Podsumowania, dyskusje, plany na przyszłość – oto tematy, które zdominowały 10. Konferencję Niezależnego Rynku Motoryzacyjnego.
Doroczne spotkanie branży odbyło się w pierwszej połowie grudnia w siedzibie Ministerstwa Gospodarki, a od niedawna Ministerstwa Rozwoju. Ministerstwo Rozwoju reprezentował wiceminister Tadeusz Kościński, który w swoim wystąpieniu podkreślił znaczenie motoryzacji dla gospodarki kraju oraz zapowiedział działania rządu na rzecz tworzenia warunków do zwiększenia innowacyjności w tym sektorze.
Konferencja posłużyła podsumowaniu sytuacji na niezależnym rynku motoryzacyjnym w Polsce oraz w Europie, jak również omówieniu wyzwań, przed którymi stoi dziś branża.
Wartość całego niezależnego europejskiego rynku motoryzacyjnego szacowana jest na około 120 miliardów euro rocznie, z czego 82 miliardy przypada na produkcję części, opon i akcesoriów. Spośród 490 tysięcy europejskich warsztatów, 370 tysięcy stanowią serwisy niezależne. Obsługuje je 46 tysięcy firm zajmujących się sprzedażą części.
Z przedstawionych danych wynika, że europejscy klienci wysoko oceniają warsztaty niezależne. Zdaniem zdecydowanej większości respondentów nie odstają one pod względem standardów oferowanych usług od stacji autoryzowanych, natomiast jeśli chodzi o konkurencyjność cenową, wygrywają z nimi w cuglach. – Dostrzegają to również koncerny samochodowe, które starają się walczyć o klientów za pomocą agresywnej polityki marketingowej. Nie wahają się przy tym dezawuować niezależnej konkurencji – powiedział Robert Kierzek.
Podsumowanie rynku motoryzacyjnego w Polsce pokazuje rosnące znaczenie produkcji części, w której Polska stała się europejskim specjalistą. – Wartość sprzedaży komponentów wyniosła w ostatnim roku 63,2 miliarda złotych, a więc znacznie przekroczyła wartość sprzedaży gotowych pojazdów, szacowaną na 44,6 miliardów złotych. Eksport części wzrósł w ciągu ostatnich 10 lat aż trzykrotnie i stanowi dziś jeden z filarów naszej wymiany handlowej – powiedział Alfred Franke, Prezes SDCM.
Oprócz ciekawych wystąpień, wielką wartość poznawczą miały również badania opinii dystrybutorów i producentów, którzy na bieżąco odpowiadali na rozmaite pytania, również te dotyczące przewidywanej przyszłości. Ta anonimowa ankieta pozwoliła dostrzec nastroje panujące w branży.
Stałym punktem Konferencji Niezależnego Rynku Motoryzacyjnego są panele dyskusyjne. W tym roku eksperci branży dyskutowali o konsekwencjach błędów w Centralnej Ewidencji Pojazdów, kontrolach, którym poddawane są działające na rynku podmioty, pokładowych systemach telematycznych i zagrożeniach, jakie za sobą niosą oraz zmianach w ustawie Prawo o ruchu drogowym.
Ostatnim punktem konferencji było rozstrzygnięcie konkursu „Warsztat Roku 2015”. Nagrody przyznano w 3 kategoriach: warsztat mały, średni i duży.
Pełna relacja oraz prezentacje konferencyjne do pobrania znajdują się na stronie konferencji www.moto-konferencja.pl