Choć nie jest tani i nie zachwyca wyglądem, Volkswagen Golf III należy do pewniaków, które nadal wybiera wiele osób.
VW Golf III premierę miał w sierpniu 1991 r., zaś na rynku pojawił się pod koniec roku. Choć miał zaokrągloną linię nadwozia i zmienione kształty reflektorów, nie wyparł się swego poprzednika, a styl Volkswagena został w nim utrzymany. Podobnie jest w środku. Uroda wnętrza zależy od poziomu wyposażenia – czym uboższa wersja, tym nudniej i bardziej szaro. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10616/vw-golf-iii-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Natomiast wszystko jest na swoim miejscu, ergonomicznie rozlokowane. Monotonię rekompensuje jakość zastosowanych materiałów i wykończenie – nawet po wielu latach intensywnej eksploatacji w aucie najczęściej nic nie trzeszczy, nie zgrzyta i nie płowieje.
Jak zwykle w tej klasie samochodów - z przodu jest wystarczająco dużo miejsca, ale z tyłu jest już ciaśniej, szczególnie dla trzech osób. Nie brakuje im natomiast miejsca nad głową. Bagażnik z 330- litrami pojemności jest foremny, z łatwym dostępem do wnętrza.
Zawieszenie Golfa to kolumny McPhersona z wahaczami poprzecznymi z przodu oraz belka skrętna z tyłu. Konstruktorzy uzyskali kompromis pomiędzy komfortem a sztywnością potrzebną do bezpiecznej jazdy. Na pierwszym miejscu postawiono właśnie właściwości jezdne.
Silniki
Wybór silników w Golfie III jest imponujący. Tym bardziej, że wprowadzając nowsze jednostki producent nie zawsze wycofywał poprzednie, w myśl powiedzenia „dla każdego coś miłego”. Najsłabszy silnik benzynowy ma pojemność 1,4 l i moc 60 KM. Zadowoli mało wymagających i najlepiej sprawdza się w jeździe miejskiej. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10616/vw-golf-iii-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Kolejny to 1,6 l/ 75 KM, który pojawił się w 1993 r., a w dwa lata później miał zwiększoną moc do 101 KM. Najbardziej optymalnym silnikiem jest 1,8 l z mocą 90 KM (jest także wersja 75 KM). Solidny, trwały, z dobrymi osiągami i zużyciem paliwa w granicach przyzwoitości.
Silniki dwulitrowe mają moc 116 i 150 KM. Dzięki nim można się poruszać dość szybko, ale trzeba się liczyć z sporym zużyciem paliwa. Golf ma jeszcze dwie jednostki sześciocylindrowe. Pierwsza o pojemności 2793 cmł i mocy 174 KM przy 5800 obr./min. rozpędzała auto do 100 km/h w 7,8 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 224 km/h, a średnie zużycie paliwa kształtowało się pomiędzy 9 a 12,5 l (według danych producenta). Drugi ma pojemność 2891 cmł i 190 KM. Prędkość maksymalna jest taka jak u poprzedniego, ale zużycie paliwa wzrasta do ponad 14 litrów na 100 km. Obydwie jednostki są mocno wysilone.
ZAPRASZAMY DO GALERII VOLKSWAGENA
W ofercie Golf III były także diesle. Wszystkie - wolnossące i turbo, o jednej pojemności 1,9 l, ale z różnymi mocami. Są to jednostki ekonomiczne, choć o osiągach można mówić dopiero przy nowocześniejszych turbodieslach.
Zaletą wszystkich silników jest duża trwałość z możliwościami przebiegu po kilkaset tysięcy kilometrów. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10616/vw-golf-iii-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- |
Do awarii związanych z jednostkami napędowymi należy zaliczyć wycieki oleju (najczęściej spod pokrywy zaworów i na uszczelniaczach wałka rozrządu), defekty pompy paliwa, układu chłodzenia. Mogą wystapić problemy z układem świec żarowych. Przy kupnie auta z jednostką sześciocylindrową koniecznie należy sprawdzić dokładnie silnik, czy aby nie został „zajeżdżony” podczas „sportowej” eksploatacji.
*Eksploatacja *
Golfów III na rynku jest dużo. Największa jednak wadą całej oferty to stan techniczny sprzedawanych samochodów. Sporo z nich jest mocno wyeksploatowanych, często z trudnym do ustalenia przebiegiem i „po przejściach blacharskich”. W większości też pochodzą one z rynku niemieckiego.
Pomimo importu od zachodniego sąsiada, wiele aut ma kiepskie wyposażenie standardowe. Brak poduszek, klimatyzacji, ABS, a w niektórych wersjach nawet wspomagania kierownicy.
