A18
A18 to autostrada, której bardziej precyzyjną i nadal aktualną (choć rzadko używaną) nazwą jest droga krajowa nr 18. Powód? A18 nie ma parametrów autostrady na zdecydowanej większości swojego przebiegu (stan na październik 2017 r.), co dezorientuje wielu kierowców, którzy często spodziewają się jazdy po drodze wyższej jakości.
A18 - opis trasy
Autostrada A18 biegnie po południowo-zachodniej części Polski, w większości przez województwo lubuskie, ale też województwo dolnośląskie. Swój początek droga A18 ma na węźle Krzyżowa nieopodal Bolesławca, na którym styka się z autostradą A4. Natomiast koniec autostrady A18 jest zlokalizowany w miejscowości Olszyna, w której znajduje się polsko-niemieckie przejście graniczne. Po stronie naszych zachodnich sąsiadów, w niewielkim mieście Forst, A18 przechodzi w inną autostradę - A15, która prowadzi w stronę Berlina.
Co więcej autostrada A18 jest częścią międzynarodowej trasy E36, która nie wychodzi poza obszar Polski i Niemiec.
A18 - kiedy będzie gotowa?
Informacje na temat tego, kiedy zacznie się remont autostrady A18, nie są na razie znane. Natomiast wiadomo już, kiedy mniej więcej zakończy się przebudowa drogi krajowej nr 18, po której będzie ona dostosowania do parametrów autostrady. Stanie się to prawdopodobnie w 2023 r. Prawdopodobnie, bo wielkim znakiem zapytania jest to, czy do tego czasu znajdą się wystarczające środki finansowe, które zagwarantują powstanie A18 (stan na październik 2018 r.).
Pierwsze przymiarki do przekształcenia drogi krajowej nr 18 w pełnoprawną autostradę miały miejsce już w 2004 r., kiedy to rozpoczęła się dobudowa północnej nitki (ukończona dwa lata później). Z kolei w 2009 r. doszło już nawet do przetargu na dalszą budowę autostrady A18, lecz luki budżetowe i zmiana przepisów środowiskowych zatrzymały prace drogowe na wiele lat.
A18 w swoim ostatecznym kształcie ma być drogą dwujezdniową z czterema pasami ruchu w każdą stronę. Długość autostrady A18 ma natomiast wynosić 78 km (50 km w woj. lubuskim, 28 km w woj. dolnośląskim).
Co ciekawe autostrady A18 prawdopodobnie nie byłoby bez... Niemców, którzy zaczęli budować drogę wiodącą dokładnie jej śladem jeszcze przed wybuchem II wojny światowej. Po wojnie ta poniemiecka trasa była przez długi była nazywana drogą krajową nr 12.
A18 - cena
Mimo że na trasie A18 znajduje się aż 7 węzłów (Olszyna, Królów, Żary, Iłowa, Luboszów, Golnice, Krzyżowa), to płatny jest tylko niespełna 5-kilometrowy przejazd pomiędzy węzłem Golnice oraz Krzyżowa, który jako jedyny jest uznawany za fragment faktycznie spełniający normy autostrady (stan na październik 2017 r.).
Chociaż docelowo każdy kilometr autostrad w Polsce ma być płatny dla wszystkich pojazdów, a więc również dla samochodów osobowych o masie całkowitej do 3,5 tony, to w przypadku drogi szybkiego ruchu A18 tak nie jest. Za przejazd nią muszą płacić tylko osoby prowadzące autobusy o każdej masie, a także pojazdy cięższe niż wspomniane 3,5 tony. Stawki za kilometr jazdy autostradą A18 wyglądają następująco (stan na październik 2017 r.):
- od 0,2 do 0,4 zł dla pojazdów o masie całkowitej 3,5-12 ton oraz autobusów bez względu na ich masę;
- od 0,27 do 0,53 zł dla pojazdów o masie całkowitej przekraczającej 12 ton.
Ostateczna wysokość opłaty za podróż przez A18 zależy nie tylko od masy całkowitej pojazdu, ale też od tego, jaką spełnia on normę emisji spalin. Kierowcy ciężarówek i autobusów o najbardziej ekologicznym spalaniu zapłacą w tym przypadku najmniej.
Za korzystanie z A18 osoby prowadzące pojazdy powyżej 3,5 t oraz autobusy mogą płacić tylko elektronicznie, co wiąże się z dużymi ułatwieniami. Do tego potrzebne jest jednak urządzenie viaAUTO, które przesyła informacje do bramki, a ta podlicza wysokość należnej kwoty.
Komentarze