4 miliony Saabów

Obraz

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8548/92-saab-01.jpeg',550,363) ) |
| --- | W szwedzkich zakładach w Trollhättan z taśmy montażowej zjechał czteromilionowy egzemplarz samochodu osobowego marki Saab.

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8548/93-saab-01.jpeg',550,416) ) |
| --- | Historia tej jednej z bardziej szacownych marek samochodowych liczy zaledwie 55 lat i sześć miesięcy. Wcześniej, Svenska Aeroplan Aktiebolaget (Szwedzkie Zakłady Lotnicze) poprzestawały na produkcji samolotów. Genezy rozpoczęcia produkcji samochodów Saab szukać trzeba w sytuacji przemysłowej i gospodarczej zrujnowanej wojną Europy. W związku z zaprzestaniem działań wojennych nie potrzebowano już tak wiele samolotów, za to potrzebowano sprawnych i relatywnie tanich samochodów. Dlatego właśnie pierwszy model Saaba oznaczony jako „92” był stosunkowo niewielki. Cechowały go kształty bardzo aerodynamiczne, jak na firmę lotniczą przystało.

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8548/96-saab-01.jpeg',550,430) ) |
| --- | Po 92 nastepowały kolejne, coraz większe i wygodniejsze modele. Z czasem, Saab awansował do rangi producenta aut ekskluzywnych, korzystając na równi z rosnącej prosperity ekonomicznej Zachodniej Europy, i niezaprzeczalnie doskonałej jakości produkowanych przez siebie samochodów. Firma świadomie podkreślała przy tym swe lotnicze tradycje zarówno wyglądem zewnętrznym aut (aerodynamiczne kształty), jak i formą deski rozdzielczej nawiązującej kształtem do kokpitu samolotu. Choć Saaby były doskonałe, firma popadła w finansowe tarapaty. Niektórzy twierdzą wręcz, że tarapaty pojawiły się właśnie na skutek legendarnie wręcz wysokiej jakości. Po prostu klienci bezawaryjnie eksploatowali posiadane samochody, więc nie kupowali nowych.

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8548/saab9-3-01.jpeg',550,440) ) |
| --- | Najlepiej sprzedającym się modelem w historii marki Saab była najbardziej chyba rozpoznawalna dla tej marki, pierwsza generacja Saaba 900, wyprodukowana w latach 1978-1993 w 908 810 egzemplarzach. Drugie miejsce na liście to Saab 99 (588 643 egzemplarzy), trzecie zajmuje Saab 96 (547 221 egzemplarzy), czwarte Saab 9000 (503 087 sztuk), zaś piąte Saab z serii 9-5 (392 048 sztuk).

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8029/9-5-saab-01.jpg',600,381) ) |
| --- | Dziś, kiedy Saab nie jest już samodzielny, a działa w ramach koncernu General Motors, marka straciła wiele ze swej elitarności. General Motors klonuje w Japonii Subaru (kontrolowanej przez siebie firmy Fuji Heavy Industries) przykleja im znaczki Saaba i sprzedaje w USA. Nie zadaje sobie nawet tyle trudu, by zachować pozory przynależności do prawdziwych Saabów, jak charakterystyczne dla szwedzkiej marki umiejscowienie stacyjki (w środkowym tunelu między przednimi fotelami). Produkuje też w USA klony aut typu SUV kontrolowanych przez siebie amerykańskich marek i im też przykleja znaczki Saaba.

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/7819/97x-01.jpg',600,470) ) |
| --- | Wszystkie te zabiegi inżynierii marketingowej są wymuszone kiepską kondycję finansową Saaba. GM nie może sobie pozwolić na ciągłe dopłacanie do ekskluzywnej szwedzkiej marki. Oszczędności doprowadzą najprawdopodobniej do tego, że Saab będzie coraz mniej szwedzki, o czym przekonuje obwieszczone już przeniesienie produkcji części modeli do niemieckich zakładów Opla. Krok to zrozumiały, jeśli się zważy na fakt, że Ople i Saaby buduje się na tych samych płytach podłogowych, montuje niekiedy takie same silniki, podzespoły. …Nie znaczy to jednak wcale, by Saaby miały być gorsze. Firma poszła po prostu tą samą drogą, którą poszły już inne, niekiedy znacznie bardzie szacowne marki, jak Jaguar czy Bentey. Czy zaś przejęcie przez globalny koncern zawsze oznaczać ma zmianę na gorsze? Prestiżowo chyba tak, ale technicznie – wcale niekoniecznie.


Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