Audi A8 L 

None

Obraz

/ 35Dodatkowe 13 cm luksusu

Obraz
© Marek Wieliński

Ten samochód zachwyci wszystkich miłośników elektronicznych gadżetów. To komputer na czterech kołach i najszybszy hot-spot świata. Mknąc z prędkością 250 km/h niemiecką autostradą można surfować w sieci. Gdyby nie było samolotów, A8 L byłoby bezkonkurencyjne. Zwłaszcza w wersji z silnikiem W12 o mocy 500 KM.

/ 35Dodatkowe 13 cm luksusu

Obraz
© Marek Wieliński

Najważniejsza jest dodatkowa przestrzeń, która pozwala podróżować w niezwykle komfortowych warunkach. Ten samochód powstał z myślą o jednym pasażerze: VIP-ie, który zasiądzie w prawym fotelu w drugim rzędzie siedzeń.

/ 35Dodatkowe 13 cm luksusu

Obraz
© Marek Wieliński

To prawdziwe biznesowe centrum dowodzenia na kołach. Kto lubi komputerowe programy z rozbudowanym menu, polubi z pewnością nowy system MMI, służący do zarządzania funkcjami tak licznymi, że instrukcja obsługi samochodu ma grubość encyklopedii. Kierowca nie ma szans, by się nudzić stojąc w korkach.

/ 35Dodatkowe 13 cm luksusu

Obraz
© Marek Wieliński

Dwa duże monitory: jeden w zestawie instrumentów, drugi na konsoli głównej służą za centrale obsługowe. Prezentują informacje z pomocą trójwymiarowej grafiki.

/ 35Dodatkowe 13 cm luksusu

Obraz
© Marek Wieliński

Oprócz znanego z innych modeli Audi charakterystycznego pokrętła, do obsługi nowego systemu MMI służy również dotykowy panel MMI touch. W zależności od potrzeb zmieniają się obsługiwane z jego pomocą funkcje.

/ 35Dodatkowe 13 cm luksusu

Obraz
© Marek Wieliński

Działa podobnie jak touch pad w laptopie. Z tą jednak różnicą, że na jego powierzchni wyświetlają się cyfry, które mogą służyć np. do przełączania zaprogramowanych stacji radiowych. Pomyślicie zapewne, że służą także do obsługi telefonu. Nie, to byłoby zbyt proste i oczywiste rozwiązanie. Inżynierowie z Audi posunęli się dalej, tworząc program służący do rozpoznawania ręcznego pisma, kreślonego palcem na powierzchni touch pada. W czasie jazdy z łatwością jestem w stanie nakreślić ręką coś co będzie przypominać litery i cyfry. Komputerowy program porówna to ze swoją bazą danych i rozpozna. Na ogół właściwie, choć czasem może mieć problemy z identyfikacją znaków u osób z fatalnym charakterem pisma.

/ 35Dodatkowe 13 cm luksusu

Obraz
© Marek Wieliński

Na pokładzie flagowego okrętu Audi z powodzeniem może funkcjonować niewielkie biuro. I to nie tylko ze względu na odpowiednie zaplecze techniczne, ale również ponadprzeciętną ilość miejsca i typową dla tej marki, wzorcową jakość montażu i materiałów zastosowanych do wykończenia wnętrza.

/ 35Dodatkowe 13 cm luksusu

Obraz
© Marek Wieliński

Kreśląc palcem litery lub cyfry kierowca Audi A8 L może wprowadzać do nawigacji cel podróży lub numer telefonu. Dzięki akustycznemu potwierdzeniu nie musi odrywać wzroku od drogi. Nawigacja też ma kilka ciekawych rozwiązań. Dzięki współpracy z Google system pobiera na bieżąco z internetu wiadomości i aktualne prognozy pogody i uzupełnia bazę „punktów zainteresowania” POI. W ciągu roku ma zostać wprowadzony także moduł UMTS, który dzięki szybkiej transmisji danych może przenosić na bieżąco na monitor mapy i informacje z Google Earth.

