Nie przegrzej silnika
Silnik spalinowy, jak sama nazwa wskazuje, pracuje, spalając mieszankę paliwowo-powietrzną. Wytwarza się przy tym wysoka temperatura, co w połączeniu z upałem panującym na zewnątrz może doprowadzić do przegrzania silnika. Jak temu zapobiec?
Jeśli nie skontrolowaliśmy własności płynu chłodniczego przed zimą, zróbmy to przed letnim wyjazdem. Szczególnie jeśli jego ubytek zdarzało się nam uzupełniać wodą. Dlaczego to takie ważne? Temperatura wrzenia dobrego płynu chłodniczego to ok. 125 stopni Celsjusza. To daje nam zapas bezpieczeństwa w stosunku do układu, w którym stosowana jest woda lub płyn z jej domieszką.
Badanie możemy wykonać sami, wystarczy wyposażyć się w prosty tester. Kosztujący 20-30 zł glikometr zbudowany jest ze wskaźnika, pompki i rurki. Tę ostatnią zanurza się w zbiorniku wyrównawczym - przy zimnym, niepracującym silniku - i nabiera się odrobinę płynu. Tester wskazuje temperaturę zamarzania i wrzenia cieczy.