17 dni bez przerwy w samochodzie

Obraz
Źródło zdjęć: © EPA

Średnio osiem godzin tygodniowo, czyli 17 dób w roku spędzają w samochodzie warszawiacy, którzy pięć dni w tygodniu dojeżdżają do pracy samochodem. Najdłużej trwa podróż z Wawra - blisko 1,5 godziny - wynika z przedstawionych w piątek wyników badań.

Badanie przeprowadzono we wrześniu br. w ramach kampanii "Żyj bez korków", zorganizowanej przez jednego z deweloperów. Na 45 skrzyżowaniach w Warszawie ankietowano 387 kierowców - 205 mężczyzn i 182 kobiety.

Wykazało ono, że z najdłuższym dojazdem do pracy muszą liczyć się kierowcy podróżujący z dzielnic: Wawer (średnio to 1 godzina i 25 minut), Ursus (1 godzina i 15 minut), Rembertów (1 godzina i 13 minut) oraz Białołęka (1 godzina i 4 minuty). W przypadku Wawra czas dojazdu okazał się o ok. 10 minut dłuższy niż z obrzeży miasta.

W nieco lepszej sytuacji są kierowcy dojeżdżający z dzielnic położonych bliżej centrum. Podróż do miejsca pracy z Mokotowa, Żoliborza i Śródmieścia zajmuje im około 40 minut. Jadący z Woli, Pragi-Północ, Ochoty i Ursynowa muszą poświęcić na to prawie 50 minut, a z Targówka, Bemowa, Włoch, Pragi Południe, Bielan i Wesołej - od 50 do 60 minut.

Z badania wynika też, że warszawscy kierowcy w większości podróżują w pojedynkę - w 85 proc. samochodów jechał tylko kierowca. Dwie osoby jechały tylko w 12 proc. samochodów; auta w których były trzy lub cztery osoby stanowiły pojedyncze przypadki.

Kierowców zapytano także, czy w najbliższym czasie spodziewają się poprawy warunków na stołecznych drogach. Ponad połowa (51 proc.) powiedziała, że nie, jednak prawie tyle samo (49 proc.) wyraziło taką nadzieję.

Dodatkowo, w piątek rano, przeprowadzono eksperyment, który miał pokazać, jakim środkiem lokomocji można najszybciej dojechać z położonej na prawym brzegu Wisły, wciąż rozbudowującej się dzielnicy Białołęka, do centrum - pod Pałac Kultury i Nauki. Samochodem trasę tę pokonał pilot rajdowy Maciej Wisławski, motocyklem - II wicemistrz Polski w wyścigach motocyklowych Mateusz Korobacz, a rowerem - kolarz, olimpijczyk Jacek Bodyk. Wszyscy wyruszyli o godz. 8.10 spod urzędu dzielnicy.

Najszybszy był rowerzysta - podróż zajęła mu niespełna 33 minuty. Dojazd samochodem i motocyklem trwał równie długo - blisko 37 minut. Dla porównania, podróż komunikacją miejską - autobusem i metrem - zajął ponad godzinę i 9 minut.

Podobny eksperyment przeprowadzono na krótszym odcinku - z ul. Sokołowskiej na Woli. Podróż rowerem trwała ok. 13 minut, a komunikacją miejską - ok. 32 minut. Piechur pokonał tę trasę w ok. 54 minuty.

- _ Chcieliśmy pokazać, w jaki sposób z tymi korkami możemy sobie radzić. Pokazaliśmy, co nas czeka, jeśli z samochodu przesiądziemy się na inny środek transportu. W Warszawie dobrym rozwiązaniem może być przesiadka na rower i to zarówno w przypadku krótkich, jak i długich dojazdów _ - powiedział Dariusz Wilk reprezentujący organizatora kampanii.

Mariusz Wachowicz

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła