Odporny na miny tur, produkowany przez spółkę AMZ, ma szansę na zamówienia armii, bo wojsko potrzebuje 120 pancerek - podaje Rzeczpospolita.Jak podaje Rzeczpospolita, MON w ekspresowym tempie musi kupić wozy patrolowe lepiej chroniące żołnierzy na misjach. Pierwszych 40 pojazdów trafi do armii bez przetargu. - Chcemy przyspieszyć dostawy ze względu na pilne potrzeby operacyjne. Reszta zostanie zakontraktowana po konkursie, a wśród wymagań będą inwestycje offsetowe - potwierdza Robert Rochowicz, rzecznik MON. Szacuje się, że wartość całego zamówienia przekroczy 100 mln zł.
Wojsko właśnie zaprosiło czterech producentów wyspecjalizowanych pojazdów do udziału w przedsięwzięciu. Wśród adresatów znalazła się szwajcarska firma Mowag, producent pancerki Eagle IV, południowoafrykański oddział BAE Systems, który robi pojazdy RG-32, włoskie Iveco produkujące rozpowszechnione w armiach NATO samochody LMV. W tym gronie jest też polska prywatna spółka AMZ Kutno. W firmie powstała własna konstrukcja opancerzonego wozu patrolowego Tur. Samochód testowy przejechał już 40 tys. kilometrów i pomyślnie przeszedł próby balistyczne. - Spełniamy wyższe standardy NATO w dziedzinie odporności na przestrzelenia i odłamki - zapewnia Jarosław Stachowski, prezes AMZ Kutno. Firma chwali się też, że wóz chroni załogę przed eksplozją sześciokilogramowej miny pod dnem pojazdu. Prezes Stachowski zapewnia, że pancerka z Kutna jest już gotowa do resortowych prób, które poprzedzą wybór pojazdu dla armii.
DANE TECHNICZNE
PRZEZNACZENIE POJAZDU:
przystosowany do przewozu 5 żołnierzy wraz ekwipunkiem i wyposażeniem w rejon o zagrożeniu wojennym, wykorzystywany do realizacji zadań porządkowo / interwencyjnych (patrolowych).
SPECYFIKACJA TECHNICZNA POJAZDU:
SILNIK: Iveco Aifo 4-cylindrowy, 16 zaworów (4 na cylinder), z turbodoładowaniem i chłodnicą powietrza doładowującego, układ Common Rail,
Pojemność skokowa: 2998 cm3
Moc maksymalna: 122 kW (166 KM)
Skrzynia biegów: 6-biegowa zsynchronizowana + bieg wsteczny
Stały napęd na 4 koła
Sprzęgło: Hydrauliczne, suche, jednotarczowe
Przekładnia redukcyjna oraz skrzynia rozdzielcza umożliwiająca wykorzystanie łącznie 24 przełożeń : 12 do jazdy po drogach utwardzonych oraz 12 do jazdy terenowej
Zbiornik paliwa: pojemność 220 litrów.
OCHRONA BALISTYCZNA POJAZDU:
zapewnia załodze ochronę przed pociskami przeciwpancernymi kalibru 7,62x39 API BZ (poziom 2 wg STANAG 4569),
7,62x54R B32 API oraz ochronę przed skutkami wybuchu ładunku TNT o masie 6kg, centralnie pod pojazdem (poziom 2a wg STANAG 4569).
Silnik opancerzony płytami bocznymi w klasie FB6.
Dopuszczalna Masa całkowita - 6200 kg.
Ładowność - 1 000 kg.
Rozstaw osi - 2 800 mm.
Rozstaw kół - 1 700 mm.
Długość - 4 870 mm.
Wysokość - 2 350 mm. / 2 770 mm.
Szerokość całkowita - 2 230 mm.
Liczba przewożonych osób - 5
Głębokość brodzenia - 700 mm.
Źródło:Samar, Rzeczpospolita