Używane z automatem - jak uniknąć problemów?
Coraz większe zainteresowanie kierowców używanymi samochodami z automatyczną skrzynią biegów. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem auta wyposażonego w ten element.
Zakup samochodu z automatem
Kierowcy coraz częściej biorą pod uwagę zakup używanego auta z automatyczną skrzynią biegów. Według statystyk jednego z największych dealerów samochodów używanych Aaa Auto, w tym roku w Polsce i krajach Europy Środkowej sprzedano o 20 proc. więcej pojazdów z automatyczną skrzynią, niż w 2015 roku.
Automatyczne skrzynie biegów są droższe w naprawie niż przekładnie manualne, dlatego dlatego zanim zdecydujemy się na zakup auta z taką skrzynią, zawsze należy ją sprawdzić. Istnieją pewne wczesne oznaki, które mogą wskazywać na potencjalną awarię automatycznej skrzyni biegów:
Zapach spalenizny - może być spowodowany przegrzaniem oleju przekładniowego. Jeśli poziom oleju jest niski, przepracowany lub złej jakości, to nie będzie spełniał swojego zadania m.in. w przekazywaniu momentu obrotowego. Jeśli nie zajmiemy się tym problemem, może dojść do nieodwracalnej szkody.
Poślizg sprzęgła
Choć jest to bardziej powszechny problem w samochodach z manualną skrzynią biegów, to może występować także w przypadku skrzyń automatycznych. Identyfikacja problemu nie jest trudna: jeżeli silnik zwiększa obroty i hałasuje, ale samochód nie przyspiesza, jest to spowodowane prawdopodobnie ślizganiem się sprzęgła.
Wyciek oleju
Olej przekładniowy nie jest konsumowany przez przekładnię, więc powinien pozostawać relatywnie na stałym poziomie. Jeśli jego poziom obniża się drastycznie, to najprawdopodobniej olej wycieka, co może doprowadzić w niedługim czasie do znacznie poważniejszych problemów w przekładni.
Skrzynia szarpie lub nie zmienia biegów
Automatyczna skrzynia biegów szarpie lub nie wybiera biegów - zmiana biegów powinna być płynna. Jeśli zauważymy wstrząsy, albo zbyt gwałtowną zmianę biegu, jest prawdopodobne, że przekładnia ulegnie awarii. Podobnie, jeśli auto nie odpowiada na zmianę dźwigni biegów w kierunku parkowania lub jazdy wstecz, należy koniecznie sprawdzić skrzynię u mechanika.
Kontrolka silnika
Świeci się kontrolka silnika - tylko mechanik posiadający narzędzia diagnostyczne będzie w stanie sprawdzić powód zapalenia się kontrolki. Sami, podczas jazdy testowej, nie zidentyfikujemy potencjalnej awarii.
Na rynku aut używanych dominują cztery typy skrzyń automatycznych - tradycyjne automaty ze sprzęgłem hydrokinetycznym i wyczuwalnym opóźnieniem podczas przełączania biegów, skrzynie bezstopniowe, w których silnik wchodzi na wysokie obroty i utrzymuje je do chwili uzyskania oczekiwanej prędkości jazdy, skrzynie dwusprzęgłowe przekazujące moment obrotowy praktycznie bez strat oraz skrzynie mechaniczne z automatycznym sterowaniem, które są raczej wolne i czasem zacinają się.
Źródło: AAA Auto, opracowanie: Jakub Tujaka