/ 35Dodatkowe 13 cm luksusu

Obraz
© Marek Wieliński

Nawigacja współpracuje z systemami bezpieczeństwa. Czyta z wyprzedzeniem przebieg trasy i przekazuje dane do modułów sterowania automatycznej skrzyni biegów, reflektorów i aktywnego tempomatu z funkcją Stop & Go. Dzięki odpowiedniemu oprogramowaniu systemy mogą rozpoznawać skomplikowane scenariusze, a tempomat działa do prędkości 250 km/h.

10 / 35Dodatkowe 13 cm luksusu

Obraz
© Marek Wieliński

Najmocniejsza wersja z 12-cylindrowym silnikiem w układzie W robi piorunujące wrażenie. Benzynowa jednostka FSI z bezpośrednim wtryskiem paliwa o pojemności 6.3 l i mocy 500 KM rozwija maksymalny moment obrotowy 625 Nm przy 3 250 obr./min. Z tak mocnym sercem największa limuzyna Audi przyspiesza do setki jak samochód sportowy - w zaledwie 4,7 sekundy. Pomimo to we wnętrzu panuje cisza i spokój. Dzięki staraniom inżynierów kierowca i pasażerowie nie odczuwają nic oprócz przeciążeń.

11 / 35Dodatkowe 13 cm luksusu

Obraz
© Marek Wieliński

Soczysty dźwięk potężnego silnika można usłyszeć tylko wtedy, gdy wciśnie się gaz do podłogi. Na zatłoczonej niemieckiej autostradzie, pomimo braku ograniczeń prędkości, nie było miejsca do pełnego wypróbowania zrywności tego modelu.

12 / 35Dodatkowe 13 cm luksusu

Obraz
© Marek Wieliński

Biorąc pod uwagę wielkość auta oraz ilość cylindrów, moc i pojemność silnika W12, spalanie można uznać za niewielkie. Średnio „tylko” 15,2 l/100 km. To naprawdę niezły wynik.

13 / 35Dodatkowe 13 cm luksusu

Obraz
© Marek Wieliński

Audi A8L jest pierwszym samochodem, który na życzenie może zostać wyposażony w fabryczny hotspot WLAN, gwarantujący dostęp do internetu z prędkością do 7.2 Mbit/s. Pasażerowie mogą równocześnie korzystać z ośmiu urządzeń: laptopów, iPadów i netbooków, połączonych z globalną siecią w technologii UMTS.

14 / 35Dodatkowe 13 cm luksusu

Obraz
© Marek Wieliński

Nowe Audi A8 L jest dłuższe od standardowej wersji o 13 centymetrów i wyższe o 2 mm. Dzięki aluminiowej konstrukcji szkieletu i aluminiowym poszyciu nadwozia A8 L jest o ok. 40 procent lżejsze od samochodów konkurencji.

15 / 35Dodatkowe 13 cm luksusu

Obraz
© Marek Wieliński

Przekłada się to również na lepsze osiągi i niższe spalanie. Auto prowadzi się jak po szynach, jest zaskakująco zwinne, a wytłumienie wnętrza sprawia, że konwersując z tylnego fotela z kierowcą mknącego z prędkością 220 km/h Audi A8 L nie musimy nawet podnosić głosu.

16 / 35Dodatkowe 13 cm luksusu

Obraz
© Marek Wieliński

Na pokładzie flagowego okrętu Audi z powodzeniem może funkcjonować niewielkie biuro. I to nie tylko ze względu na odpowiednie zaplecze techniczne, ale również ponadprzeciętną ilość miejsca i typową dla tej marki, wzorcową jakość montażu i materiałów zastosowanych do wykończenia wnętrza.

17 / 35Dodatkowe 13 cm luksusu

Obraz
© Marek Wieliński

Po uruchomieniu silnika z deski rozdzielczej wysuwają się dwa aluminiowe tweetery o stożkowatym kształcie. Ich niezwykły wygląd nie jest designerską fanaberią. Ten kształt pomaga w optymalnym rozprzestrzenianiu dźwięku.

