Audi A8: poprawić flagowca
Największe limuzyny klasy premium, to samochody, które muszą imponować, dlatego to właśnie w nich jako pierwszych pojawiają się najnowocześniejsze rozwiązania. Flagowe limuzyny muszą być cały czas aktualizowane o najnowsze opcje wyposażenia, dlatego Audi prezentuje odświeżony model A8, który nie tylko nieco zmienił swój wygląd, ale przede wszystkim otrzymał poprawione silniki i nowe systemy komputerowe.
Jak przystało na największą limuzynę, A8 cały czas jest dostojnym samochodem o klasycznej stylistyce. Zmiany w wyglądzie choć kosmetyczne, to widać je na pierwszy rzut oka. Nowy kształt świateł, zderzaka i maski od razu pozwolą rozpoznać liftingowany model. Zmiana reflektorów ma nie tylko aspekt estetyczny - nowe światła składają się z 25 diod, które sterowane są niezależnie (również w oparciu o nawigację satelitarną). Modyfikacjom poddano też tył A8. Dzięki niższym światłom o chromowanej listwie samochód wygląda jeszcze bardziej luksusowo, ale też sportowo.
Rozmiary flagowego Audi nie uległy zmianom. Limuzyna mierząca 5,14 m, której rozstaw osi liczy 2,99 m, otrzymała nadwozie prawie całkowicie wykonane z aluminium. Dzięki temu model 3.0 TFSI z napędem na cztery koła waży tylko 1 830 kg.
Jedną z najważniejszych nowości w Audi A8 są poprawione silniki. W ofercie znajdą się dwie jednostki benzynowe i dwa diesle. Podstawowy silnik 3.0 TFSI dzięki turbosprężarce dostarcza 310 KM. Mocniejszy benzyniak, to podwójnie doładowana jednostka V8 o pojemności 4,0 l, która oferuje 435 KM. Wśród silników wysokoprężnych znajdziemy 3.0 TDI o mocy 258 KM oraz 4.2 TDI dostarczający 385 KM i aż 850 Nm. Oprócz świetnych osiągów (mocniejszy silnik benzynowy rozpędza Audi A8 do 100 km/h w 4,5 s), nowe jednostki zużywają również mniej paliwa. Według Audi, najoszczędniejszy 3.0 TDI zadowala się 9 l/100 km.
Ofertę napędową uzupełnia wersja hybrydowa z silnikiem 2.0 TFSI, która łącznie dostarcza 245 KM i 480 Nm, a przy tym zużywa 6,3 l/100 km. Model ten przejeżdża do 3 km jedynie na silniku elektrycznym, rozpędzając się maksymalnie do 100 km/h. Na przeciwnym biegunie znajduje się model S8, który z silnika 4.0 TFSI produkuje 520 KM, co pozwala osiągnąć pierwszą "setkę" po zaledwie 4,2 s. Na szczycie gamy Audi A8 znajduje się przedłużona odmiana L z silnikiem W12 o pojemności 6,3 l i mocy 500 KM. O komfort w tym modelu dba system aktywnej redukcji hałasu.
Audi postanowiło również wprowadzić w A8 jeszcze lepiej dopracowane systemy wsparcia kierowcy. Adaptacyjny tempomat z funkcją Stop&Go, został zintegrowany z rozbudowanym, seryjnym systemem ochrony bezpieczeństwa pasażerów. Nowości w modelu A8 to aktywny asystent toru jazdy Audi active lane assist, który w razie potrzeby lekko koryguje kierunek jazdy i asystent parkowania z funkcją rozpoznawania otoczenia, przejmujący kontrolę nad manewrami podczas parkowania. Audi A8 otrzymało również wyświetlacz head up, który pokazuje ważne informacje wprost na przedniej szybie.
Szymon Jasina
ll/moto.wp.pl