Ustaw zagłówek!
*Podczas wypadku drogowego siła bezwładności najpierw pcha jadącego samochodem do przodu, a następnie jego ciało zostaje gwałtownie odrzucone do tyłu. Zagłówek jest wówczas jedyną ochroną dla odcinka szyjnego kręgosłupa przed licznymi, często bardzo poważnymi urazami. *
Według brytyjskich danych firm BBC/Thatcham Research Centre prawie trzy czwarte kierowców nie reguluje ustawienia zagłówków bagatelizując ich rolę lub po prostu nie wiedząc jak prawidłowo je wyregulować. Tymczasem zagłówki powinny być ustawione na takiej wysokości, aby kierowca i pasażerowie środkiem potylicy mogli dotknąć środka zagłówka. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9863/zaglowek-b.jpeg',500,446) ) |
| --- | Niewłaściwe jest ustawienie zagłówka powyżej lub poniżej środka głowy, bo wtedy nie spełnia on swojej roli, czyli nie stabilizuje głowy w przypadku kolizji.
Kobiety są dwa razy bardziej narażone na ryzyko urazów odcinka szyjnego kręgosłupa podczas zderzeń, ponieważ prowadząc samochód zazwyczaj bardziej pochylają się nad kierownicą, oddalając głowę od zagłówka. Nawet podczas drobnej stłuczki głowa gwałtownie pochyla się do przodu i uszkadzają się tylne wiązadła kręgosłupa, a następnie, jeśli nie ma zagłówka lub jest nieprawidłowo ustawiony, przy ruchu głowy do tyłu mogą zerwać się wiązadła przednie – mówi chirurg, ortopeda, Andrzej Staromłyński – Prowadzi to do niestabilności kręgosłupa, a w konsekwencji do dyskopatii i zmian zwyrodnieniowych. Podczas silniejszych zderzeń może dojść do paraliżu rąk i nóg, a nawet śmierci.
Zagłówki, tak jak pasy bezpieczeństwa czy poduszka powietrzna, to element bezpieczeństwa biernego. Są one obowiązkowym elementem wyposażenia samochodu.
_ Źródło: Szkoła Jazdy Renault _
Autor: (c)