Trwa ładowanie...

Unia chce nowego obowiązku. W Polsce jest od dawna

Parlament Europejski chce, aby wszystkie jednoślady przechodziły badania techniczne jak samochody. W Polsce prawo już jest jednym z bardziej restrykcyjnych na Starym Kontynencie. Warto jednak pamiętać, że jest inne dla motocykli i motorowerów.

Badanie techniczne motocykla jest w Polsce obowiązkowe.Badanie techniczne motocykla jest w Polsce obowiązkowe.Źródło: Getty Images, fot: dreamnikon
d1fyoc7
d1fyoc7

Niedawno Federacja Europejskich Związków Motocyklowych proponowała poluzowanie przepisów związanych z badaniami technicznymi jednośladów. Tłumaczono, że zaledwie 1 proc. wypadków jest spowodowany problemami technicznymi, właściciele motocykli dbają o swoje maszyny w dużo większym stopniu niż kierowcy samochodów, a często korzystają z nich dużo mniej. Zwracano też uwagę, że w niektórych miejscach Europy dla jednośladów wizyta na stacji kontroli pojazdów wiąże się z dłuższą podróżą.

Teraz wiemy, że nie tylko motocykle nie zostaną odgórnie zwolnione z obowiązku przeglądów, a nawet jest szansa na coś odwrotnego – wprowadzenie takiego nakazu nawet w krajach, w których on aktualnie nie obowiązuje. Plan minimum, jaki Parlament Europejski przedstawił Komisji Europejskiej, to obowiązkowe badania techniczne we wszystkich krajach UE dla motocykli z silnikami większymi niż 125 cm3. Choć zalecane ma być też wprowadzenie nakazu dla tych mniejszych jednośladów.

Przy tym pojawiło się rozwiązanie problemu sporych odległości, jakie czasem właściciele motorowerów muszą pokonać do najbliższej stacji kontroli pojazdów. Chodzi o zagwarantowanie takim pojazdom wykonania badania bez potrzeby dalekiej wyprawy.

Jak sytuacja wygląda w Polsce? U nas prawo należy do bardziej restrykcyjnych w Europie. W przypadku motocykli obowiązek związany z badaniami technicznymi jest identyczny jak dla samochodów. Oznacza to, że nowy pojazd musi odbyć taki przegląd 3 lata po pierwszej rejestracji, później po 2 kolejnych latach, a następnie co roku. Nieco lżej traktowane są motorowery (pojazdy dwu- lub trójkołowe z silnikami do 50 cm3 i o mocy do 4 kW, czyli 5,4 KM). Ich właściciele pierwsze badanie techniczne wykonują 3 lata po pierwszej rejestracji, a każde następne co 2 lata. Jednak obowiązek ten istnieje.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d1fyoc7
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1fyoc7
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj