| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8507/x5-500tys-01.jpeg',550,320) ) |
| --- | W amerykańskim miasteczku Spartanburg, gdzie mieszczą się zakłady należące do BMW AG wyprodukowano właśnie półmilionowy egzemplarz produkowanego już szósty rok modelu X5. Auto określane jest przez producenta jako prekursor nowej kategorii SAV (Sports Activity Vehicle), ale przez większość miłośników motoryzacji postrzegane jest jako jeden z modeli znanej już kategorii SUV (Sports Utility Vehicle). …Żaden to wstyd, bo niemal wszyscy zgodni są, że X5 jest jednym z najbardziej udanych aut tego typu.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1069/x5-01.jpg',392,252) ) |
| --- | Od początku X5 przygotowywane było z myślą o Ameryce – największym rynku samochodów z napędem na cztery koła. Dlatego też od razu X5 wyposażano w bardzo silne jednostki benzynowe. Dopiero z czasem, gdy model X5 trafił również do Europy, paletę silników wzbogacono o motory wysokoprężne. Obecnie, BMW X5 sprzedawane jest do 120 krajów świata, ale wciąż najwięcej sprzedaje się ich w USA. Z tego powodu produkcja prowadzona jest wyłącznie we wspomnianym Spartanburgu.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1069/x5-03.jpg',392,252) ) |
| --- | Model X5 jest bezsprzecznie wielkim sukcesem BMW, które nie miało dotychczas specjalnych sukcesów w produkcji aut 4x4. Wprawdzie sprzedawano samochody sportowe o napędzie na cztery koła, ale wszak wciąż sztandarowym rozwiązaniem kojarzonym z tą marką pozostaje napęd na tylną oś. BMW nigdy nie produkowało też samochodów terenowych, tym więc większą sztuką było wprowadzenie modelu w całkiem nowej dla siebie kategorii. Pierwsze 100 tysięcy X5 powstało w ciągu 2,5 roku.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1069/x5-04.jpg',392,252) ) |
| --- | Wynik ten zachęcił producenta do zwiększenia swej aktywności w kategorii aut typu SUV. Zaprezentowano już mniejsze BMW X3, a docierają już niepotwierdzone doniesienia o mającej się pojawić superluksusowym modelu X6. Rozwój „w górę” serii X zdaje się potwierdzać wzbogacenie gamy X5 o wersje napędzane bardzo silnymi silnikami. Najmocniejsza z nich to X5 4.8is o mocy 360 KM, który pokonuje sprint od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,1 sekundy. Możliwe, że pojawi się wersja M modelu X5, która dysponowałaby mocą około siedmiuset koni. Tym samym, BWM X5 objęłoby prymat w kwestii dynamiki samochodów kategorii SUV, który dotychczas należy do Porsche Cayenne.