ZAPRASZAMY DO GALERII VOLKSWAGENA
Wiele usterek Golfa wynika z zaawansowanego wieku i wyeksploatowania auta. Występują awarie zawieszenia (np. zużycie tulei metalowo-gumowych, sworzni wahaczy), alternatora, drobne usterki elektryki (np. dmuchawy, centralnego zamka, tylnej wycieraczki). | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10616/vw-golf-iii-4-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Bywają problemy z reflektorami, do których wnętrza dostaje się woda. Golf był dobrze zabezpieczony antykorozyjnie, jeżeli więc gdzieś koroduje, najprawdopodobniej były w nim dokonywane naprawy powypadkowe.
Kupując Golfa powinno się go dokładnie zdiagnozować. Wiele z tych aut miało naprawy blacharskie, a przy usuwaniu usterek stosowano używane części lub tanie zamienniki. Nie sprawdziwszy tego wszystkiego, nowy właściciel może mieć spore wydatki, zaś eksploatacja auta będzie raczej uciążliwością, a nie przyjemnością.
Jeżeli jednak trafimy na zadbany egzemplarz, to mimo upływu lat Golf III okaże się samochodem trwałym i tanim w eksploatacji.
Wady:
- ubogie wyposażenie tańszych wersji,
- mało efektowny wygląd modelu,
- sporo powypadkowych aut w ofercie.
Zalety:
- bogaty wybór jednostek napędowych,
- dobry standard wykończenia,
- dostępne tanie zamienniki części zamiennych.
*Ważniejsze daty z historii modelu *
1991 – premiera VW Golfa III w wersji hatchback trzy- i pieciodrzwiowy,
1992 – rodzina Golfa III powiększa się o sedana, czyli VW Vento,
1993 – w ofercie pojawiają się nowoczesne turbodiesle oraz wersja GTI,
1997 – zakończenie produkcji hatchbacków, premiera Golfa IV.
*Orientacyjne ceny wywoławcze wybranych wersji silnikowych (w tys. zł) **
| | 1992 | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| 1.4 | 6,9-8,7 | 7,5-10,7 | 7,3-12,5 | 10,5-12,6 | 9,2-13,4 | 11,5-17,0 |
| 1.6 | 6,9-11,0 | 8,9-12,9 | 9,7-13,7 | 10,8-13,9 | 12,8-14,9 | 12,9-21,0 |
| 1.8 | 7,2-16,0 | 7,9-12,0 | 9,9-14,9 | 11,5-15,5 | 11,9-16,8 | 12,2-18,9 |
| 2.0 | 9,5-10,2 | 9,5-12,4 | 9,2-13,4 | 10,9-15,5 | 11,9-17,9 | 16,5-19,9 |
| 1.9 D | 7,2-11,9 | 8,9-13,0 | 8,6-14,0 | 11,5-15,9 | 12,5-16,6 | 13,8-22,5 | * na podstawie ofert internetowych, bez wersji wyposażenia.
*Wybrane dane techniczne * *
| Silnik | 1.4 | 1.6 | 1.8 | 2.0 | 2.0 16V GTI | 1.9 D | 1.9 TDI |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| Pojemność skokowa (cmł) | 1390 | 1598 | 1781 | 1984 | 1984 | 1896 | 1896 |
| Moc (KM/obr./min.) | 60/4700 | 75/4800 | 90/5500 | 116/5400 | 150/6000 | 64/4400 | 90/4000 |
| Maks. mom. obr. (Nm/obr/min) | 116/3000 | 135/2800 | 145/2500 | 166/3200 | 180/4800 | 124/2000 | 202/1900 |
| Prędkość maks. (km/h) | 157 | 168 | 178 | 196 | 215 | 156 | 178 |
| Przyspieszenie 0-100 km (s) | 16,1 | 14,0 | 12,1 | 10,4 | 8,7 | 17,6 | 12,8 |
| Zużycie paliwa: wg EU (l/100 km) | 5/6,9/7,8 | 5,1/7/8,4 | 5,6/7,5/9,7 | 5,9/7,6/9,9 | 6,3/7,9/10,8 | 4,3/6,1/6,5 | 3,5/5,4/5,6 |
| Opony | 175/70 R13 | | 185/60 R14 | 185/60 R14; 205/50 VR15 | 205/50 VR15 | 175/70 R13 | 185/60 R14 |
| Zbiornik paliwa (l) | 55 | | | | | | |
| Objętość bagażnika (l) | 330/1150 | | | | | | |
| Rozstaw osi (cm) | 247,5 | | | | | | |
| Rozstaw kół przód/tył (cm) | 148/146 | 145/143,5 | 148/146 | | | | |
| Średnica zawracania (m) | 10,7 | | | | | | |
| Wymiary: dł./szer./wys. (cm) | 402/169,5/143 | 402/169,5/141 | 402/169,5/143 | | | | |
| Masa własna (kg) | 1000 | 1015 | 1135 | 1110 | 1165 | 1085 | 1120 |
| Masa całkowita (kg) | 1505 | 1525 | 1540 | 1610 | 1665 | 1595 | 1630 | * dane hatchback z 1996 r.
Autor: Jerzy Kozierkiewicz