Zaprawki lakiernicze
Podczas normalnej eksploatacji kierowca nie jest w stanie uniknąć rys na lakierze czy odprysków. Jeśli są one płytkie to jedynie pogarszają wygląd samochodu, natomiast jeśli są głębokie nieuchronnie spowodują korozję. Przy takich uszkodzeniach należy jak najszybciej wykonać zaprawki samodzielnie lub zlecić tę czynność lakiernikowi.
Sposób naprawy rys i odprysków jest uzależniony od wielu czynników. Pierwszy i dla wielu osób bardzo ważny to koszty, które w przypadku wykonywania naprawy we własnym zakresie będą bardzo niskie. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10331/lakiernik-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Natomiast dla dużej grupy kierowców ważniejsza jest estetyka wykonanej naprawy i oni zdecydują się na pomoc lakiernika, mimo znacznie wyższych kosztów.
Wykonane własnoręcznie zaprawki na pewno będą widoczne, ale jeśli kolor lakieru został dobrze dobrany to nie będą razić, a powierzchnia zostanie zabezpieczona przed korozją. Do wykonania zaprawek nie są wymagane specjalne umiejętności, tylko duża solidność i dokładność. Jeśli pojawiła się już korozja należy ją bardzo dokładnie usunąć. Od tej czynności zależy bowiem skuteczność naprawy. Jeśli pojawił się już pęcherz korozji to należy oczyścić dokładnie całą powierzchnię. Niekiedy okazuje się, że uszkodzona powierzchnia jest dużo większa niż wyglądało to na początku. Ale zamalowanie korozji lub niedokładne oczyszczenie spowoduje w szybkim czasie jeszcze większe uszkodzenia.
Lakier zaprawkowy można kupić w wielu sklepach, ale najlepiej podjechać do ASO i tam na podstawie numeru lakieru kupić taki sam kolor, jaki jest na naszym aucie. Koszt jest niewielki, wynosi ok. 25 zł. Do zaprawki fabrycznej dołączony jest od razu mały pędzel i mini szczotka druciana, którą można dokładnie usunąć zanieczyszczenia. Lakier można kupić także w innych sklepach, ale na pewno nie uda się dobrać takiego samego koloru.
Nie powinno się go wozić w samochodzie, ponieważ jest on wtedy narażony na działanie wysokich i niskich temperatur, a tego lakiery nie lubią. Najlepiej przechowywać go w garażu lub w domu. Trwałość lakieru nie powinna być krótsza niż dwa, trzy lata. Później staje się on zbyt gęsty lub po prostu wysycha.
Profesjonalne zaprawki, przywracające pierwotny blask lakieru wykona tylko lakiernik. Będzie to fachowa naprawa, ale niestety droga. Profesjonalna zaprawka trwa długo i jest pracochłonna. Najpierw należy usunąć korozję i przygotować podłoże, następnie natryskiwana jest baza, czyli właściwy kolor. Kolejną czynnością jest położenie lakieru bezbarwnego, następnie cieniowanie specjalnym rozpuszczalnikiem i na końcu polerowanie. Tak wykonana zaprawka przywróci ładny wygląd ale niestety, drogo kosztuje.
Nie opłaca się wykonywanie więcej niż trzech zaprawek na jednym elemencie. Jeśli uszkodzeń jest więcej, taniej będzie polakierować cały element, gdyż jedna zaprawka może kosztować ok. 70 zł, a lakierowanie całego elementu to koszt ok. 250 zł. Na dużym elemencie jedna czy dwie zaprawki dadzą jeszcze oszczędności, ale na małym już niekoniecznie.
Autor: Grzegorz Burda