Volkswagen Eos

None

Obraz

/ 15Na każdą pogodę

Obraz
© Marek Wieliński

Kabriolety fascynują, są obiektem marzeń, dają mnóstwo radości z jazdy, ale głównie w ciepłym, południowym klimacie. W naszej części Europy trudno o dobrą pogodę, a ilości wody, które spadają na nasze głowy są przytłaczające. Mając świadomość wad kabrioletu, inżynierowie zastanawiali się jak ją wyeliminować. EOS to rekreacyjne auto, dobre na każdą pogodę. Niestety, cena - jak na samochód, bazujący na podwoziu Golfa jest wysoka.

/ 15Na każdą pogodę

Obraz
© Marek Wieliński

Elastyczny dach w czasie jazdy z wysokimi prędkościami jest źródłem hałasu, mocno pogarsza aerodynamikę auta, do tego jest podatny na działania wandali. Wymyślono więc hardtop. Z najprzeróżniejszych materiałów: laminatów, aluminium, kompozytów. Po jego założeniu w aucie było ciepło i nie huczał wiatr, ale nie każdy hardtop mieścił się do bagażnika.

/ 15Na każdą pogodę

Obraz
© Marek Wieliński

Jeśli miał tylne słupki - trzeba go było zostawiać w garażu i mieć nadzieję, że sprawdzi się prognoza pogody. Rozwiązanie tych wszystkich problemów okazało się być genialne w swojej prostocie. Nadwozie typu coupe – cabrio łączy w sobie zalety sportowego samochodu z zamkniętym nadwoziem typu coupe, auta z hardtopem i klasycznego kabrioletu. Trzy w jednym.

/ 15Na każdą pogodę

Obraz
© Marek Wieliński

Niemieccy inżynierowie poszli w tym modelu o krok dalej i zamontowali podwójny dach. Mamy więc nie tylko coupe – cabriolet, ale również samochód ze szklanym, panoramicznym dachem, który można uchylać i częściowo otwierać. W jedną całość połączono wszystkie zalety różnych rodzajów samochodów rekreacyjnych.

/ 15Na każdą pogodę

Obraz
© Marek Wieliński

Jeden z najważniejszych parametrów dobrego kabrioletu to czas i sposób otwierania dachu. W tym przypadku - to proces całkowicie automatyczny. Nie musimy zwalniać żadnych blokad. Volkswagen EOS na otwarcie dachu potrzebuje 25 sekund. Dla porównania w konkurencyjnym Oplu Astrze Twin Top ta operacja trwa 32 sekundy, w Peugeocie 307 CC - 26 sekund, w Megane CC – 22 sekundy, a w Volvo C70 - 20 sekund.

/ 15Na każdą pogodę

Obraz
© Marek Wieliński

Kiedy dach już złożymy - okaże się, że bagażnik jest pojemniejszy, niż u konkurencji. Eos mieści w swoim „kufrze” 205 l, a konkurencyjne Renault Megane CC, tylko 190. Role się odwracają, gdy rozłożymy dach. Eos ma wówczas 380 litrów pojemności, ale Renault jest o całe 110 litrów lepsze.

/ 15Na każdą pogodę

Obraz
© Marek Wieliński

Ciekawie rozwiązano osłony przed wiatrem. Do dyspozycji mamy nie tylko tylną siatkę, chroniącą przed powstaniem niechcianego irokeza i przewianiem karku, ale również przedni wiatrołap. To znacznie podnosi komfort jazdy. Deska rozdzielcza - niestety, typowa dla aut z grupy Volkswagena. Praktyczna i nic ponadto. Na szczęście jest kilka drobnych stylistycznych niuansów, które czynią ją nieco ciekawszą.

/ 15Na każdą pogodę

Obraz
© Marek Wieliński

Podobnie jest na zewnątrz. Przód z dużą chromowaną obwódką przypomina Passata i Jettę. Reflektory trochę jak w Polo. Na szczęście z tyłu i z boku to już zupełnie inne auto.

/ 15Na każdą pogodę

Obraz
© Marek Wieliński

Chociaż Eos jest, podobnie jak samochody konkurencji - czteromiejscowy - trzeba pamiętać, że pasażerowie na tylnych siedzeniach nie zaznają zbyt wiele komfortu. Tylna kanapa jest wąska, oparcie prawie pionowe, po rozłożeniu dachu miejsca nad głową za mało i tylko dla nóg pozostaje niezbędne minimum. Oczywiście, jeśli kierowca i pasażer nie są zbyt wysocy. Co innego z przodu. Fotele znakomicie trzymają w zakrętach, do tego są bardzo wygodne i podgrzewane. Oczywiście za dopłatą. Dopłacać trzeba nawet za system audio i pokładowy komputer.

10 / 15Na każdą pogodę

Obraz
© Marek Wieliński

Pod maską dwulitrowy, 200-konny benzynowy silnik TFSI z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Dzięki niemu sprint do setki trwa 7,8 sekundy, prędkość maksymalna to 232 km/h, a jazda staje się prawdziwą przyjemnością. Jeszcze większą, gdy tak jak w tym przypadku do czynienia mamy ze skrzynią DSG. Podczas dynamicznej jazdy i częstych przyspieszeń średnie spalanie utrzymywało się na poziomie od 9 do 10 litrów na setkę. Opel Astra TwinTop z takim samym silnikiem jest o pół sekundy wolniejsza i pali prawie pół litra więcej.

11 / 15Na każdą pogodę

Obraz
© Marek Wieliński

Najwięcej radości dostarcza jazda krętymi drogami. Dobrze sprawdzają się wówczas: twarde zawieszenie, bazujące na rozwiązaniach z Passata, mocny turbodoładowany silnik i szybka, dwusprzęgłowa skrzynia DSG, która przekazuje moc do kół bez strat i szarpnięć. Problemem jest mała sztywność nadwozia. Wyraźnie odczuwamy to zwłaszcza na nierównej nawierzchni. Objawy te częściowo ustępują po zamknięciu dachu.

12 / 15Na każdą pogodę

Obraz
© Marek Wieliński

Pozbawiona rozbudowanego systemu audio, ksenonowych świateł i wielu innych wygodnych dodatków wersja podstawowa z silnikiem 1.4 TSI o mocy 122 KM kosztuje 97 290 zł.

13 / 15Na każdą pogodę

Obraz
© Marek Wieliński

EOS to rekreacyjne auto, dobre na każdą pogodę. Niestety, kwota, jaką trzeba wydać na samochód na podwoziu Golfa – naprawdę wysoka – za ten egzemplarz: ponad 130 tys. zł, ale... taka jest cena marzeń.

14 / 15Na każdą pogodę

Obraz
© Marek Wieliński

W Volkswagenie dopłacać trzeba nie tylko za nawigację, ale nawet system audio i pokładowy komputer.

15 / 15Na każdą pogodę

Obraz
© Marek Wieliński

Najwięcej radości dostarcza jazda krętymi drogami. Dobrze sprawdzają się wówczas: twarde zawieszenie, bazujące na rozwiązaniach z Passata, mocny turbodoładowany silnik i szybka, dwusprzęgłowa skrzynia DSG, która przekazuje moc do kół bez strat i szarpnięć.

Wybrane dla Ciebie
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro