| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9359/saab-biopower-hybryd-01.jpeg',550,412) ) |
| --- | Dbałość o ekologię, jak i oszczędność każe poszukiwać inżynierom coraz to nowych rozwiązań. Nie rozstrzygając, które z nich jest najlepsze, Saab postanowił posłużyć się dwoma naraz. Skonstruował otóż samochód hybrydowy, którego silnik spalinowy spala czysty bioetanol!
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9359/saab-biopower-hybryd-02.jpeg',550,412) ) |
| --- | Szwedzki producent sprzedaje już mniej wyczynowe modele napędzane bioetanolem. Produkowany od roku Saab 9-5 2.0t BioPower o mocy 180 KM stanowi aż 70% wszystkich sprzedawanych w Szwecji wersji modelu 9-5. Sprzewdawane w pubicznej ofercie Saaby spalają jednak Bioetanol, który w 85% składa się z alkoholu produkowanego z surowców odnawialnych, a w 15% z benzynu. Prezentowany zaś właśnie studyjny model hybrydowy spala w trybie spalinowym czysty spirytus, a więc paliwo nie mając absolutnie nic wspólnego z ropą naftową. W Szwecji bioetanol (liczba oktanowa 100) produkuje się z odpadów leśnych, a w USA z kukurydzy. Wprawdzie podczas spalania alkoholu wydziela się dwutlenek węgla, ale podczas spalania bioetanolu wydziela się go mniej, niż absorbują rośliny wykorzystane do produkcji tego paliwa. Podchodząc więc do zagadnienia w kategoriach bilansu ekologicznego, per saldo bioetanol nie przyczynia się do powstawania dwutlenku węgla.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9359/saab-biopower-hybryd-03.jpeg',550,412) ) |
| --- | Saab BioPower to radośc nie tylko dla ekologów. Samochód wyposażony jest w silnik spalinowy o mocy maksymalnej 260 KM i dwa silniki elektryczne o mocy 72 KM. Jednak nie moc, a moment obrotowy decyduje o dynamice, a silniki elektryczne charakteryzują się bardzo wysokim jego poziomem. Przy niskich prędkościach elektryczna jedna jednostka napędowa może momentami wytwarzać aż 666 Nm dodatkowego momentu obrotowego, a drugo jeszcze 120 Nm! Nic też dziwnego, że hybrydowy Saab, który w momentach największego zapotrzebowania na moc uruchamia oba silniki, jest w stanie przyspieszać od 0 do 100 km/h w czasie zaledwie 6,9 zamiast 8,8 sekundy, jak to jest w stanie zrobić Saab z silnikiem spalinowym o mocy 260 KM. Saab Biopower wyposażony jest w napęd na cztery koła, przy czym na koła przednie przenoszona jest moc silnika spalinowego i słabszego silnika elektrycznego. Drugi, silniejszy silnik elektryczny pracuje na potrzeby kól tylnych.
Hybrydowy pojazd koncepcyjny Saab BioPower to pierwszy wspólny projekt działu Badań i Rozwoju General Motors i rządu szwedzkiego. W przyszłym roku GM wprowadzi na rynek amerykański „pełnowymiarowe” - wedle standardów amerykańskich - pojazdy z segmentu SUV: Chevrolet Tahoe i GMC Yukon. Auta hybrydowe spalające wyłącznie alkohol (a nie paliwa ropopochodne) są w stanie zaspokoić oczekiwania ekologów, oraz... prezydenta USA, który domaga się od koncernów motoryzacyjnych, by uniezależniły motoryzacje od ropy naftowej.