100 lat historii GM
None
Pamiątki po gigancie
General Motors, symbol amerykańskiej gospodarki i synonim kapitalizmu, padł właśnie na kolana. Firma ogłosiła upadłość, za oceanem znaną również, jako Chapter 11.
Całkiem nowe GM pewnie wkrótce powróci na rynek, lecz nie będzie tak potężne jak jeszcze rok temu. Nie wolno jednak zapomnieć, że przez ostatnie 100 lat, firma stworzyła wiele amerykańskich ikon motoryzacji.
Wybraliśmy 10 najciekawszych pojazdów, które znalazły się na amerykańskim rynku. Ople, Vauxhalle i Holdeny zostawiamy na później.
1. 1910: Cadillac Model 30
Oczywiście, każdy zna i dobrze kojarzy Forda T. Jednak mało kto wie, że w 1910 r. to Model 30 był pierwszym w historii produkowanym seryjnie samochodem z zamkniętą karoserią. Dzięki temu pasażerowie i kierowca nie musieli zmagać się ze zmiennością pogody, a samochody stały się bardziej przyjazne.
2. 1912: Cadillac
W dawnych czasach każdy samochód był odpalany za pomocą korby, wystającej z chłodnicy. W 1912 r. Cadillac postanowił to zmienić i jako pierwszy na świecie zamontował w samochodzie zapłon elektryczny. Od tej pory kierowca nie musiał być atletą aby wybrać się na niedzielną przejażdżkę.
3. 1927: La Salle
Pojazd może nie wygląda na olśniewający, jednak okazał się punktem zwrotnym w historii motoryzacji. Do czasu powstania La Salle, każdy samochód był projektowany, od konstrukcji mechanicznej, po karoserię przez inżynierów. W 1927 zarząd GM zlecił projekt specjaliście od pojazdów produkowanych na zamówienie do Hollywood. Harley Earl, był pierwszym projektantem masowych samochodów. Dzięki niemu GM po raz kolejny wyszedł przed szereg.
4. 1930: Cadillac V-16
Ten wyjątkowy i ujmujący samochód był w swoim czasie wielką niespodzianką. Okazał się tak zaawansowany technologicznie i tak pożądany, że brak mu było rywali. Pozwolił również umocnić markę w segmencie aut luksusowych. Niestety, auto padło ofiarą Wielkiego Kryzysu. Przez dziesięć lat produkcji powstały jedynie cztery tysiące tych wspaniałych Cadillac'ów.
5. 1953: Chevrolet Corvette
Samochód zapoczątkował wyjątkową dynastię w historii motoryzacji. Jako pierwszy łączył to, co dobrze dziś znamy: atrakcyjną stylistykę oraz zaawansowane technologie. Wśród tych ostatnich znalazły się między innymi: hamulce tarczowe, karoseria z włókien węglowych, a nawet wtrysk paliwa. Corvetta stała się pierwowzorem dla współczesnych samochodów sportowych. Nawet dziś nie przeszkadza, że ma pod maską zaledwie 150 KM z potężnego sześciocylindrowego silnika.
6. 1955: Chevrolet Bel Air
Lata 50. są od zawsze określane jako złote dla amerykańskiego stylu motoryzacyjnego. Jeśli szukamy jego wzorca, wystarczy spojrzeć na Chevroleta Bel Air z 1955 roku. Samochód był oferowany w aż ośmiu typach nadwozia. Pod maską można było znaleźć pierwszy w historii Firmy silnik V8. Do tego auto okazało się bestsellerem. Zaledwie przez pierwszy rok produkcji z salonów wyjechało ćwierć miliona egzemplarzy.
7. 1957: Chevrolet Bel Air
Okazuje się, że na świecie to Chevy Bel Air z 1957 r. jest najlepiej rozpoznawalnym samochodem w historii amerykańskiej motoryzacji. Wystarczy spojrzeć na te chromy, dwukolorową karoserię i wykończenia a wszystko staje się jasne. Wiele z detali stylistycznych i pomysłów można znaleźć w dzisiejszych autach.
8. 1964: Pontiac GTO
Pojazd był zwiastunem narodzin epoki amerykańskich, umięśnionych samochodów (z ang. muscle car). Przepis na ich stworzenie był prosty: weź średnich rozmiarów samochód i zamontuj pod maską największy jaki masz pod ręką silnik, najlepiej V8. Wynik? To trwająca do dziś fascynacja. Jak mocny był GTO? Z ponad sześciolitrowego silnika V8 uzyskano 325 KM, a to całkiem sporo jak na samochód, który rozpoczynał swój żywot jako skromny, rodzinny Pontiac Tempest.
9. 2006: Corvette Z06
Zapytacie pewnie, czemu nie supersamochód, jakim jest Corvette ZR1. Otóż Z06 jest samochodem prawie idealnym. Karoseria wykonana z włókien węglowych, podłoga z drewna balsa, zawieszenie z resorów piórowych, a pod maską drzemie 505-konny V8. Jazda tym samochodem jest przeżyciem iście mistycznym.
10. 2009: Cadillac CTS-V
Najnowsza generacja Cadillaca CTS nie jest wystarczająco doceniana. Wyjątkowa stylistyka, charakter i porządne wykonanie obiecują wiele. W dodatku, to pierwsza w powojennej historii amerykańska maszyna, która może nawiązać równorzędną walkę z niemiecką wunderwaffe - BMW M5.
Lopez