Unia chce nowego obowiązku. W Polsce jest od dawna

Parlament Europejski chce, aby wszystkie jednoślady przechodziły badania techniczne jak samochody. W Polsce prawo już jest jednym z bardziej restrykcyjnych na Starym Kontynencie. Warto jednak pamiętać, że jest inne dla motocykli i motorowerów.

badanie techniczneBadanie techniczne motocykla jest w Polsce obowiązkowe.
Źródło zdjęć: © Getty Images | dreamnikon
Szymon Jasina

Niedawno Federacja Europejskich Związków Motocyklowych proponowała poluzowanie przepisów związanych z badaniami technicznymi jednośladów. Tłumaczono, że zaledwie 1 proc. wypadków jest spowodowany problemami technicznymi, właściciele motocykli dbają o swoje maszyny w dużo większym stopniu niż kierowcy samochodów, a często korzystają z nich dużo mniej. Zwracano też uwagę, że w niektórych miejscach Europy dla jednośladów wizyta na stacji kontroli pojazdów wiąże się z dłuższą podróżą.

Teraz wiemy, że nie tylko motocykle nie zostaną odgórnie zwolnione z obowiązku przeglądów, a nawet jest szansa na coś odwrotnego – wprowadzenie takiego nakazu nawet w krajach, w których on aktualnie nie obowiązuje. Plan minimum, jaki Parlament Europejski przedstawił Komisji Europejskiej, to obowiązkowe badania techniczne we wszystkich krajach UE dla motocykli z silnikami większymi niż 125 cm3. Choć zalecane ma być też wprowadzenie nakazu dla tych mniejszych jednośladów.

Przy tym pojawiło się rozwiązanie problemu sporych odległości, jakie czasem właściciele motorowerów muszą pokonać do najbliższej stacji kontroli pojazdów. Chodzi o zagwarantowanie takim pojazdom wykonania badania bez potrzeby dalekiej wyprawy.

Jak sytuacja wygląda w Polsce? U nas prawo należy do bardziej restrykcyjnych w Europie. W przypadku motocykli obowiązek związany z badaniami technicznymi jest identyczny jak dla samochodów. Oznacza to, że nowy pojazd musi odbyć taki przegląd 3 lata po pierwszej rejestracji, później po 2 kolejnych latach, a następnie co roku. Nieco lżej traktowane są motorowery (pojazdy dwu- lub trójkołowe z silnikami do 50 cm3 i o mocy do 4 kW, czyli 5,4 KM). Ich właściciele pierwsze badanie techniczne wykonują 3 lata po pierwszej rejestracji, a każde następne co 2 lata. Jednak obowiązek ten istnieje.

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy