym napędem na 4 koła Quattro, który może być uzupełniony o sportowy mechanizm różnicowy. Zależnie od potrzeb rozdziela on siły pomiędzy tylnymi kołami.
Swój sportowy charakter limuzyna Audi zawdzięcza złożonemu podwoziu. Elementem wyposażenia seryjnego jest system wyboru dynamiki jazdy Audi Drive Select, który określa sposób pracy różnych podzespołów, np. steruje zawieszeniem pneumatycznym Adaptive Air Suspension i adaptacyjnymi amortyzatorami. Wspomaganie układu kierowniczego wyposażono w napęd elektromagnetyczny, zaś rozwiązaniem alternatywnym jest dynamiczny układ kierowniczy, którego przełożenie zmienia się zależnie od prędkości.
Niezależnie od wersji silnikowej, wszystkie warianty nowego Audi A8 wyposażane są standardowo w zawieszenie pneumatyczne. Układ doprowadzający powietrze umieszczono w tylnej części auta, kompresor napełnia zbiornik ciśnieniowy o pojemności 5,8 litra. Pneumatyczne sprężyny okalają dwururowe, regulowane amortyzatory. Ich pracę stymuluje prąd powietrza, dopływający w ciągu milisekund do elektromagnetycznych zaworów amortyzatora. System zarządzania amortyzatorami, zaopatrywany w dane przez liczne czujniki, rozpoznaje nawierzchnię drogi, styl jazdy kierowcy i tryb pracy systemu wyboru dynamiki jazdy (Drive Select).
Pięć trybów pracy amortyzatorów, jakie może wybrać kierowca, wpływa na wysokość zawieszenia. W trybie Auto karoseria obniża się o 20 mm, jeśli samochód jedzie dłużej niż pół minuty z prędkością ponad 120 km/h. W trybie Comfort zawieszenie zachowuje normalną pozycję. Natomiast w trybie Dynamic, od początku jest obniżone o 10 mm, a powyżej prędkości 120 km/h obniża się o kolejne 10 mm. W trybie Efficiency, system pracuje energooszczędnie. Piąty tryb - Individual - daje kierowcy możliwość dopasowania pracy systemu do swoich potrzeb. Jest jeszcze funkcja podnoszenia zawieszenia. Dzięki niej, prześwit można zwiększyć o 25 mm, np. podczas parkowania na wysokich krawężnikach. Opcjonalne, sportowe zawieszenie pneumatyczne, jest standardowo obniżone o 10 mm.
System wyboru dynamiki jazdy Audi Drive Select, obok zawieszenia pneumatycznego, zarządza pracą ośmiostopniowej przekładni Tiptronic, elektromechanicznym układem kierowniczym, systemem ochrony bezpieczeństwa pasażerów Audi Pre Sense, pracą silnika i klimatyzacją. Kierowca może zmieniać pracę tych układów, wybierając program: Auto, Dynamic, Comfort, Individual lub Efficiency. Za dopłatą samochód można doposażyć w sportowy mechanizm różnicowy (element wyposażenia seryjnego modeli A8 4.2 TDI i S8), tempomat ACC Stop&Go, kontrolę pracy pedału gazu oraz dynamiczny układ kierowniczy, którego sercem jest przekładnia planetarna, która może zmieniać przełożenie o prawie 100 procent, zależnie od prędkości i trybu pracy systemu wyboru dynamiki jazdy Audi Drive Select. Podczas manewrowania i w ruchu miejskim działa bardzo bezpośrednio, a na autostradzie - dzięki pośredniemu przełożeniu - zapewnia
wyrównaną jazdę po prostej.
Odnowione Audi A8 to poważny konkurent dla Mercedesa klasy S. Te samochody są zbliżone zarówno pod względem jakości wykonania, jak i zaawansowanej techniki. Mercedes zdaje się wyprzedzać Audi kilkoma technicznymi nowinkami, ale przy bliższym poznaniu okazuje się, że Audi też dysponuje podobnymi urządzeniami i wyposażeniem, a do tego ma znakomicie wykończone wnętrze. O wyborze samochodu nie decyduje wyłącznie zimna kalkulacja, ale również emocje. W tej kategorii oba auta wydają się być atrakcyjne. Cena podstawowej wersji flagowego okrętu Audi z silnikiem 3.0 TDI o mocy 258 KM to 382 800 zł. Na drugim końcu listy jest przedłużany model z jednostką 4.0 TFSI quattro za 457 800 zł.
Marek Wieliński, moto.wp.pl
"Audi A8 L W12 6.3 FSI" - DANE TECHNICZNE
Typ silnika | "benzynowy, W12 FSI" |
Pojemność silnika cm3 | "6299" |
Moc KM / przy obr./min | "500 / 6200" |
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. | "625 / 4750 " |
Skrzynia biegów | "8-biegowa Tiptronic" |
Prędkość maksymalna km/h | "250" |
Przyspieszenie (0-100 km/h) s | "4,7" |
Zużycie paliwa: | |
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) | "15.7 / 8.7 / 11,7" |
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) | "" |
Pojemność bagażnika min./max. / l | "520" |
Wymiary (dł./szer./wys.) mm | "5265 / 1949 / 1471" |
Cena wersji podstawowej w zł | "360 000" |
Cena testowanego modelu w zł | "b.d." |
Plusy | null |
Minusy | null |