Unijne plany dyskryminują motocyklistów. FEMA chce współpracy między producentami

Federacja europejskich związków motocyklowych (FEMA) zwraca uwagę, że unijne plany dotyczące poprawy poziomu bezpieczeństwa na europejskich drogach mogą okazać się niekorzystne dla użytkowników jednośladów. By zapobiec dyskryminacji, konieczna jest współpraca pomiędzy producentami aut i motocykli.

Yamaha R125Yamaha R125
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Aleksander Ruciński

Unia Europejska sukcesywnie dąży do poprawy poziomu bezpieczeństwa na drogach. Celem tzw. "wizji zero" jest zredukowanie dotychczasowej liczby wypadków i ofiar śmiertelnych o połowę jeszcze przez 2030 rokiem. Docelowo, w 2050 roku liczba poszkodowanych w wypadkach drogowych ma wynosić zero. Plan jest ambitny, ale - według niektórych - nie bierze pod uwagę wszystkich uczestników ruchu.

Jednym z założeń przedstawionych w "wizji zero" jest rozbudowa poboczy i zwiększenie liczby barier opartych głównie na konstrukcji linowej. Przedstawiciele FEMA twierdzą, że owszem, są to rozwiązania korzystne dla samochodów, lecz jednocześnie mogące wyrządzić wiele szkody motocyklistom.


Co więcej, to właśnie samochody są coraz lepiej wyposażane w elementy z zakresu bezpieczeństwa, a także systemy pozwalające na szybkie, automatyczne wezwanie służb ratunkowych. Według FEMA może się to przyczyniać do powstania jeszcze większych nierówności w poziomie bezpieczeństwa pomiędzy różnymi pojazdami.


W związku z tym przedstawiciele FEMA apelują do władz o tworzenie poboczy wolnych od przeszkód terenowych, czy tym bardziej barier linowych, a także o wprowadzenie wymogów pozwalających zwiększyć bezpieczeństwo użytkowników jednośladów.


Mowa m.in. o systemach ostrzegających o nadjeżdżającym motocyklu, asystentach skrętu w lewo czy ostrzeżeniu o ryzyku zderzenia czołowego, które miałyby być obowiązkowo montowane w samochodach. Według FEMA "wizja zero" powinna uwzględniać współistnienie motocyklistów i kierowców samochodów, i przewidywać również skutki kolizji z ich udziałem.


Plan na przyszłość zakłada wypracowanie standardów komunikacji pomiędzy dwoma odłamami branży, co - miejmy nadzieję - zaowocuje poprawą bezpieczeństwa nas wszystkich.

Wybrane dla Ciebie
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany