Toyota Prius

None

Obraz

/ 30Samochód prawie elektryczny

Obraz
© Marek Wieliński

Co słychać? Nic. Tak mogą mówić kierowcy Priusów. Ten samochód potrafi bezszelestnie pokonać dystans do 2 km na samym tylko silniku elektrycznym o mocy 80 KM. Oto pomost do nowej ery w świecie motoryzacji. Ery samochodów elektrycznych.

/ 30Samochód prawie elektryczny

Obraz
© Marek Wieliński

Prius to najpopularniejsze na świecie auto z napędem hybrydowym. Toyota rozwinęła tą technologię w najwyższym stopniu. Prezentowany samochód jest już trzecią generacją. Pierwsza debiutowała w 1997 roku w Japonii. Miała słaby, 58-konny, spalinowy silnik i 40-konny silnik elektryczny.

/ 30Samochód prawie elektryczny

Obraz
© Marek Wieliński

Kolejna wersja potrafiła spalić tylko 4 litry benzyny na 100 kilometrów i stała się ulubieńcem amerykańskich gwiazd showbiznesu.

/ 30Samochód prawie elektryczny

Obraz
© Marek Wieliński

Dziś pod maską Priusa jest 99-konny, benzynowy silnik 1.8, połączony z elektrycznym. Łączna moc zestawu to 136 KM.

/ 30Samochód prawie elektryczny

Obraz
© Marek Wieliński

Silnik spalinowy nie pracuje przez cały czas. Jest wyłączany zawsze wtedy, gdy bateria i silnik elektryczny mogą sobie dać radę bez jego pomocy. Efekt? W naszym teście na trasie: 4,6 l/100km. W mieście - do 5,5 l/100 km. To wynik uzyskany podczas normalnej jazdy, bez wyrzeczeń.

/ 30Samochód prawie elektryczny

Obraz
© Marek Wieliński

Ten samochód ma kosmiczny wygląd. Z przodu charakterystyczne lampy, zachodzące na maskę.

/ 30Samochód prawie elektryczny

Obraz
© Marek Wieliński

Z tyłu dwuczęściowa tylna szyba, przez którą niewiele widać. Na szczęście jest kamera cofania oraz system automatycznego parkowania.

/ 30Samochód prawie elektryczny

Obraz
© Marek Wieliński

Kierowca ma do wyboru cztery tryby jazdy: Eco, Power, Normal i EV. Ten ostatni wyłącza całkowicie silnik spalinowy i zamienia Priusa w prawdziwy samochód elektryczny, który nie emituje zanieczyszczeń i w ogóle nie zużywa benzyny.

/ 30Samochód prawie elektryczny

Obraz
© Marek Wieliński

W tym trybie nie można jednak przekraczać 50 km/h, bo z powrotem włączy się silnik benzynowy.

10 / 30Samochód prawie elektryczny

Obraz
© Marek Wieliński

Jazda w trybie ekologicznym wymaga ciągłych wyrzeczeń. Pedał gazu jest wówczas znieczulony.

11 / 30Samochód prawie elektryczny

Obraz
© Marek Wieliński

W trybie Power samochód staje się bardziej dynamiczny. Przyspieszać do setki można w 10,4 sekundy. Prędkość maksymalna to 180 km/h.

12 / 30Samochód prawie elektryczny

Obraz
© Marek Wieliński

Pod maską Priusa jest 99-konny, benzynowy silnik 1.8, połączony z elektrycznym. Łączna moc zestawu to 136 KM.

13 / 30Samochód prawie elektryczny

Obraz
© Marek Wieliński

Deska rozdzielcza wygląda jak pulpit sterowniczy w promie kosmicznym...

14 / 30Samochód prawie elektryczny

Obraz
© Marek Wieliński

Przyspieszać do setki można w 10,4 sekundy. Prędkość maksymalna to 180 km/h.

15 / 30Samochód prawie elektryczny

Obraz
© Marek Wieliński

...ani jednego analogowego zegara.

16 / 30Samochód prawie elektryczny

Obraz
© Marek Wieliński

Uwagę zwraca cienki pasek z wyświetlaczami na których pojawiają się wszystkie potrzebne informacje.

17 / 30Samochód prawie elektryczny

Obraz
© Marek Wieliński

W wyposażeniu jest nawet wyświetlacz HUD, pokazujący prędkość i dane z nawigacji na przedniej szybie.

18 / 30Samochód prawie elektryczny

Obraz
© Marek Wieliński

Deska rozdzielcza wygląda jak pulpit sterowniczy w promie kosmicznym.

19 / 30Samochód prawie elektryczny

Obraz
© Marek Wieliński

Zamiast typowej dźwigni zmiany biegów jest... joystick.

20 / 30Samochód prawie elektryczny

Obraz
© Marek Wieliński

Kierowca ma do wyboru cztery tryby jazdy: Eco, Power, Normal i EV. Ten ostatni wyłącza całkowicie silnik spalinowy i zamienia Priusa w prawdziwy samochód elektryczny.

21 / 30Samochód prawie elektryczny

Obraz
© Marek Wieliński

Pomimo konieczności zamontowania potężnych akumulatorów, w środku jest pod dostatkiem miejsca...

22 / 30Samochód prawie elektryczny

Obraz
© Marek Wieliński

Wnętrze jest jak wielki pluszak. Miękką tkaniną pokryto nawet przednie słupki.

23 / 30Samochód prawie elektryczny

Obraz
© Marek Wieliński

Środkowy tunel jest jak most, zawieszony nad umieszczoną poniżej półką.

24 / 30Samochód prawie elektryczny

Obraz
© Marek Wieliński

Inne gadżety to drzwi ryglowane opuszkami palców i wyświetlacz przycisków wielofunkcyjnej kierownicy, prezentujący na desce rozdzielczej "obraz w obrazie".

25 / 30Samochód prawie elektryczny

Obraz
© Marek Wieliński

Jakość wykonania wnętrza nie powinna budzić zastrzeżeń.

26 / 30Samochód prawie elektryczny

Obraz
© Marek Wieliński

Wnętrze jest jak wielki pluszak...

27 / 30Samochód prawie elektryczny

Obraz
© Marek Wieliński

...wszystko wysokiej jakości i przyjemne w dotyku.

28 / 30Samochód prawie elektryczny

Obraz
© Marek Wieliński

Pomimo konieczności zamontowania potężnych akumulatorów, w środku jest pod dostatkiem miejsca, nawet dla 5 pasażerów, a bagażnik ma pojemność 445 litrów.

29 / 30Samochód prawie elektryczny

Obraz
© Marek Wieliński

Po złożeniu tylnej kanapy uzyskujemy całkiem sporą przestrzeń ładunkową.

30 / 30Samochód prawie elektryczny

Obraz
© Marek Wieliński

Niestety, ekologia sporo kosztuje. Testowany model, po uwzględnieniu cennika dodatkowego wyposażenia to wydatek około 130 000 zł.

Przy spokojnej jeździe Toyota Prius jest w stanie spalać niecałe 4 litry benzyny na 100 km. Maksymalnie - nie więcej, niż 8 litrów. To pierwszy krok w kierunku elektryfikacji samochodu. Następnym są elektryczne auta, takie jak Renault ZE, Nissan Leaf czy sportowa Tesla. Na europejski rynek wchodzi właśnie wielkoseryjny, elektryczny samochód - Opel Ampera. Chcecie czy nie - naszą przyszłością są elektryczne samochody na baterie.

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy