Trwa 艂adowanie...
garbus
21 maja 2010, 16:57

VW Garbus 1972 r. - Zabytek?

VW Garbus 1972 r. - Zabytek?
d2nmx6j
d2nmx6j

Volkswagen Garbus jest modelem wyj膮tkowym, z bogat膮 przesz艂o艣ci膮, nale偶y do najbardziej znanych i rozpoznawalnych samochod贸w 艣wiata. Jego histori臋 zapocz膮tkowa艂o porozumienie, jakie 17 stycznia 1934 r. podpisali konstruktor Ferdinand Porsche i 贸wczesny rz膮d niemiecki, dotycz膮ce zaprojektowania niedrogiego "samochodu dla ludu".

(fot. Miko艂aj Urba艅ski)
殴r贸d艂o: (fot. Miko艂aj Urba艅ski)

Tak narodzi艂o si臋 auto, kt贸re do dzi艣 ma wielu mi艂o艣nik贸w, nie tylko w艣r贸d amator贸w zabytkowych modeli. Swoje Garbusy poddaj膮 zar贸wno renowacji, jak i licznym modyfikacjom, w tym technicznym. Do艂膮czy艂 do nich Andrzej Ma艂asi艅ski. Kupuj膮c Garbusa mia艂 plan, kt贸ry uda艂o mu si臋 zrealizowa膰.

d2nmx6j

Etap pierwszy

Ten model zosta艂 wyprodukowany w 1972 r., a w 1982 r. sprowadzony do Polski. Andrzej, jego drugi w艂a艣ciciel, najpierw zdecydowa艂 si臋 ca艂kowicie rozebra膰 auto, by dokona膰 ogl臋dzin dos艂ownie ka偶dego elementu.

(fot. Miko艂aj Urba艅ski)
殴r贸d艂o: (fot. Miko艂aj Urba艅ski)

Niekt贸re cz臋艣ci nadawa艂y si臋 do ponownego za艂o偶enia, inne czeka艂a renowacja, a zu偶yte zosta艂y zast膮pione nowymi. Nadwozie zmieni艂o kolor z 偶贸艂tego na matowy czarny. Nast臋pnie zamontowane zosta艂y dystanse poszerzaj膮ce rozstaw k贸艂 o 2 cm na stron臋 oraz aluminiowe 14-calowe felgi, tzw. pirellki, od Golfa GTI.

d2nmx6j

Zaj臋to si臋 te偶 modernizacj膮 wn臋trza. Fotele zosta艂y zast膮pione obitymi sk贸r膮 z Golfa GTI, a stare pasy bezpiecze艅stwa ust膮pi艂y miejsca produktowi firmy Schrott. Boczki oraz dywaniki zosta艂y wymienione na ryflowan膮 blach臋, przy desce rozdzielczej pojawi艂y si臋 dodatkowe wska藕niki i sportowa kierownica. Opr贸cz tego za艂o偶ono now膮 ga艂k臋 skrzyni bieg贸w, d藕wigni臋 hamulca r臋cznego, nak艂adki na peda艂y oraz konsol臋 艣rodkow膮 z Golfa GTI.

Kiedy przyszed艂 czas na silnik, niezb臋dna by艂a wymiana wszystkich mo偶liwych uszczelnie艅. Ponadto wszystkie metalowe os艂ony zosta艂y wypiaskowane, a nast臋pnie pomalowane na czarno (z po艂yskiem). Wymiany wymaga艂y tak偶e pasek, 艣wiece, przewody i olej. Tu偶 przed zamontowaniem sto偶ka odchudzone zosta艂o ko艂o zamachowe. Tylko hamulce i zwieszenie pozosta艂y seryjne.

(fot. Miko艂aj Urba艅ski)
殴r贸d艂o: (fot. Miko艂aj Urba艅ski)

Andrzej opracowa艂 projekt i w艂asnor臋cznie wykona艂 zderzaki w kszta艂cie wyprofilowanych rur. Progi - pod wzgl臋dem stylistycznym nawi膮zuj膮ce do zderzak贸w i wyko艅czenia wn臋trza - zosta艂y pokryte ryflowan膮 aluminiow膮 blach膮. Wymieniono kierunkowskazy z oryginalnych montowanych w zderzaku na boczne migacze prze艂o偶one z VW Polo i zainstalowane bezpo艣rednio w b艂otnikach. We wszystko 艂adnie wkomponowano zintegrowany z tyln膮 klap膮 spojler typu Porsche.

d2nmx6j

Andrzej wprowadzi艂 te偶 kilka innych niewielkich udoskonale艅. Do najwa偶niejszych nale偶膮: instalacja elektrycznej pompki spryskiwaczy do szyb, uruchamianie rozrusznika z guzika oraz monta偶 sygnalizacji d藕wi臋kowej podczas cofania.

(fot. Miko艂aj Urba艅ski)
殴r贸d艂o: (fot. Miko艂aj Urba艅ski)

Poniewa偶 nieod艂膮cznym elementem wsp贸艂czesnego tuningu jest dobre car audio, Garbusa te偶 wyposa偶ono w kilka gad偶et贸w. Za艂o偶ono radio wraz z sze艣ciop艂ytow膮 zmieniark膮, a nast臋pnie wy艂o偶ono blach膮 aluminiow膮 umieszczony za tylnymi siedzeniami schowek, w kt贸rym zamontowano wzmacniacz o mocy 300 W. Wszystko przykryto pleks膮, w kt贸rej Andrzej dodatkowo zamontowa艂 dwa niskotonowe g艂o艣niki. Tym oto sposobem trwaj膮cy p贸艂tora roku pierwszy etap zosta艂 zako艅czony.

d2nmx6j

Etap drugi

Przez dwa lata Andrzej je藕dzi艂 tak przygotowanym autem, po czym przyst膮pi艂 do wprowadzania kolejnych modyfikacji. Zmieni艂 si臋 kszta艂t pokrywy baga偶nika: usuni臋to klamk臋, wykonano przet艂oczenia i uformowano wylot oraz wlot powietrza z przestrzeni baga偶nika. Stary wlew paliwa zosta艂 zast膮piony przez motocyklowy. Zmieni艂y si臋 tak偶e kszta艂t i wielko艣膰 wlot贸w powietrza na tylnych b艂otnikach.

Do tego dosz艂y aluminiowe felgi ATS 15 cali. Z drzwi usuni臋te zosta艂y klamki zewn臋trzne, natomiast wewn臋trzne zast膮piono pod艣wietlanymi przyciskami (celem by艂o zdalne - pilotem - otwierania pojazdu). Wreszcie zamontowano nowe lusterka zewn臋trzne, przystosowano wspomniany wcze艣niej dodatkowy baga偶nik za tylnymi siedzeniami do bie偶膮cych potrzeb i sze艣膰 miesi臋cy min臋艂o jak z bicza strzeli艂.

(fot. Miko艂aj Urba艅ski)
殴r贸d艂o: (fot. Miko艂aj Urba艅ski)

Etap trzeci

Przyszed艂 czas na zmiany mechaniczne, poprawiaj膮ce w艂a艣ciwo艣ci techniczne auta. Andrzej zdecydowa艂 si臋 na monta偶 silnika 1.8 l od Golfa II. Nast臋pnie zmodernizowa艂 przedni pas -wstawi艂 kratk臋 wentylacyjn膮 umo偶liwiaj膮c膮 wlot powietrza do nowych ch艂odnic i wentylator贸w (wody i oleju), a tak偶e zmodyfikowa艂 wn臋k臋 ko艂a zapasowego, co mia艂o na celu u艂atwienie przep艂ywu i usuni臋cia powietrza po przej艣ciu przez ch艂odnice.

d2nmx6j

W Garbusie pojawi艂 si臋 r贸wnie偶 dwugardzielowy ga藕nik Pierburg oraz zaprojektowany i wykonany w艂asnor臋cznie przez Andrzeja uk艂ad dolotowy wraz z filtrem sto偶kowym. Tak偶e uk艂ad wydechowy jest dzie艂em Andrzeja. Sk艂ada si臋 z kolektora 4-2-1 i zmodernizowanego ostatniego t艂umika zako艅czonego dwoma rurami z kwas贸wki (t艂umiki - po艣rednie usuni臋to). Dodatkowo dosz艂o do monta偶u dw贸ch nagrzewnic, pozwalaj膮cych ociepla膰 i sch艂adza膰 niezale偶nie lew膮 i praw膮 stron臋 auta.

(fot. Miko艂aj Urba艅ski)
殴r贸d艂o: (fot. Miko艂aj Urba艅ski)

Pomimo 偶e pojazd mia艂 ju偶 sportow膮 sylwetk臋, zosta艂a dodatkowo podkre艣lona przez obni偶enie przedniego i tylnego zawieszenia. Wydawa艂o si臋, 偶e zmianom nie ma ko艅ca. Monta偶 dystans贸w po 30 mm na stron臋, hamulc贸w tarczowych z przodu, poszerzonych b艂otnik贸w oraz pokrywy silnika poch艂on膮艂 wiele czasu, ale przyni贸s艂 oczekiwane efekty. Andrzej za艂o偶y艂 jeszcze przednie lampy typu Clear, sportowy fotel kierowcy firmy Bimarco oraz dodatkowe wska藕niki w miejscu kieszeni na radio. Ten etap trwa艂 trzy lata.

d2nmx6j

Co jeszcze?

Andrzej z u艣miechem przyznaje, i偶 jest dumny z efekt贸w swojej pracy. W ko艅cu warto podkre艣li膰, 偶e po nabyciu nowych podzespo艂贸w podj膮艂 si臋 samodzielnego z艂o偶enia auta bez pomocy znajomych lub specjalist贸w z warsztat贸w samochodowych. Szacowany koszt modernizacji to oko艂o 5 tys. z艂 plus czas. Obecnie Garbus ma 100 KM i 72 Nm. Andrzejowi uda艂o si臋 osi膮gn膮膰 zabytkowym Garbusem pr臋dko艣膰 blisko 160 km/h, ale nie zaryzykowa艂 pobijania w艂asnego rekordu ze wzgl臋du na niezmienione zawieszenie oraz hamulce. Naszym zdaniem powinien je wzmocni膰 jak najszybciej.

艁ukasz Chmiel

d2nmx6j
Oce艅 jako艣膰 naszego artyku艂u:
Twoja opinia pozwala nam tworzy膰 lepsze tre艣ci.

Komentarze

Trwa 艂adowanie
.
.
.
d2nmx6j
Wi臋cej temat贸w

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie tre艣ci dost臋pnych w niniejszym serwisie - bez wzgl臋du na ich charakter i spos贸b wyra偶enia (w szczeg贸lno艣ci lecz nie wy艂膮cznie: s艂owne, s艂owno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz form臋 (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Sp贸艂ka Akcyjna z siedzib膮 w Warszawie, b臋d膮cej w艂a艣cicielem niniejszego serwisu, bez wzgl臋du na spos贸b ich eksploracji i wykorzystan膮 metod臋 (manualn膮 lub zautomatyzowan膮 technik臋, w tym z u偶yciem program贸w uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powy偶sze zastrze偶enie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu u艂atwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunk贸w umownych lub dozwolonego u偶ytku okre艣lonego przez w艂a艣ciwe przepisy prawa.Szczeg贸艂owa tre艣膰 dotycz膮ca niniejszego zastrze偶enia znajduje si臋tutaj