Lancer Evolution IX
Dwa lata później, w marcu 2005 roku, powstała kolejna generacja szalonych Lancerów. Zaprezentowany podczas New York International Auto Show 2005 model Lancer Evolution IX był kolejną udaną ewolucją opartą na nadwoziu CT9A. Bazował na tym samym podwoziu i nadwoziu. Pod maską znajdował się stary znajomy – silnik 4G63, jednak tym razem z MiVEC (zmiennymi fazami rozrządu) i nieco większą mocą 286 KM i maksymalnym momentem obrotowym na poziomie 392 Nm. Dostępne były wersje: RS, GSR, GT, SE, MR. Radykalne RS osiągało pierwszą setkę w 4,4 sekundy, o 0,1 sekundy szybciej niż wersje wyposażone w takie „luksusy”, jak elektrycznie sterowane szyby czy klimatyzacja. Zaoszczędzona masa około 20 kilogramów pozwalała RS-ce na nieco lepsze osiągi oraz właściwości trakcyjne. Evolution IX otrzymało także inną stylistykę, bardziej wygładzoną i pozbawioną agresywnych dodatków. Nowy był przedni zderzak oraz tylny, w którym znalazł się dyfuzor. W Japonii pojawiła się limitowana edycja w wersji nadwoziowej typu kombi. Powstało 2500
egzemplarzy rasowego, „rodzinnego Komiaka”. Moc maksymalna wersji specjalnych wahała się od 280 do 395 KM! Czasy przyspieszeń również znacznie się różniły: od 5,7 sekundy do około 3,9 sekundy w topowej wersji. Do dyspozycji były skrzynie manualne oraz automat. Mitsubishi prowadziło także badania nad wersją elektryczną, wyposażoną w cztery elektryczne silniki umieszczone w każdym z napędzanych kół.