Łódzka policja słynie z nieszablonowych działań. Niedawno piętnowała szeryfów drogowych, a teraz postanowiła prewencyjnie sprawdzić ogumienie, na którym poruszają się kierowcy.
Policjanci radzą
W Łodzi tuż po pierwszym ataku zimy policja sprawdzała, na jakich oponach jeżdżą kierowcy. Oczywiście funkcjonariusze nie dawali mandatów za brak zimówek, ponieważ polskie prawo nie przewiduje takiej możliwości. Dokładnie sprawdzali jednak stan bieżników. Za jazdę na oponach, w których bieżnik jest niższy niż 1,6 mm kierowcy dostawali mandaty - po 500 złotych. Policjanci natknęli się również na kierowcę, w którego samochodzie opony zamontowane były odwrotnie niż nakazany przez producenta kierunek obrotu.
Niezależnie od stanu opon, zatrzymanych policjanci przekonywali, że warto zakładać zimówki.
- Normalna opona letnia przy temperaturze plus 5-7 stopni C zmienia swoje właściwości i staje się twarda. W związku z czym ma inną przyczepność, przez co droga hamowania się wydłuża - mówi asp. sztab. Tomasz Wojnarowski z łódzkiej policji.
Mandat za brak zimówek
Choć polskie prawo nie przewiduje mandatu za jeżdżenie zimą na letnich oponach, to bez takiego wyposażenia nie warto wybierać się za granicę. W części europejskich krajów – w tym sąsiadujących z Polską, za brak zimowego ogumienia można dostać mandat.
Obowiązek posiadania zimówek - w różnych przedziałach czasowych - istnieje w niektórych częściach Włoch, Austrii, Czechach, na Litwie, w Chorwacji, Słowenii, Estonii, Finlandii, Łotwie i Szwecji. W Niemczech, Rumunii, Na Słowacji oraz we Francji kierowca ma obowiązek posiadania ogumienia adekwatnego do warunków drogowych.
Dodatkowo w części krajów wymagany jest wyższy bieżnik opon zimowych: co najmniej 4 mm w Austrii i Czechach, 3 mm w Słowenii.
Polacy chcą nakazu
Jak pokazało badanie ankietowe przeprowadzone dla Wirtualnej Polski, nasi zmotoryzowani chcą wprowadzenia obowiązku zakładania opon zimowych. Spośród badanych aż 64,4 proc. opowiedziało się za obowiązkiem używania „zimówek”. Tylko 19,6 proc. zapytanych opowiedziało się przeciwko nakazowi jazdy na zimowym ogumieniu. Co ciekawe, - 16,1 proc. stwierdziło, że przepisy powinny zezwalać na korzystanie z ogumienia całorocznego niezależnie od pory roku. Oznacza to, że więcej osób skłonnych jest jeździć zimą na letnim komplecie opon niż na całorocznym.
Tomasz Budzik, Wirtualna Polska