Accord Tourer vs. Avensis Wagon
None
Stacie samourajów
Do porównania celowo wybraliśmy najmocniejsze wersje wysokoprężne zamknięte w przedłużonym nadwoziu. Zarówno Honda jak i Toyota zapewniają o ich sportowo-użytkowych zaletach. Czas zatem sprawdzić, jak oba modele z silnikami o pojemności 2.2 l z turbodoładowaniem zachowują się na drodze.
Stacie samurajów
Avensis pełen okrągłości i łagodnych linii ewoluował. Aven zyskał na atrakcyjności po zmianach, prezentuje się dość agresywnie i trudno z którejkolwiek strony pomylić go ze starszym modelem.
Stacie samurajów
Nowa, trzecia już generacja Toyoty Avensis nie ma łatwego zadania. Japońska konkurencja - Accord, jest dłużej obecny na rynku. Nie odpuszcza również Mazda ze swoją serią sześć. Zewnętrzne zmiany pomiędzy drugą i trzecią generacją Avensisów są jednak bardziej widoczne niż w przypadku zmian u Hondy.
Stacie samurajów
Accord w nowej odsłonie nie odnotował tak poważnych zmian w stylistyce nadwozia. Samochód jest co prawda szerszy i nieco niższy od poprzednika, jednak charakterystyczny przód nie uległ większym zmianom.
Stacie samurajów
Montowane w Toyotach silniki diesla o pojemności 2.0 l oraz 2.2 l wraz z dedykowanymi dla nich skrzyniami biegów pochodzą z polskich fabryk z Jelcza-Laskowic. W całości Avensis składany jest zaś na liniach w Anglii.
Stacie samurajów
Za to w Hondzie trudno doszukiwać się jakichkolwiek polskich korzeni. Wszystkie modele Accorda od początku do końca powstają bowiem w japońskich fabrykach koncernu.
Stacie samourajów
Motor Hondy to druga generacja wysokoprężnego CDTi. i-DTEC ma pojemność 2199 ccm, stopień sprężania 16.3:1 oraz zasilanie w paliwo systemem Common Rail. Moc maksymalna to 150 KM przy 4.000 obr./min. oraz 350 Nm od 2.500 obr./min.
Stacie samourajów
Mocniejszą jednostką jest jednak silnik Toyoty o pojemności 2231 ccm i stopniu sprężania 15.7:1. Tutaj także mamy bezpośredni wtrysk paliwa Common Rail, ale o wiele wyższą moc - 177 KM przy 3.600 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy rzędu 400 Nm.
Stacie samourajów
Oba połączono z manualnymi skrzyniami biegów o sześciu przełożeniach. Skrzynia Accorda ma krótsze drogi prowadzenia pomiędzy poszczególnymi biegami. Odznacza się przy tym lepszą precyzją. Także układ kierowniczy w Accordzie jest twardszy i bardziej bezpośredni. W Hondzie kierownica ma troszkę mniejszą średnicę i jest poręczniejsza. Wszystko to pasuje do charakteru Accorda, którym przyjemnie pokonuje się każdy kolejny zakręt.
Stacie samourajów
Avensis jest oczywiście posłuszny kierowcy, reakcje auta zarówno na ujęcie jak i dodanie gazu w zakręcie są przewidywalne, jednak pewne prowadzenie - to nie jest pełna radość z jazdy
Stacie samourajów
Do wyglądu deski rozdzielczej trzeba się przyzwyczaić, a w szczególności do drugiego "daszka" nad wyświetlaczem radia Hondy.
Stacie samourajów
Konstruktorzy Avensisa takich atrakcji nam oszczędzili.
Stacie samourajów
Zamontowali jednak fotel kierowcy wyżej niż w Accordzie. Może są i tacy, którym odpowiada wyższa pozycja za kierownicą, jednak większość raczej nie traktuje tego jako udogodnienie. Pod tym względem wygodniej rozsiądziemy się w szerszych oraz wyposażonych w dłuższe siedzisko fotelach Accorda.
