Trwa ładowanie...
d1lk1bd

25. urodziny Opla Calibra

Share
d1lk1bd

W tym roku przypada 25. rocznica debiutu Opla Calibra. Model ten wpisał się na stałe w historię motoryzacji oraz niemieckiej marki.

Calibra miała przed sobą trudne zadanie - musiała sprostać wysoko zawieszonej przez poprzedników poprzeczce. Były to modele Manta, Opel GT i Monza. Auto charakteryzowało się najlepszym wtenczas współczynnikiem oporu powietrza, niezależnym zawieszeniem kół, osią tylną z wahaczami skośnymi, opcjonalnym napędem na cztery koła i czterema wydajnymi silnikami benzynowymi do wyboru. Sprawiło to, że Calibra wyprzedziła swoje czasy i w 1990 r. została nagrodzona najbardziej prestiżowym wyróżnieniem motoryzacyjnym w Niemczech - Złotą Kierownicą.

Montowany w wersji bazowej 2-litrowy silnik (115 KM) rozpędzał pojazd do 203 km/h zaś 150-konna jednostka z czterema zaworami na cylinder - do 223 km/h. Przy tych osiągach Calibra 16V zużywała średnio 7,7 l/100 km. Nie bez znaczenia w sukcesie modelu była cena, rozpoczynająca się od 33 900 marek niemieckich. Warto dodać, że przy jej konstruowaniu użyto wielu rozwiązań opracowanych dla modelu Vectra.

Auto posiadało szeroko otwierającą się tylną klapę, wspomaganie kierownicy, 5-stopniową przekładnię z krótkim przełożeniem biegów, system audio z sześcioma głośnikami i przyciemniane szyby. Na życzenie montowane były m. in. klimatyzacja oraz elektryczny szyberdach. Za komfort podróżowania, nawet dla pasażerów tylnej kanapy, odpowiadał długi rozstaw osi.

d1lk1bd

Już w fazie projektowania zwrócono szczególną uwagę na bezpieczeństwo pieszych. W tym celu zastosowano opływowy kształt nadwozia, zaokrąglone krawędzie, ukryte wycieraczki szyby przedniej i zamaskowane dachowe listwy ściekowe. Za bezpieczeństwo czynne odpowiadały elektroniczny układ AMB, nowe lampy przednie w kształcie elipsy o większym natężeniu i mniejszym rozproszeniu światła oraz zintegrowane z karoserią zderzaki.

(fot. Zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. Zdjęcie producenta)

Podczas debiutu rynkowego w 1990 r. klienci mogli wybrać spośród wersji przednio i czteronapędowych. W marcu 1992 r. wprowadzono do sprzedaży Calibrę Turbo (240 KM), której pakiet standardowy poza napędem na 4 koła obejmował 6-stopniową skrzynię biegów, sportowe siedzenia i 16-calowe obręcze kół ze stopów lekkich. Auto kosztowało od 49 800 marek niemieckich.

d1lk1bd

Kolejną ciekawą aranżacją Calibry była odmiana Keke Rosberg Edition. Niedługo przed rozpoczęciem niemieckiej serii wyścigowej Deutsche Tourenwagen Masters (1993/1994) Opel wprowadził na rynek wersję 2,5 V6 (170 KM) oraz dwa warianty z nadwoziem w biało-żółtych barwach wyścigów DTM. W sprzedaży pojawiła się również Calibra Cliff Motorsport Edition (maj 1996 r.), którą pomalowano w identyczne barwy, w jakich jeździł zdobywca mistrzostwa ITC, Manuel Reuter. Pojazd ten miał o 20 mm niższe sportowe podwozie i obręcze ze stopów lekkich BBS.

(fot. Zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. Zdjęcie producenta)

Ostatni rozdział w historii Calibry pisze specjalna wersja limitowana Last Edition. Posiadała ona sportowe podwozie, felgi BBS, skórzane wykończenie i klimatyzację. Dostępny w sprzedaży do końca kwietnia 1997 r. samochód mógł być napędzany 2,5-litrowym motorem V6 lub 2-litrowym, 4-cylindrowym silnikiem o mocy 136 KM.

Oficjalne zakończenie produkcji nastąpiło 29 sierpnia 1997 r. W ciągu 7 lat w zakładach w Russelheim i fińskim Uusikaupunki wyprodukowano 238 647 egzemplarzy Opla Calibra. Szczególnym powodzeniem cieszyła się ona wśród klientów z Niemiec, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Francji i Włoch. Powstało ponad 130 000 egzemplarzy bazowego modelu 115 KM, zaś na drugim miejscu uplasował się wariant 150-konny (przeszło 61 000 sztuk).

Źródło: Opel

ll/tb, moto.wp.pl

d1lk1bd

Podziel się opinią

Share

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1lk1bd
d1lk1bd
Więcej tematów