Unijny ekowyścig. Kto wygrywa, kto przegrywa?

Bruksela wypowiedziała wojnę dwutlenkowi węgla. Także, a może przede wszystkim, temu produkowanemu przez samochody. Aby sprostać unijnym wymogom, koncerny od kilku lat stopniowo wprowadzają do oferty hybrydy, plug-iny i modele w pełni elektryczne. Kto jest największym wygranym w tej batalii?

Obraz
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons CC BY
Robert Lubański

Sytuacja nie jest łatwa, a za chwilę może być jeszcze trudniejsza. Kilka tygodni temu Europejska Agencja ds. Środowiska poinformowała, że w latach 2017 i 2018 średnia emisja CO2 dla nowych samochodów wprowadzonych na europejski rynek wzrosła, zamiast spaść. To pierwsza taka sytuacja w historii. Ma to związek głównie z odwrotem kierowców od diesla – jego udział w rynku skurczył się w ciągu zaledwie kilku lat z 55 do nieco ponad 30 proc. I ciągle spada.

To bardzo złe wiadomości w świetle tego, co nastąpi w przyszłym roku – od 1 stycznia 2020 r. nowe samochody nie będą mogły emitować więcej niż 95 g dwutlenku węgla na kilometr. A to aż o 35 g mniej niż obecna norma i 25 g mniej niż średnia, jaką wszystkim koncernom udało się uzyskać w roku 2018.

Tesla model 3 wypadek
© Materiały prasowe | Tesla

Nic dziwnego, że od dłuższego czasu koncerny pilnie pracują nad nowymi, ekologicznymi modelami i napędami. W statystykach już widać, że przynosi to efekty. Z raportów stowarzyszenia ACEA, badającego rynek motoryzacyjny wynika, że w pierwszym kwartale tego roku samochody z napędami alternatywnymi (hybrydy, plug-iny i elektryki) miały już 8,5-proc. udział w całym europejskim rynku, podczas gdy jeszcze dekadę temu wynosił on zaledwie 1 proc.

Tylko w trzech pierwszych miesiącach tego roku sprzedaż ekomodeli poszła w górę o 25 proc., podczas gdy cały rynek zaliczył w tym czasie kilkuprocentowy spadek. Kto najbardziej zyskuje na tej małej moto-rewolucji?

Ze statystyk ACEA wynika , że w pierwszym kwartale tego roku w krajach UE i EFTA sprzedano 83,7 tys. aut w pełni elektrycznych (EV) – to wynik aż o 87,5 proc. lepszy niż rok wcześniej. Największym beneficjentem tego wzrostu okazała się… Tesla, ale zawdzięcza to głównie Norwegii, której rząd mocno dotuje elektryki. Na drugim miejscu w rankingu znalazło się Renault, głównie dzięki modelowi Zoe.

Renault Zoe
© Materiały prasowe | Renault

Co ciekawe, za przegranych uznać można producentów, którzy "poszli" w hybrydy plug-in (PHEV). Choć od kilku lat w tego typu wozy mocno inwestowały lub nadal inwestują duże i uznane marki, jak choćby BMW, Audi, Mercedes czy Volkswagen, to ich sprzedaż spada. W pierwszym kwartale tego roku sprzedało się w Europie 43,2 tyś. PHEV-ów, czyli 4,5 proc. mniej niż rok wcześniej.

Zdaniem ekspertów ma to związek z tym, że plug-iny mają bardzo mały zasięg na bateriach, ale jednocześnie odziedziczyły po elektrykach wadę, jaką jest duża masa. A przez to są mało ekonomiczne, gdy akumulatory się rozładują. No i są droższe od tradycyjnych hybryd i tylko nieznacznie tańsze od 100-proc. elektryków. Z racji na mały popyt trudno też wskazać jednoznacznego zwycięzcę w tej kategorii wśród marek, ale majwięcej egzemplarzy sprzedało... Mitsubishi, głównie Outlanderów PHEV. Na kolejnych miejscach są Mini z Coutrymanem plug-in i Kia Niro PHEV.

Obraz
© Autokult.pl | Mateusz Żuchowski

Jeżeli chodzi o klasyczne hybrydy (HEV) to tutaj mamy do czynienia ze wzrostem o imponujące 41 proc. rok do roku – w pierwszym kwartale tego roku w krajach UE+EFTA sprzedało się prawie 127 tys. takich wozów. Jednocześnie wykroiły już dla siebie 4,6 proc. całego europejskiego rynku.

Natomiast bezsprzecznymi "zwycięzcami" są w tym wypadku Toyota i Lexus – z analiz firmy Jato wynika, że w pierwszym półroczu marki te kontrolowały aż 72 proc. hybrydowej części rynku. To efekt tego, że mają największe doświadczenie w produkcji hybryd. I jednocześnie najbogatszą ofertę. W przypadku Lexusa każdy z 10 oficjalnie dostępnych modeli może być wyposażony w napęd elektryczno-spalinowy, albo ma go seryjnie (np. CT 200h i ES 300h).

Obraz
© Materiały prasowe | Lexus

To dzięki temu Japończycy będą prawdopodobnie mieli najmniejszy problem ze spełnieniem nowych unijnych norm dotyczących emisji dwutlenku węgla. Już w ubiegłym roku średnia dla ich floty wynosiła 101,3 g CO2/km, czyli aż 17 g mniej niż średnia dla całej branży.

Trudno podejrzewać Toyotę o to, że już w 1998 r., gdy wprowadzała na rynek Priusa, przeczuwała z niemal 20-letnim wyprzedzeniem wydarzenia takie, jak afera dieselgate (co doprowadziło do złamania sprzedaży diesli) czy wprowadzenie restrykcyjnych norm dotyczących emisji CO2.

Obraz
© Autokult.pl | Błażej Żuławski

Niewątpliwie jednak jej doświadczenie w produkcji hybryd zaczęło właśnie owocować. Nie przesądza to oczywiście o tym, że w eko-wyścigu Japończycy już zawsze będą na pierwszym miejscu. Inne koncerny będą robiły wszystko, by szybko nadrobić stracony dystans. Głównie dlatego, że nie mają innego wyboru. Pozostaje pytanie czy Toyota i Lexus dadzą się dogonić?

Wybrane dla Ciebie
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