Stacie samourajów
Zamontowali jednak fotel kierowcy wyżej niż w Accordzie. Może są i tacy, którym odpowiada wyższa pozycja za kierownicą, jednak większość raczej nie traktuje tego jako udogodnienie. Pod tym względem wygodniej rozsiądziemy się w szerszych oraz wyposażonych w dłuższe siedzisko fotelach Accorda.
Stacie samourajów
Więcej miejsca za plecami kierowcy wzrostu ponad 185 cm, znajdą pasażerowie tylnej kanapy Avensisa. A to również dzięki całkowicie płaskiej podłodze z tyłu.
Stacie samourajów
W Hondzie piąty pasażer będzie musiał siedzieć okrakiem nad niefortunnym tunelem po środku. W obu autach pasażerowie z tyłu będą mieli zadowalającą ilość miejsca nad głowami.
Stacie samourajów
Podczas codziennej eksploatacji, czy w dłuższej podróży z kompletem pasażerów docenimy na pewno fakt, iż Toyota ma większe schowki we wnętrzu, pojemnością zaskakuje ten ukryty w podłokietniku przewidzianym dla kierowcy oraz pasażera z przodu. Mieszczą się tutaj bez problemu duża 1,5 litrowa butelka oraz dwie mniejsze.
Stacie samourajów
Podłokietnik Accorda to miejsce na co najwyżej dwie małe puszki.
Stacie samourajów
Dobrym rozwiązaniem są także dwie wnęki w ścianach bagażnika Toyoty. Obie mieszczą co najmniej dwa 5-litrowe baniaki z płynem do spryskiwacza oraz kilka dodatkowych drobiazgów.
Stacie samourajów
Bagażnik Avena, ma regularne kształty w przeciwieństwie do przedziału bagażowego Accorda.
Stacie samourajów
546 litry pojemności foremnego bagażnika Toyoty, konta 406 litrów Hondy.
Stacie samourajów
Bursztynowe podświetlenie w Hondzie może się podobać i nie razi w oczy.
Stacie samourajów
Kolor podświetlenia zegarów w Toyocie jest podobny, jednak samo wzornictwo jest bardziej klasyczne.
Stacie samourajów
Sterownie oknami i lusterkami zewnętrznymi w Accordzie klasyczne i wygodne.
Stacie samourajów
Na drzwiach Avensisa nie znajdziemy sterownia lusterkami. Plus za pamięć ustawienia fotela kierowcy.
Stacie samourajów
Jednak po dodaniu do podstawowej ceny Accorda Tourera 2.2 Elegance, wynoszącej około 126 tysięcy złotych kosztów nawigacji (5.000 zł) oraz czujników parkowania (2.600 zł) - skórzana tapicerka (6.000 zł) nie jest dostępna w wersji Elegance - ceny obu aut są mocno zbliżone. Pozostaje dokonać wyboru pomiędzy całkiem nowym wyglądem Avensisa uzupełnionym mocnym silnikiem i spokojnym wnętrzem z dobrymi materiałami, a nieco słabszym, ale lepiej prowadzącym się Accordem z wnętrzem mogącym się podobać.
Stacie samourajów
Prezentowany Avensis to bogata wersja wyposażenia nazwana przez producenta Prestige. Dla naszego portfela oznacza to ubytek w postaci co najmniej 120 tysięcy złotych. Dodatki w rodzaju nawigacji z 7 calowym ekranem (6.500 zł), pakietu chrom (2.000 zł), metalizowanego lakieru (2.100 zł), czy pakietu life (m.in. czujniki parkowania z przodu oraz z tyłu i uchwyt stabilizujący walizki w bagażniku 2.300 zł) mogą, oczywiście, skutecznie podnieść tę kwotę nawet - jak w przypadku prezentowanego auta - do poziomu 134.800 złotych.