Spośród Polaków, którzy kupili w 2006 r. samochód na użytek domowy, tylko 11 proc. nabyło pojazd nowy. Pozostałych 89 proc. kupiło auta używane, w większości ponad sześcioletnie i sprowadzone z Niemiec - wynika z najnowszego badania TNS OBOP dotyczącego intencji zakupu samochodów.
Używany samochód w Polsce kupowany jest najczęściej poprzez import prywatny (23 proc.) i za pośrednictwem komisów (18 proc.).
Zakup używanych samochodów na rynkach Europy Zachodniej jest więc głównym źródłem napływu aut do naszego kraju. Zdecydowana ich większość (ok. 80 proc.) ma ponad 6 lat i zostały sprowadzone z Niemiec.
Wg TNS OBOP, w porównaniu z 2005 r. spadła chęć zakupu za pomocą importu prywatnego, wzrosła natomiast liczba osób deklarujących, że kupiły swój samochód za pomocą Internetu. Eksperci TNS OBOP uważają, że to medium stanie się w przyszłości jednym z ważniejszych miejsc zakupu samochodów używanych, a już dziś staje się istotną bazą informacyjno-porównawczą o nowych i używanych modelach aut.
_ Spodziewamy się dalszej profesjonalizacji importu i sprzedaży samochodów używanych. Coraz częściej będą zajmować się nim wyspecjalizowane podmioty, np. komisy lub punkty dealerskie _ - prognozuje Magdalena Sawińska z TNS OBOP.
Badanie przeprowadzone zostało w okresie 11-29 styczeń 2007 r. na łącznej próbie 1.886 respondentów.