18 / 35Dodatkowe 13 cm luksusu

Obraz
© Marek Wieliński

Dzięki kamerze termowizyjnej, pokazującej obraz w odcieniach szarości na monitorze wbudowanym w tablicę zegarów kierowca widzi nawet to, czego nie zobaczyłby gołym okiem w dzień, ani tym bardziej w nocy.

19 / 35Dodatkowe 13 cm luksusu

Obraz
© Marek Wieliński

Sprzężony z kamerą „asystent widoczności” nocą zaznacza na monitorze osoby, które znajdują się przed pojazdem. Jeżeli stwierdzi potencjalne zagrożenie, zostaną one oznaczone czerwonym kolorem i włączy się ostrzegawczy sygnał. Jeśli ze strony kierowcy nie będzie żadnej reakcji, system bezpieczeństwa Audi pre sense samodzielnie zahamuje, by zmniejszyć skutki najechania na przeszkodę.

20 / 35Dodatkowe 13 cm luksusu

Obraz
© Marek Wieliński

W nawigacji zastosowano kilka ciekawych rozwiązań. Dzięki współpracy z Google system pobiera na bieżąco z internetu wiadomości i aktualne prognozy pogody i uzupełnia bazę „punktów zainteresowania” POI. Jest także moduł UMTS, który dzięki szybkiej transmisji danych może przenosić na bieżąco na monitor mapy i informacje z Google Earth.

21 / 35Dodatkowe 13 cm luksusu

Obraz
© Marek Wieliński

Oprócz znanego z innych modeli Audi charakterystycznego pokrętła, do obsługi nowego systemu MMI służy również dotykowy panel MMI touch. W zależności od potrzeb zmieniają się obsługiwane z jego pomocą funkcje. Działa podobnie jak touch pad w laptopie. Z tą jednak różnicą, że na jego powierzchni wyświetlają się cyfry, które mogą służyć np. do przełączania zaprogramowanych stacji radiowych. Rozpoznaje także kreślone palcem na jego powierzchni litery i cyfry.

22 / 35Dodatkowe 13 cm luksusu

Obraz
© Marek Wieliński

W ofercie jest pięć silników o mocach od 250 do 500 KM. Wszystkie połączone z 8-biegowymi skrzyniami tiptronic, automatycznie dostosowującymi szybkość zmiany przełożeń do stylu jazdy kierowcy.

23 / 35Dodatkowe 13 cm luksusu

Obraz
© Marek Wieliński

Pod maską może się znaleźć 250-konny, 3-litrowy diesel TDI, który w zupełności wystarczy, by komfortowo i dynamicznie podróżować tą wielką limuzyną. Osiągi są bez zarzutu, a dodatkową nagrodą dla osób które wybiorą ten silnik jest zużycie paliwa na poziomie 8,2 l/100km. Taki średni wynik samochód uzyskał w rzeczywistych warunkach na autostradowo – miejskim, niespełna 180-kilometrowym, testowym odcinku.

24 / 35Dodatkowe 13 cm luksusu

Obraz
© Marek Wieliński

Perfekcja w każdym detalu. Audi słynie z jakości wykonania wnętrz. We flagowej limuzynie nie mogło być inaczej.

25 / 35Dodatkowe 13 cm luksusu

Obraz
© Marek Wieliński

Za dopłatą między siedzeniami może znaleźć się konsola z wbudowanym składanym stolikiem i lodówką oraz panelem sterowania całą elektroniką auta: 4-strefową klimatyzacją, systemem MMI, audio oraz tym co oglądamy na dwóch umieszczonych z tyłu 10,2-calowych monitorach.

26 / 35Dodatkowe 13 cm luksusu

Obraz
© Marek Wieliński

Pasażer na tylnym fotelu ma do dyspozycji również pilota, który może pełnić funkcję bezprzewodowego, pokładowego telefonu.

27 / 35Dodatkowe 13 cm luksusu

Obraz
© Marek Wieliński

We współpracy ze specjalizującą się w audiofilskich zestawach audio firmą Bang & Olufsen, specjalnie dla modelu A8 L opracowano zintegrowany system rozrywki. Trwającymi dwa lata pracami nad dostrojeniem składającego się z 19 głośników o łącznej mocy ponad 1400 W systemu audio kierował po stronie Audi nasz rodak, inżynier-akustyk Adam Sulowski. Ich efektem jest 18 automatycznych ustawień nagłośnienia, optymalnych dla różnych gatunków muzyki i dostosowanych do potrzeb każdego z pasażerów.

28 / 35Dodatkowe 13 cm luksusu

Obraz
© Marek Wieliński

Umieszczony w podsufitce mikrofon dopasowuje głośność systemu audio do natężenia rozmów w kabinie pasażerskiej.

29 / 35Dodatkowe 13 cm luksusu

Obraz
© Marek Wieliński

Pasażer siedzący na prawym tylnym fotelu ma do dyspozycji prawdziwe centrum dowodzenia.

30 / 35Dodatkowe 13 cm luksusu

Obraz
© Marek Wieliński

Pokładowy telefon, pilot. W tak luksusowej limuzynie nie mogło ich zabraknąć.

31 / 35Dodatkowe 13 cm luksusu

Obraz
© Marek Wieliński

Fotele kierowcy i najważniejszego pasażera w drugim rzędzie zaopatrzono w funkcję masażu. Z tyłu jej intensywnością możemy sterować z pomocą pilota, a do wyboru jest pięć różnych programów.

32 / 35Dodatkowe 13 cm luksusu

Obraz
© Marek Wieliński

Soczysty dźwięk potężnego silnika W12 można usłyszeć tylko wtedy, gdy wciśnie się gaz do podłogi. Na zatłoczonej niemieckiej autostradzie, pomimo braku ograniczeń prędkości, nie było miejsca do pełnego wypróbowania zrywności tego modelu. Biorąc pod uwagę wielkość auta oraz ilość cylindrów, moc i pojemność silnika, spalanie można uznać za niewielkie. Średnio „tylko” 15,2 l/100 km. To naprawdę niezły wynik.

33 / 35Dodatkowe 13 cm luksusu

Obraz
© Marek Wieliński

Bagażnik ma pojemność 510 litrów.

34 / 35Dodatkowe 13 cm luksusu

Obraz
© Marek Wieliński

Silnik W12 to ciekawa konstrukcja. Aluminiowo-krzemowa jednostka składa się z czterech rzędów po trzy cylindry. Każde dwa rzędy są połączone i odchylone względem siebie pod kątem 15 stopni. Oba główne rzędy cylindrów są rozchylone pod kątem 72 stopni. W12 waży zaledwie 247 kilogramów, ma tylko 50 cm długości, a szerokość i wysokość, po 70 centymetrów.

35 / 35Dodatkowe 13 cm luksusu

Obraz
© Marek Wieliński

Szersze tylne drzwi ułatwiają zajęcie miejsca na jednym z niezależnych, elektrycznie regulowanych foteli. W środku jest naprawdę dużo miejsca dla nóg. Nieco mniej nad głowami. Wysocy pasażerowie oczywiście się zmieszczą, ale raczej nie będą zachwyceni faktem, że ich fryzury dotykają podsufitki. Fotele są niezwykle komfortowe, można je regulować w wielu płaszczyznach, pochylać oparcia i zmieniać podparcie lędźwiowego odcinka kręgosłupa. Zaopatrzono je w ogrzewanie i wentylację. Pasażer siedzący na prawym tylnym fotelu ma również możliwość ustawiania znajdującego się przed nim siedzenia. Może też zamienić swój fotel w wygodny szezlong. W oparcie poprzedzającego fotela wbudowano elektrycznie rozkładany podnóżek. Ile to kosztuje? W Niemczech za podstawową wersję Audi A8 L trzeba zapłacić równowartość 321 198 zł. Zakup najdroższej limuzyny Audi z pełnym wyposażeniem i 500-konnym silnikiem W12 oznacza pozbycie się około 550 740 zł.

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025