Używany? Tylko z internetu
Niezmiennie od kilku już lat, rekordy popularności wśród Internautów poszukujących samochodu na rynku wtórnym bije Volkswagen, którego dotyczyło w pierwszym półroczu tego roku blisko 3 mln wyszukań przez użytkowników serwisu otoMoto.pl. Zarówno pod względem liczby zamieszczanych ogłoszeń sprzedaży, jak wysyłanych zapytań do bazy ofert, prym wiodą trzy flagowe modele niemieckiego producenta - Golf, Passat i Polo.
- Volkswageny, a w szczególności Golf i Passat, należą do liderów sprzedaży na rynku aut nowych w swoich segmentach na kontynencie europejskim, nie dziwi zatem ich duża podaż na rynku wtórnym - mówi Wojciech Traczyk, redaktor naczelny serwisu mojeauto.pl, należącego do serwisów motoryzacyjnych Grupy Allegro.
- Polacy, szukając dla siebie auta używanego, przeszukują niemal wszystkie kraje Europy, stąd bardzo często trafiają na oba najbardziej popularne Volkswageny. Oczywiście, to nie jedyny powód fenomenu Golfa i Passata. Od wielu lat oba modele posiadają bardzo dużą renomę wśród polskich kierowców, jako auta wysoce niezawodne i to bez względu na rok produkcji czy przebieg. Niska awaryjność, połączona z dużą dostępnością części zamiennych, oryginalnych i tzw. zamienników, powodują, że ich koszty eksploatacji są stosunkowo niskie. A dodatkowo, przy starszych rocznikowo egzemplarzach, których nie trzeba podłączać do specjalistycznych urządzeń, samemu można dokonywać mniej skomplikowanych napraw - dodaje Traczyk.
Wśród internautów dużą popularnością cieszyło się również Audi. Najczęściej wyszukiwanym autem znalazły się aż trzy należące do tej niemieckiej marki modele - A4, A6 i A3. Swoją popularność, używane modele Audi w dużej mierze zawdzięczają popularności Volkswagenów. W końcu obie te marki należą do tego jednego koncernu, a tym samym zbudowane są w większości na bazie tych samych podzespołów. Wielu posiadaczy Volkswagenów, chcących przesiąść się na lepszy model, stawia właśnie w pierwszej kolejności na modele marki Audi. Za nieznacznie większe pieniądze, dostaną oni znacznie wyższy komfort, jakość wykonania, a także bogatsze wyposażenie. Dlatego nie ma się też co dziwić, że wiele osób zdecydowanie woli kilkuletnie auta z wyższej półki, niż nowe, prosto z salonu, auta z
niższych klas i słabiej wyposażone.
Nie od dzisiaj wiadomo, że Polacy kochają niemieckie samochody. Fakt ten potwierdzają dane opublikowane przez serwis otoMoto.pl, pokazujące jakie samochody cieszą się największą liczbą wyszukań. W pierwszej dziesiątce najpopularniejszych modeli aż 9 to marki zza naszej zachodniej granicy. Oprócz samochodów VW i Audi, na rynku wtórnym bardzo często szukano odwiecznego rywala Golfa, czyli Opla Astry.
Jeśli chodzi o BMW, nie zaskakuje pozycja serii 3 w pierwszej dziesiątce - to również bardzo lubiane i cenione przez Polaków auto. Niespodzianką jest jednak obecność w zestawieniu modelu X5 - jako jedynego przedstawiciela segmentu luksusowych terenówek. Samochód ten uplasował się wyżej nie tylko od popularnej "trójki", ale też Audi A3 i Skody Octavii. Ta ostatnia od lat jest liderem w Polsce, jeśli chodzi o sprzedaż na rynku samochodów nowych, jednak w tym zestawieniu pojawiła się dopiero na 8. miejscu.
10 najczęściej wyszukiwanych modeli samochodów w I półroczu 2011 roku
- Volkswagen Golf
- Volkswagen Passat
- Audi A4
- Volkswagen Polo
- Opel Astra
- Audi A6
- BMW X5
- Skoda Octavia
- BMW 320
- Audi A3
Porównując pierwsze półrocze 2010 i 2011 roku, pięć najczęściej wystawianych na sprzedaż marek pozostała bez zmian - oprócz Volkswagena, najchętniej sprzedawane na stronach otoMoto.pl były Opel, Ford, Renault i Audi. W tym samym czasie, serwis otoMoto.pl odnotował duży spadek w rankingu Fiata, który w zeszłym roku uplasował się na 6 miejscu, a w tym spadł na ostatnią pozycję top 10 najczęściej wystawianych na sprzedaż marek. Z rankingu wypadła Toyota, a na 7 miejscu w zestawieniu pojawiła się nieobecna w zeszłym roku w pierwszej dziesiątce Skoda.
Octavia i Fabia znalazły się również w zestawieniu 10 najczęściej oferowanych na sprzedaż modeli. Czołowa trójka sprzedawanych w I połowie 2011 roku modeli również nie uległa zmianie w stosunku do I półrocza 2010 roku. Na czele wciąż utrzymuje się Opel Astra (3 pozycja), ale Opel Vectra odnotował mocny spadek – z 4 na 8 miejsce. Z zestawienia wypadł zupełnie Opel Corsa.
Spośród modeli aut najchętniej wystawianych w serwisie w I półroczu bieżącego roku, najmłodsza była Skoda Octavia. Najczęściej sprzedawane roczniki to 2006 i 2007 – średnia cena ofertowa wyprodukowanych w tych latach modeli to odpowiednio 32 tys. zł i 36,7 tys. zł.
Według doniesień Samar, średni wiek samochodu jeżdżącego po polskich drogach to 14 lat. Dane serwisu otoMoto.pl nie wskazują, aby coś miałoby się w tej kwestii zmienić - w I połowie 2011 roku, na rynku wtórnym odnotowano największą podaż samochodów wyprodukowanych w latach 1998-2002.
Najczęściej szukamy samochodów z silnikami o pojemności 1,9 i 2,0 litra. Zdecydowanie więcej pojawia się zapytań o diesle - były one wyszukiwane dwa razy częściej, niż silniki benzynowe.
- Pojemność silnika w przedziale do dwóch litrów jest najczęściej wyborem kompromisowym, pozwalającym na zredukowanie kosztów użytkowania auta - komentuje Marcin Świć, dyrektor serwisów motoryzacyjnych Grupy Allegro. - Moce uzyskiwane przez takie motory umożliwiają stosunkowo komfortową podróż i przyzwoite osiągi, przy zużyciu rozsądnych ilości paliwa. Na taki wybór wpływa z pewnością również fakt, że przy silniku o pojemności większej niż dwóch litrów wzrasta koszt ubezpieczenia samochodu. Kupując kilkunastoletni samochód trzeba także brać pod uwagę możliwość jego serwisowania i napraw. Dlatego rolę przy decyzji o wyborze wielkości silnika będzie odgrywać także dostępność i koszt części zapasowych. Im popularniejsze silniki, tym koszt części zamiennych będzie niższy, a ich dostępność większa.
* NAJTAŃSZE BMW NA RYNKU * lop/mw/mw