Toyota zapowiada ofensywę technologiczną
W 2017 r. Toyota rozpocznie ofensywę technologiczną. Na rynek trafią nowe silniki, skrzynie biegów oraz napędy hybrydowe.
Przedstawiciele japońskiego koncernu szacują, że do 2021 r. w nowe napędy zostanie wyposażonych co najmniej 60 proc. aut Toyoty i Lexusa sprzedawanych w Europie, Japonii, Chinach i USA. Inżynierowie opracowali 17 nowych wersji 9 silników o nazwie Dynamic Force Engines. Jednym z nich jest 2,5-litrowy motor 2,5 R4 z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Ma on się wyróżniać bardzo wysoką wydajnością cieplną.
Toyota zamierza kontynuować proces wprowadzania platformy TNGA (Toyota New Global Architecture). Pierwszym samochodem, który ją wykorzystał, był Prius 4. generacji. W 2017 r. na rynku zadebiutują także crossover C-HR oraz Prius Plug-in Hyrid. TNGA ma być stopniowo stosowana we wszystkich modelach koncernu. Auta będą dostępne z nowymi, 8- i 10-biegowymi skrzyniami automatycznymi, bardziej kompaktowymi i lżejszymi od poprzedników.
W napędzie hybrydowym 1,8 zastosowanym w Priusie 4. generacji z zastosowano technologie ograniczające wielkość i masę komponentów oraz straty energii. W następnym kroku zmodyfikowano napęd hybrydowy oparty na 2,5-litrowym silniku benzynowym i stworzono nowy układ Multistage THS II dla samochodów z tylnym napędem. Multistage THS II korzysta z tych samych rozwiązań, które pozwoliły ograniczyć wielkość układu i straty energii w Priusie. Ma on również zapewniać lepsze przyspieszenie i niższe zużycie paliwa przy wysokich prędkościach.
Modernizacją objęto także układ hybrydowy plug-in. System dwóch trybów jazdy pozwala wykorzystać drugi silnik elektryczny, który pełnił dotąd jedynie funkcję generatora, jako dodatkowe źródło mocy, zarówno w trybie hybrydowym, jak i elektrycznym. W nowym układzie hybrydowym plug-in zastosowano akumulator litowo-jonowy o większej pojemności, który zwiększy zasięg samochodu w trybie elektrycznym do co najmniej 60 km.
Źródło: Toyota
ll/Wirtualna Polska