Audi A3 e-tron concept: kompaktowa hybryda

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Audi zaprezentowało w Szanghaju model studyjny - Audi A3 e-tron concept. Zastosowano w nim napęd hybrydowy typu plug-in z dwoma silnikami i litowo-jonowymi akumulatorami, które potrafią zgromadzić energię umożliwiającą pokonanie dystansu 54 kilometrów wyłącznie w trybie elektrycznym.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Nowe hybrydowe Audi wygląda tak samo, jak zaprezentowany w Genewie koncept A3 w wersji sedan. Długość tego auta wynosi 4,44 m, szerokość 1,84 m, a wysokość tylko 1,39 m. Takie proporcje (coraz popularniejsze w samochodach Audi) mają podkreślać bardziej sportowy charakter, który chce kreować niemiecka marka. Duża atrapa chłodnicy, przetłoczenia boczne i linia bagażnika są znane z pozostałych modeli oferowanych przez Audi. Nietypowym elementem są lusterka wykonane z aluminium i włókna węglowego, które stylizowane są na kształt przypominający przednie światła.

Wygląd Audi jest dużo bardziej konserwatywny, niż w przypadku konkurentów. Nawet samochody koncepcyjne nie wyróżniają się z gamy oferowanych pojazdów. Wersja sedan modelu A3 ma bardziej sportowy charakter, przez co słupek C jest mocniej pochylony przypominając tym samym modele A5 i A7. Nowoczesne materiały, metody konstrukcji oraz łączenia poszczególnych elementów pozwoliły zbudować karoserię o niskiej masie. Drzwi, pokrywa silnika i bagażnika wykonane są z aluminium, dzięki czemu Audi A3 e-tron concept waży tylko 1720 kg. Wysoka sztywność karoserii jest pomaga w precyzyjnym prowadzeniu i komforcie jazdy.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Wnętrze A3 e-tron concept jest nietypowe dla Audi, ale takie samo jak w prezentowanej wcześniej zwykłej wersji sedan. Rozstaw osi 2,63 m - najlepsza wartość w segmencie kompaktowych aut klasy premium - zapewnia pasażerom siedzącym z tyłu większą przestrzeń wokół kolan. Stylistyka w środku samochodu, choć skopiowana z wcześniejszego konceptu, jest nietypowa dla Audi. I jest to zdecydowany plus.

Na konsoli środkowej uwagę przyciągają cztery duże okrągłe wloty nawiewu przypominające turbiny samolotowe. Kokpit jest jasny i przestronny. Jego wygląd podkreślają poziome linie, a tablicę rozdzielczą ukierunkowano na kierowcę. Zamiast obrotomierza zamontowano tzw. pomiar mocy, którego wskazówka pokazuje łączną moc systemu na skali od 0 do 100 proc. Druga skala podzielona jest na kolorowe segmenty - zielone i pomarańczowe, które pokazują, czy A3 e-tron concept korzysta w danej chwili z napędu elektrycznego czy spalinowego. Dodatkowy wskaźnik pokazuje ile energii pozostało w akumulatorze.

A3 e-tron concept jest wyposażony w znany z modeli produkcyjnych system multimedialny MMI. Najciekawszą opcją jest wprowadzone niedawno w najdroższych modelach rozwiązanie. Moduł UMTS umożliwia pełen dostęp do Internetu, a dzięki technologii WLAN wszyscy pasażerowie mogą korzystać ze stron internetowych oraz wysyłać e-maile.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Audi A3 e-tron concept to hybryda typu plug-in, napędzana przez dwa silniki - czterocylindrowy 1.4 TFSI o mocy 211 KM z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa oraz silnik elektryczny o mocy 27 KM. System dysponujący łączną mocą 238 KM rozpędza auto do 100 km/h w 6,8 s i pozwala osiągnąć prędkość maksymalną 231 km/h. Jak twierdzi producent, zużycie paliwa wynosi średnio 2,2 l/100km. Uzyskanie tak niskiego wyniku było możliwe dzięki zastosowaniu technologii z modułowego systemu Audi: pompy olejowej z regulacją pracy, zaawansowanego systemu zarządzania energią, systemu start-stop oraz systemu rekuperacji.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Sercem Audi A3 e-tron concept są litowo-jonowe akumulatory umieszczone za tylnymi siedzeniami. Dzięki pojemności 12 kWh możliwe jest pokonanie dystansu 54 km korzystając wyłącznie z napędu elektrycznego. Akumulatory są doładowywane podczas jazdy lub podczas postoju poprzez gniazdo elektryczne. Kierowca może używać siedmiobiegowej skrzyni S tronic w trybie automatycznym lub manualnym (za pomocą dźwigienek znajdujących się na kierownicy).

Zawieszenie tego konceptu Audi bazuje na modelu RS 3 Sportback i dopasowane jest do mocy silnika. System drive select pozwala kierowcy wybrać jeden z pięciu trybów pracy silnika, układu kierowniczego i skrzyni biegów: comfort, auto, dynamic, individual oraz efficiency. Przy czym ten ostatni zapewnia największą oszczędność paliwa.

sj

Wybrane dla Ciebie
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro